Indkøbskurven er tom.
Thorvaldsen: Kunstner og verdensmand
Thorvaldsen: Kunstner og verdensmand

OMTALE: Natascha Degnova 01.07.2016

Thorvaldsens Museum har lige slået dørene op for deres ny udstilling ”Monument – Thorvaldsen i Europa.” Magasinet Kunst har været forbi museet for at se udstillingen, der både gav en ny forståelse for Bertel Thorvaldsen og et glædeligt gensyn med gamle kendinge.

Alle der har besøgt museet vil uden tvivl have bemærket Thorvaldsens kunnen og talent, som de mange rum med de fantastiske og veludførte skulpturer og relieffer bærer vidne om. Uden for Danmark er hans popularitet ligeledes stor, hvilket den nyåbnede udstilling tydeligt viser, når den både giver dybere indsigt ind i Thorvaldsens arbejdsmetoder og en større forståelse af hans eftermæle uden for Danmarks grænser. 

Bertel Thorvaldsen, Bertel Thorvaldsen med Håbets gudinde, 1859: Udført af H.W.Bissen efter originalmodellen 1. oktober 1839, inv. nr. Nysø1

Kunstneren og håndværkeren

Udstillingen ”Monument – Thorvaldsen i Europa” er godt gemt væk i museets kælder, og ved første øjekast syner den ikke af så meget. Men når man begynder at studere de forskellige udstillingsgenstande, får man et fint og fornyet indblik ind i en perfektionistisk kunstners arbejdsproces.

Ved indgangen til udstillingen mødes man af en række af Thorvaldsens original tegninger, der giver det første unikke indblik i tilblivelsen af nogle af hans monumentale værker. Denne fremstilling gentages i de næste rum, hvor både hurtige skitser og detaljerede tegninger vises.

Disse tegninger giver et indtryk af den kunstneriske arbejdsproces fra den spæde ide til det færdige udkast. I nogle tilfælde blev de kasseret, og flere af tegningerne indikerer de valg Thorvaldsen som kunstner og håndværker har måtte overveje – såsom størrelse, udtryk og kropslig fremstilling - og som han i enkelte tilfælde forhandlede om. Her lægges ideen om den romantiske genikunstner der rammes af inspirationen og skaber sin kunst ved åndelig vejledning til hvile, når Thorvaldsens tegninger og de udstillede forstadiemodeller tydeligt viser det store arbejde der er gået foran det endelige værk.   

Bertel Thorvaldsen, Józef Poniatowski, 1818, Pen og blæk over blyant på papir, 191 x 170 mm, Inventarnummer: C259

Bertel Thorvaldsen, Pius 7., 1824-1825, Originalmodel. Gips 295,3 cm, Inventarnummer: A142 - Original monument i marmor, afsløret 1831, på Peterspladsen i Rom

Verdensmanden

Thorvaldsen var en yndet kunstner på sin tid, hvilket udstillingen understreger med sit fokus på syv monumentskulpturer fordelt ud over Europa. Et af de mest kendte monumenter må være fremstillingen af Pius 7. i Peterskirken i Rom, men Thorvaldsens værker ses også på mindre profilerede steder. For eksempel kan et monument opstillet for Kopernikus ses på pladsen i Warszawa. Det er en restaureret udgave, da det meste af originalen blev ødelagt under anden verdenskrig. I Stuttgart kan man på Schillerplatz se en poetisk skulptur af Friedrich Schiller. Schiller fremstår med et så veludført draperet klæde om sig, at sammenligninger lavet mellem Thorvaldsen og Bernini synes fuldt berettiget. Thordvalsens monumenter er dog ikke kun forbeholdt pladser og kirker. I en smuk park i Luzern gemmer der sig et monument af en ”døende løve” udhugget i en klippevæg. Løven er et mindemonument for Schweizergardens faldne og et storslået eksempel på Thorvaldsens håndværksmæssige formåen.

Foruden et indblik i Thorvaldsen alsidighed viser monumenterne også noget om tiden de er fra; En politisk tid præget at nationalisme hvor opsættelsen af monumenter blev flittigt brugt som del af en politisk selviscenesættelse. Det var også en tid, der så tilbage på de klassiske dyder, idealer og æstetiske fremstillinger. En tid hvor verden og dens skønhed inspirerede til fordybelse og undersøgelse. Thorvaldsen viser alle disse sider og har været en mand der forstod at tilpasse sig sin samtid og dens idealer. Både som et almindeligt nysgerrigt menneske og som en visionær kunster. Han har fundet glæde ved at udforske det der lå uden for Danmarks grænser og har på den måde også sat sit præg internationalt.

Bertel Thorvaldsen, Nicolaus Copernicus, 1821, Originalmodel. Gips. 46 cm, Inventarnummer:A858 - Original i bronze, opsat 1830, Warszawa: genopsat 1950

Bertel Thorvaldsen, Døende løve (Schweizerløven), 1818, Pen og blæk over blyant på papir. Påskrift med pen. 92 x 132 mm. Inventarnummer: C1127

Veludført udstilling
Udstillingen viser også fotografier af nogle af Thorvaldsens monumenter, både som forstørrede professionelle fotos og som Instagrambilleder taget af forskellige brugere rundt om i Europa.

Det er en sjov og god ide, da man både får set monumenterne på en æstetisk, men måske lettere opstillet måde og sådan som monumenterne opleves af almindelige mennesker til daglig. Sammenstillingen af monumenterne fra rundt om i Europa som de opleves af folk, siger også noget om den store globalisering der foregår i dag, og som kunne minde lidt om tendensen på Thorvaldsens tid, hvor dannelse og forståelse kom gennem bevægelser over landegrænser.

Selvom udstillingen ligger nede i kælderen, har museumsinspektør Birgitte Vase Agersnap formået at arrangere en hyggelig og intim udstilling. Det sker gennem en god brug af rummene, der på fornem vis præsenterer de ophængte tegninger, fritstående udstillingsmontre og ja sågar et stort hestehoved på gulvet. Alt sammen uden at virke for klemt.

Endnu et greb der virkelig gør noget godt for både præsentationen af modellerne og det samlede indtryk, er de kobolt - ja næsten Klein blå - vægge der møder én ved starten og slutningen af udstillingen. De giver modellerne tyngde og et varmere udtryk, der klart inspirerer én til at gå op og se/gense den faste udstilling og de tilhørende fantastiske rum.

 

Udstillingen vises frem til d. 15. januar 2017, yderligere information kan findes her

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer