Indkøbskurven er tom.
Samarbejde mellem J. F. Willumsens Museum og Flügger er blevet til Farvefeber
Samarbejde mellem J. F. Willumsens Museum og Flügger er blevet til Farvefeber

ANMELDELSE: Af Nikita Pharao Munk, 9. maj 2016

På J. F. Willumsens Museum har de indgået et kreativt samarbejde med den lokale Flügger-forretning i Frederikssund. Samarbejdet har resulteret i specialfremstillingen af fem forskellige vægfarver, som har erstattet de hvide museumsvægge, så de nu er blevet kulørte.

De farvede rum
Museet har valgt at lægge deres fokus på farver, for at fremhæve hvordan den sanselige betydning i farverne enten kan ændres eller styrkes, afhængigt af hvilken kontekst og hvilke omgivelser de bliver præsenteret i.

Willumsen omtalte selv den gule farve som sit livs farve. Det træder tydeligt frem i flere af hans værker, hvor intenst han har arbejdet for at få den rette nuance frem. Den gule farve er ikke bare gul, men uendelige facetter, der skaber nye følelser, hver gang man får øje på en ny version. Willumsen formår at skildre lyset i alle dets former – fra solens råstyrke til måneskinnets blege skær. Han maler kontrasterne frem i de mange nuancer og skaber dissonans i billederne gennem en diskret, men signifikant brug af komplementærfarver. 


Forstudie til "Aftensuppen", J. F. Willumsens Museum. Foto: Nikita Pharao Munk

Willumsen bruger med dygtighed de komplementære og kontrastfulde elementer til at skabe liv i værkerne, og det er disse kontraster, der er udgangspunktet for de fem nye baggrundsfarver, som fem af museets rum er blevet malet med; blå, gul, rosa, turkis og brun. Det har været en vigtig del af processen til farveudviklingen, at holde fokus på, at baggrundsfarverne ikke stjal opmærksomheden fra værkerne, men i stedet supplerede dem på bedste vis.

Det blå rum tager udgangspunkt i hovedværket ”Aftensuppen” – af en kvinde og to børn omkring spisebordet, oplyst af en lampe. Værket domineres af Willumsens karakteristiske gule farver. Alligevel brydes det meget gule billede af både blåt og rødt, og går man tættere på, opdager man pludselige endnu flere farver i værket. Blandt andet er der brugt lilla undertoner for at fremhæve skygger, mens der i bestikket på bordet sirligt er malet små turkise strøg.


”Aftensuppen”, 1918, olie på lærred, 160 x 231 cm, J. F. Willumsens Museum. Foto: Nikita Pharao Munk

Netop de mange nuancer gør Willumsens værker imponerende at studere både på afstand og tæt på. Selvom værkerne ved første blik benytter sig af en forholdsvis simpel farveskala, viser den sig ved nærmere eftersyn at være så bred og mangfoldig, at man næsten kan overvældes.

Usædvanligt samarbejde
Malerforretningen Flügger har tidligere sponsoreret maling til J. F. Willumsens Museums hidtil hvide vægge, og samarbejdet er således ikke dukket op ud af den blå luft. Alligevel er der opstået en helt særlig konstellation, idet museet har valgt at inddrage malerforretningens faglige kompetencer i den kreative proces i forbindelse med udstillingens nye ophængning. Her er det i mere end én forstand blevet farverne, der spiller hovedrollen.

J. F. Willumsen har med sit gennemført systematiske farvearbejde på sin vis inspireret fremgangsmåden bag udstillingen, hvilket kan ses i de mange farveprøver, som også er udstillet på museet. Selvom det ”bare” er farveprøver, er det imponerende, hvor optaget Willumsen selv har været af at undersøge bindemidler, blandingsforhold og forskellige materialers holdbarhed i de farver, han brugte i sine værker. Samtlige detaljer og instruktioner er noteret med sirlig håndskrift på kunstnerens personlige farvekort; ”Hele Ægget, Æggeblommen og Hvider, piskes i et glas. Der tilføjes et koldt Fingerbøl venetiansk Terpentin. Der forbinder sig godt med Ægget. Det hele piskes godt i en ¼ Time til en jævnt flydende Masse”, notatet er dateret til 23. November 1915.


Willumsens farveprøver, J. F. Willumsens Museum. Foto: Nikita Pharao Munk

Med samme entusiasme for farverne har Flüggers farveekspert, Anne Christensen, og resten af holdet bag udstillingen, siddet og sammenlignet alverdens farvenuancer og blandingsforhold på papprøver, for at udvikle lige præcis de farver, der nu er malet på museets vægge.

Det er faktisk ikke første gang, Flügger indgår i et kunstnerisk samarbejde. Det er en tilbagevendende interesse, der kan spores tilbage i firmaets historie. I 1978 dekorerede kunstneren Poul Gernes blandt andet Flüggers fabrik i Kolding, ligesom Flügger jævnligt sponsorerer gavlmalerier – heriblandt Palads i København.

Lone Bjørslev Kisbye, som er Flüggers PR-ansvarlige, understregede desuden i sin velkomsttale ved udstillingens åbning, at alle de farvede vægge er håndstrøget. Det er en vigtig detalje at bemærke, da samarbejdet med Willumsens, ligesom Flüggers tidligere kunstneriske projekter, primært handler om at synliggøre passionen og håndværket i malerfaget.

Danskerne er farveforskrækkede
Med Willumsens farvepalet in mente havde museet også indbudt kunstneren John Kørner, som også har et særligt forhold til især den gule farve, til at bidrage med et oplæg til udstillingen. I sin beskedenhed over sammenligningen, gav Kørner et bud på, hvordan udstillingens titel ”Farvefeber” afspejler en generel farveforskrækkelse hos danskerne. Han mener, at man ville have været mere uforstående overfor udstillingens titel, hvis den var blevet præsenteret under samme navn i fx Frankrig.

Kørner leger med idéen om, at farveforskrækkelsen kan skyldes en stedsbestemt farveforståelse, og at Willumsens sydlandske motiver, falder langt mere naturligt for dennes farvebrug, end et motiv som Fyn eller Rådhuspladsen eksempelvis ville have gjort. Det skyldes, at der generelt er en stringent tendens i de nordiske omgivelser inden for arkitekturen, tøjstilen og interiøret.


John Kørner åbnede "Farvefeber" med en kort tale om farver. Foto: Nikita Pharao Munk

Derfor kan de stærke farver virke overvældende og intimiderende for danskerne – ja, nærmest som en provokation, indskyder Kørner. Alligevel er han overbevist om, at det dog ikke har været Willumsens intention med sine værker. Tværtimod er det alment kendt, at Willumsen oplevede en ringe modtagelse og manglende forståelse for sine værker fra datidens kunstverden. Derfor drog han sydpå og bosatte sig en årrække i Frankrig. Her følte han efter sigende en frihed, som han ikke fandt i Danmark.

Kørner fortalte desuden, at han føler sig som en konsekvens af Willumsens modige kunst, idet missionen med at vise sine værker for en dansk offentlighed endelig lykkedes for ham i sidste ende. ”Men det er svært at overbevise danskerne om, hvorfor farver er værd at beskæftige sig med – ikke pasteller, men rigtige farver” tilføjede Kørner til slut, og åbnede med de ord udstillingen.

 

Hvor og hvornår:
Udstillingen ”Farvefeber” på J. F. Willumsens Museum kan opleves frem til 21. august 2016.
Læs mere om udstillingen og find omvisningstider her.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer