Indkøbskurven er tom.
Adam, Andy, Alexander…
Adam, Andy, Alexander…

UDSTILLING: af Elsa Fanney Jonsdottir, 20.11.15.

I denne tid kan du opleve afbildninger af manden i kunsten gennem de seneste 50 år hos Galleri Bo Bjerggaard. Udstillingen er en dialog mellem kvindelige og mandlige kunstnere med fokus på manden som motiv.

”Adam, Andy, Alexander…” er den sidste af to udstillinger, kurateret af henholdsvis Anna Margrethe Pedersen og Bibi Saugman. Med ”Eva, Pamela, Victoria…”, som var den første udstilling i rækken, blev man præsenteret for kvindebilleder i konkret forstand.

Hensigten med ”Adam, Andy, Alexander…” er ikke at præsentere en kønspolitisk dagsorden, men derimod vise et glimt af manden og hans attributter. Med hver sin tilgang har de ni kunstnere afsæt i manden som objekt. Man præsenteres både for humoristiske, rå, erotiske og poetiske undertoner.

Værkerne, der spænder fra malerier, tegninger og videoinstallationer, inviterer både til fordybelse og forundring.  


Foto: Poul Gernes, ”Bagsider”, 1969. Venligst udlånt af Galleri Bo Bjerggaard.

Det første værk, der møder mig, er Poul Gernes humoristiske ’bagsidebillede’ fra 1969, hvilket er en numse foregivet på en fotokopimaskine og opklæbet på en masonitplade. Man kan ikke undgå at se dette fysiske ’in-the-face’ værk, der er ironisk og privat - på én og samme tid.

I samme rum præsenteres Anna Bjergers poetiske landskabsmaleri ”Rocks” fra 2015 og A K Dolvens intime videoværk ”What can I do for you?” fra 2007, hvor man ser zoom-ind billeder af nøgen mandekrop. Et par kvindelige hænder rører mandens krop og der zoomes ind på hans hud, hår og de blide strøg der enten kunne være af erotisk eller omsorgsfuld karakter. Er det en privat scene mellem to elskende? Eller er manden syg, og bliver han plejet?

Blik og begær


Foto: Anna Bjerger, ”Repose”, 2011. Venligst udlånt af Galleri Bo Bjerggaard.

I det næste rum møder man Anna Bjergers maleri ”Repose” (2011) af en mand som ligger helt afslappet i en seng, og udstråler en form for ro og hvilen i sig selv. Her præsenteres man også for Ellen Altfests ”Untitled (Blue Jean Shirts) ” i akvarel på papir, hvor der er blevet zoomet ind på mandens behårede ben og shorts. Det føles næsten som om, at Ellen Altfest med vilje blokerer for vores erotiske blik og begær idet man snarere bliver opmærksom på detaljerne og de ironiske antydninger. Men hvordan ville det være, hvis det var en kvinde frem for en mand?


Foto: Ellen Altfest, ”Untitled (Blue Jean Shirts)”, 2012. Venligst udlånt af Galleri Bo Bjerggaard.

I samme rum støder man på Sonja Lillebæk Christensen videoværk ”Mad About the Boy”, hvor en masse forskellige mænd danser til hardcore technomusik. Videoværket slutter med jazz-sangen ”I’m mad about the boy” og på væggen ved siden af videoværket står følgende tekst skrevet:  ”Jeg er vild med drengen. Jeg ved det er dumt at være vild med drengen. Jeg skammer mig over det, men indrømmer alle de søvnløse nætter jeg har haft på grund af drengen”.

Fragmenterede og rå selvportrætter

Går man videre, ser man også Per Inge Bjørlos rå og spøgelsesagtige selvportræt, der især er præget af mørke farver og kraftige kulstreger, samt Georg Baselitz selvportræt, hvor mandekroppen er gennemskåret, fragmenteret og ikke længere er genkendelig. 


Foto: Georg Baselitz, ”Untitled” 2014. Venligst udlånt af Galleri Bo Bjerggaard.

Set med kønspolitiske briller

På trods af det ikke er hensigten at præsentere en kønspolitisk dagsorden følte jeg, at man som beskuer blev gjort opmærksom på hvordan manden fremstilles i modsætning til kvinden. Igennem kunsthistorien er kvinden ofte blevet opfattet som objekt for et maskulint og begærende blik. Lige fra oliemaleriet ”Venus fra Urbino” fra 1538 af den italienske renæssancekunstner Tizian til ”Olympia” af Édouard Manet, først udstillet på Salonen i Paris i 1865. Manden er derimod i højere grad blevet opfattet som et subjekt. Et individ som agerer.

Som Simone de Beauvoir har udtalt det, så fødes man ikke som kvinde, man bliver det. Det er en social konstruktion, skabt af de normer og koder, der findes i samfundet. Den engelske kunstkritiker John Berger har i forlængelse af dette udtalt, at: >>mænd handler, og kvinder bliver set<<.

Med kønspolitiske briller kommer jeg til at reflektere over hvordan manden skildres, samt hvordan man som beskuer bliver opmærksom på sit blik når man sammenstiller manden som objekt med ens syn på kvinden som objekt.  Efter at have foretaget en hel del selvransagelse tænker jeg på om vi ikke kan tage de kønspolitiske briller af og rive os fri fra den sociale konstruktion?


Fakta om udstillingen

Deltagende kunstnere: Ellen Altfest (US), Ivan Andersen, Georg Baselitz (DE), Anna Bjerger (SE), Per Inge Bjørlo (NO), Sonja Lillebæk Christensen, A K Dolven (NO), Poul Gernes og Olof Olsson

Udstillingen kan ses frem til d. 19.december 2015 på Galleri Bo Bjerggaard.

Åbningstider:
Tirsdag - fredag: kl. 13 - 18
Lørdg: kl. 12 - 16

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer