Indkøbskurven er tom.
Farvens fortælling
Farvens fortælling

OMTALE: af Ditte Dahl Nielsen

MIDT I MODERNISMEN
Niels Larsen Stevns og den danske avantgarde

Solen er forsvundet bag en skydækket himmel og sidste uges sommerlige vejr synes langt væk. Denne grå dag passer perfekt til at se på kunst inde i varmen, så nu går turen til Kastrupgård. Med udstillingen Midt i modernismen sætter museet fokus på Nils Larsen Stevns betydning for den danske modernisme.

Foto: Ditte Dahl Nielsen

Maleriets fornyelse

Som kunstner var Stevns hovedmotiv lyset (som på denne dag glimrer med sit fravær) og jagten på lyset bragte ham vidt omkring, geografisk og rent formelt. Udstillingen rummer ud over Stevns, kunstnere som har inspireret ham, og de kunstnere, som han har været inspirationskilde for. Her kan nævnes: Jens Adolf Jerichau,Harald Giersing, Edward Weie, Axel Salto, Wilhelm Lundstrøm og Karl Isakson m.fl. På udstillingen vises maleri og enkelte eksempler på skulptur og keramik.  

Klassikerne i dansk modernisme udstilles side om side på udstillingen. Det giver beskueren mulighed for at sammenligne maleriernes motiver, teknikker osv. Netop materialet og stofligheden i form af farver og lærred, var omdrejningspunktet for malerne, mere end motivet. En af kernerne i modernismen som periode er maleriets fornyelse. På den måde er udstillingens titel mere end en indikator om Stevns betydning, man er som beskuer omgivet af disse modernistiske eksperimenter og undersøgelser.

Foto: Ditte Dahl Nielsen

Den danske maler Harald Giersing sagde om Nils Larsen Stevns at han betragtede ham som en af broerne fra det 19. til det 20. århundrede. Som en af dem der fornyede maleriet i Danmark.

Fanget mellem tradition og fornyelse

Nils Larsen Stevns blev født i det skelsættende år 1864, hvor Danmark tabte krigen og store dele af Jylland gik til det Preussiske rige. Han begyndte at male relativt sent i sit liv. I en alder af 40 år lavede han sit første selvstændige maleri. Stevns er bl.a. udlært af Joakim Skovgaard og var Skovgaards assistent, da denne malede sit hovedværk i Viborg Domkirke. Stevns er måske mest kendt for sine religiøse malerier og han var også selv troende. Han malede de religiøse motiver i en ny stil og flere af disse kan ses på udstillingen side om side med andre religiøse malere som f.eks. Jens Adolf Jerichau.

Lyset som motiv

Udstillingen viser de mange forskelige facetter i Stevns og de andre maleres arbejde, men det bliver på udstillingen også tydeligt at det er lyset som synes at optage Stevns, mere end selve motivet. Så på trods af de mange forskellige motiver, hvor man kan opleve alt fra franske landskaber til danske strande og blomsteropstillinger, fungerer lyset som en rød tråd der binder udstillingen sammen.

Foto: Ditte Dahl Nielsen

De religiøse motiver på udstillingen kan for undertegnede, en ikke religiøs gæst, født i slutningen af det 20 århundrede, synes en anelse traditionstunge, men ved nærmere eftersyn skinner særligt Stevns vilde og moderne tilgang til motivet igennem. Som når en rød farve bryder et ellers roligt motiv for eksempel i Kristus og Zakæus fra 1913. Stevns lader den røde farve sprænge motivets fortælling. Man glemmer historien der er repræsenteret og begynder i stedet at gå på opdagelse i noget helt andet, farvens historie.

Foto: Ditte Dahl Nielsen

Med hovedet fuld af farver og lys går jeg igen ud i gråvejret.

Udstillingen er tilrettelagt af den danske kunsthistoriker dr.phil. Mikael Wivel i et samarbejde med Bornholms- og Vendsyssel kunstmuseum.

Udstillingen vises på Kastrupgårdsamlingen fra d. 12. maj – 4. oktober 2016

http://www.kastrupgaardsamlingen.dk/ 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer