Indkøbskurven er tom.
Spejlingens Maestro
Spejlingens Maestro

Af Louise R. Christensen

6.2.2018

Galleri Nicolai Wallner har lige åbnet udstillingen Dan’s World med den New York-baserede kunstner Dan Graham. Her kan man opleve Grahams store glas-skulpturer.

Mange er mødt op og de fylder godt imellem de bombastiske pavilloner – værker skabt af Dan Graham siden 1980erne. De er lavet i rustfrit stål i geometriske former og glas med dobbeltsidet spejlingseffekt og er ret så store. 230 cm. høje og cirka 300 cm. brede.

Courtesy of Galleri Nicolai Wallner and the artist. Foto: Anders Sune Berg.

Mennesket i fokus
Da Dan Graham var teenager læste han Jean-Paul Sartes bog Being and Nothingness. Han blev interesseret i bogens inter-subjektive blik, hvor barnet har en fase, et spejltrin i udviklingen som menneske. Dette gav ham ideen om forbindelsen i spejlingen af byerne. Glasset er vinduer i verden, hvor du både ser materialet og forvrængede billeder af dig selv. Værkerne, som oftest er placeret udendørs forholder sig også til skyerne og solens forandringer i løbet af dagen.

Beskueren kan gå ind i skulpturen og få en ny oplevelse af verden, en verden som er markant anderledes end den udenfor skulpturen. Man kan se værket fra flere sider, og får et nyt billede fra hver vinkel, især når andre mennesker bevæger sig rundt i nærheden. Skulpturen kommer virkelig til sin ret med mennesker i og omkring sig. Menneskekroppen er i fokus.

Courtesy of Galleri Nicolai Wallner and the artist. Foto: Anders Sune Berg.

At se på hinanden
Dan Graham fortalte: ”Pavillonerne er altid en tovejs spejling, som er både transparent og refleksiv. Hvis flere mennesker ser på skulpturen samtidig, giver det mulighed for at kigge på hinanden igennem materialet.”

Tiden er vigtig i hans værker. Refleksioner af naturen og mennesket ændrer sig alt efter, hvordan lyset falder, hvor pavillonerne står, hvem der står foran dem og hvem der står på den anden side af det reflekterende glas.

Galleriet er oplyst med lysstofrør og skaber anderledes refleksioner end hvis værkerne var udenfor. Værkerne fremstår markant anderledes uden naturens refleksioner. Skyggebevægelserne i lyset blandes med menneskekroppens spejlinger. 

”Jeg arbejder med sammenholdet af arkitektoniske miljøer og menneskene i disse miljøer. Man føler sig inkluderet og samtidig ekskluderet i spejlingsrefleksionerne. Folk kan se og se på hinanden, da glasset både er transparent og spejlende”, fortæller Dan Graham.

Meningen er, at vi skal være interaktive i forhold til værket ved at se vores egen og andres spejling, som igen kan blive set på af andre fra en anden vinkel.

Courtesy of Galleri Nicolai Wallner and the artist. Foto: Anders Sune Berg.

Interaktive værker
Dan Graham har haft interesser i vidt forskellige kreative genrer, ofte med fokus på mennesket. Han skabte i 2016 en pavillon til Phoebe Philo hos Celine til deres 2017 modeshow. Philo sagde efter showet: ”Dan Grahams installationer er en stærk måde at præsentere min kollektion for publikum, da jeg er stærkt inspireret af social interaktion og livet generelt.”

Dan Graham beskrev mange tanker bag flere af sine værker rundt om i verden, og det var et spændende initiativ fra Galleri Nicolai Wallner.

Når pavillonerne står her i galleriet minder de ved første øjekast om en lufthavnsterminal eller en lobby i et stort firma. Men efter de første par sekunder forsvinder disse tanker. Det er spændende skulpturer, som jeg kun kan anbefale dig at besøge - og blive en del af.

Fakta:
Disse tre pavilloner i København er tre nyere modeller fra henholdsvis 2015 og 2017. Andre modeller er placeret rundt om i verden både offentligt og hos private.

Udstillingen varer til 17.3.2018 i Galleri Nicolai Wallner.

https://www.nicolaiwallner.com/index.php

 

 

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer