Peter Linde Busk på Gl. Strand
Udstilling, 23. september 2015, af Maria Grzywacz
Frem til d. 26. november kan man i Kunstforeningen Gl. Strand opleve en soloudstilling af danske Peter Linde Busk. Kunstneren har forenet former, farver og medier i en udstilling, der omslutter og forfører beskueren.
Hemmelighed, mystik og farvespil
Kunstforeningen Gl. Strands Ovenlysgalleri er placeret på bygningens tredje sal. Allerede inden man når at træde ind i et af udstillingens tre rum, bliver man konfronteret med en gådefuld og noget uhåndgribelig titel. ‘Fear the Goat from the Front, the Horse from the Rear and Man from all Sides’ er et gammelt assyrisk ordsprog. Titlen antyder en stemning af utryg mystik og skaber samtidig spænding omkring udstillingens indhold. Hvad er det præcis, Peter Linde Busk inviterer os til på Gl. Strand?
Installationsbillede af Peter Linde Busks Fear the Goat from the Front, the Horse from the Rear and Man from all Sides’, Foto: Alastair Philip Wiper
Hvad beskueren inviteres til, kan heller ikke beskrives med blot et par sætninger - udstillingen skal opleves. De tre rum fyldes med forskelligartede værker, alt fra skulpturer i både bronze og glaseret keramik, trærelieffer, grafiske værker og en glasmosaik til tæpper, et maleri og en installation. På trods af den store variation af medier og teknikker, formår værkerne at spille sammen, og der skabes en interessant, afbalanceret og ikke mindst gennemført udstilling.
Tekstur, totalinstallation og taktilitet
I det første rum præsenteres vi for seks forskellige kunstværker og værket ‘Here comes the king of the North’ får vi faktisk lov at træde på. Værket er et abstrakt og farverigt print på et næsten tyve kvadratmeter stort gulvtæppe. Peter Linde Busk forvandler udstillingsrummet til en totalinstallation, hvor selv gulvet og væggene bliver en del af udstillingen. Værket ‘You live by the sword, you die by the sword’ er glasmosaik i træramme, komponeret ind i en væg beklædt med synsbedragende tapet, som naturligvis indgår i selve værket.
Installationsbillede af Peter Linde Busks 'Fear the Goat from the Front, the Horse from the Rear and Man from all Sides’, Foto: Alastair Philip Wiper
Udstillingens andet rum byder på ni af Linde Busks hvidtglaserede keramiske skulpturer, der præsenteres på podier lavet af modificerede slagterblokke i træ. Én af dem bærer samme navn som udstillingens titel, nemlig ‘Fear the Goat from the Front, the Horse from the Rear and Man from all Sides’. Værket viser en mystisk skabning på to ben, hvis krop, på trods af dens porøse struktur, holdes oprejst og ikke ser skrøbelig ud. Nogle af de andre skulpturer, bl.a. ‘If you’re gambling and you got the edge, don’t you wanna keep the gambling going? Unless maybe you don’t like gambling, raising the question why you’re at the table. As I sometime ask myself. (Ariadne)’ er udstyret med overraskende attributter, som en håndkoloreret tylskørt. Denne detalje står i klar kontrast til værkets tankevækkende titel, hvilket skaber forundring. Dette samspil er interessant og inviterer beskueren til at udforske videre.
Kunsten har forladt rammen…
Ud over skulpturer finder man i udstillingens andet rum billedværker bestående af et virvar af materialer. Brændt og glaseret keramik, træ, bolte og tekstil forenes i farverrige kompositioner på lærred. På grund af de mange komponenter, får værkerne en fascinerende tekstur, hvor de keramiske dele faktisk stikker ud af den todimensionelle billedflade. Bogstaveligt talt får Peter Linde Busk kunsten til at træde ud af rammen. Alt dette akkompagneres af et utal af vimpler lavet af tekstil og papir, der fylder rummets loft som en utæmmet mængde af farvestrålende sommerfugle.
Peter Linde Busk, 'Asterion', 2015, Foto: Alastair Philip Wiper
Udstillingens tredje og sidste rum byder på keramiske figurer, træsnitsværker samt endnu ét af Peter Linde Busks unikke tæpper. Derudover kan man opleve værket ‘Why, you chivalric fool - as if the way one fell down mattered’, der er et næsten seks kvadratmeter stort maleri, hvor akryl og ganske almindeligt farvekridt komponeres på et lærred. Maleriet virker overvældende både på grund af dets størrelse og den brede vifte af livlige farver og fascinerende former.
Peter Linde Busks udstilling skaber et rum, hvor beskueren får lov at gå på opdagelse og fordybe sig. Og ikke mindst glemme alt om buldrende København blot tre etager længere nede…
Detalje af Peter Linde Busk 'The Northern Crown', 2015, Foto: Alastair Philip Wiper
Udstillingen kan ses på Kunstforeningen Gl. Strand frem til d. 26. november.