Indkøbskurven er tom.
AMY ELLINGSON – SAN FRANSISCO - af Malene Prytz
AMY ELLINGSON – SAN FRANSISCO - af Malene Prytz

KUNSTREJSE: Ellingson har netop udstillet i San Jose Institute of Contemporary Art

INTERNETTET SOM EN FARVEKASKADE

I hjertet af det californiske teknologimekka Sillycon Valley ligger San Jose. I dette solbeskinnede område har indbyggerene siden teknologiæraens boom vænnet sig til at være nabo til gigantiske hovedkontorer for firmaer som Google, Yahoo, Facebook, det amerikanske luftvæsen NASA mm.

Det er i denne kultur, kunstneren Amy Ellingson har sit virke. Med afgang i 1992 fra kunstskolen California Institute of the Art i det sydligere Valencia, Californien, er Amy Ellingson sandsynligvis blevet påvirket af lokalegnens strømninger.

Computerterminologi

I galleriet San Jose Institute of Contemporary Art har hun netop udstillet ’Iterations & Assertions’. Iterations er et begreb for udviklingsprocesser der, i små skridt, gentagende gange, løser opgaver.

I computerterminologi vil gentagelserne betyde at en computer har tilstrækkelig erfaring til, at kunne gennemføre flere af samme type processer. Begrebet Assertions handler om hvorvidt kommandoerne computeren udfører er sande eller ej.

Ellingson er en kunstner som forholder sig teoretisk til teknologi, og overfører nogle af principperne til det klassiske formsprog; maleriet.


Billedtekst: Iterations & Assertions Exhibition installation view Courtesy of the Artist and Eli Ridgway. Contemporary Art, and San Jose Institute of Contemporary Art. Photo credit: John Janca

Kunsten i metoden

Hendes kunst handler om metoden. Grafiske elementer, som for det blotte øje virker abstrakte, er fremstillet på baggrund af en vis logik. Som var det skabt af en hybrid mellem et menneske og en computer.  

På en af galleriets vægge har Ellingson lavet et site-specific værk. Grå streger i forskellige nuancer, er påført væggen med en stencils lignende metode i 25 forskellige lag. I galleriet vises en film i hastig gengivelse hele værkets tilblivelsesproces.


Variation: Artifacts (detail), 2014. Cast encaustic; approximately 1700 individual pieces. Dimensions variable. Courtesy of the Artist and Eli Ridgway | Contemporary Art. Photo credit: John Janca.

I midten af galleriet danner 1700 støbegenstande af et farvepigmenteret materiale en installation. Ifølge stedets kuratorer kunne farvene og formerne afspejle de grafiske elementer som går igen i malerierne. Frigjort af lærredet, skaber de fysiske pigmentklodser et nyt tredimensionelt univers.

Balance mellem det teknologiske og uhøjtidelige

Amy Ellingson er en af de yngre nordamerikanske kunsterne som i den grad har taget den teknologiske tidsalder til sig. I hendes metode aner man mennesket bag teknologien. De spøjse klodser, den friske, barnlige farvepalette.

Metoden kan duplikeres, fordi fremstillingsmetoden er så teknisk. Men det menneskeskabte penselstrøg skaber alligevel en lidt uhøjtidelig oplevelse. Det er næsten som om Ellingson forsøger at karikere teknologinørdernes univers.

 Fakta:

Amy Ellingson (1964)  er uddannet fra California Institute of the Art, Valencia, Californien. Hun bor og arbejder i San Francisco.

Udstillingen er er netop afsluttet i Galleriet San Jose Institute of Contemporary Art.

For mere information om øvrige udstillinger klik her.

Eksempelvis udstiller den californiske Tahiti Pehrson sine smukke papirklip. 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer