Indkøbskurven er tom.
En hyldest til manden bag ”Hellraiser” – af Nicoline Thoning
En hyldest til manden bag ”Hellraiser” – af Nicoline Thoning

Omtale: Den 13. februar præsenterer Galleri Oxholm, i forbindelse med den københavnske fejring af horror og fantasy-ikonet Clive Barker, den første udstilling af hans værker på dansk jord. En udstillingen, hvor man både kan opleve tegninger og malerier skabt fra 1990 frem til i dag.

Malerierne er som regel groteske og drabeligt udseende portrætter, tunge og symbolladede, der viser hans optagethed af uhyret i os alle. Hans kunstværker skildrer en ukendt og obskur verden af fantasi, som eksisterer parallelt med vores egen. Men de misformede og monstrøse karakterer, udtrykker ofte essentielle menneskelig følelser, hvilket måske er årsagen til, at mange finder en dybereliggende betydning hos Clive Barkers værker. Til trods for, at de tilhører en genre, der hovedsaglig betragtes som poppet og overfladisk.

Værkerne er i deres stilarter lige så talrige, som de formater Clive Barker arbejder i - fra skitsebogstegninger til oliemalerier. Udtrykkene bevæger sig på en bred skala, fra sarkastisk humor til chokkende voldsomhed. Og i deres æstetiske substans kan de være alt fra uimponerende og indlysende til spændende og komplekse. 

Clive Barker "Shoal King", Oxholm Galleri 

På tværs af kunstarterne
Barkers stil er utvivlsomt særegen, og udspænder sig på tværs af film, bøger og billedkunst. Det er det seksuelle (ofte tenderende til det sadomasochistiske), det uhyrligt voldsomme og det magiske, som hånd i hånd vandrer gennem mange af hans værker. Og på tværs af medierne. Tegninger, skitser og malerier, bliver ofte anvendt som et forarbejde til film eller romaner, ligesom man ofte kan se at karakterne optræder flere steder. Det tydeliggøres når man for eksempel ser maleriet ”Deetha Mas” i sammenhæng med en karakter fra filmen ”Nightbreed”(1990).   


Clive Barker,”Deetha Mas” og "Nightbreed"(1990) 

Menneskelige monstre
”Deetha Mas” er et af de karakteristiske portrætter. Farverne er kraftfulde og groteskerierne i karakterens udseende springer næsten ud af billedet. Dog fremstår værket ikke særligt uhyggeligt. For nok står horn og hugtænder ud af hovedet på det kære uhyre, men den mørkelilla baggrund formår at punkterer en stor del af uhyggen. Samtidig synes monsteret også mere mismodig i sit udtryk end egentlig ond, med et buldrende klageråb på læberne. På den måde bliver monsteret i sin uhygge sympatisk.

Maleriet har, som tidelige nævnt, formentlig været en kreativ legeplads til udviklingen af en filmisk karakter og det er måske årsagen til, at værket ikke rummer en bemærkelsesværdig kompleksitet. Det er derfor ikke urimeligt at karakterisere det som et af Clive Barkers mere indlysende værker. Dog uden at underkende det interessante i, at netop et værk som ”Deetha Mas” fremviser de røde tråde, der kan trækkes imellem de forskellige medier. Og på den måde er med til at synliggør den store sammenhæng i hele Clive Barkers virke som multikunster.    

Lækkerier for uhyggens tilhængere 
Udstillingen er spækket med groteskerier, fantasifulde monstre og universer – med andre ord, alt den uhygge en Clive Barker fan overhovedet kunne ønske sig. Så hvad end man er interesseret i Clive Barker og hans kunst specifikt, eller blot er en dedikeret horror-og fantasi entusiast kan man drage af sted til Galleri Oxholm med god samvittighed. På ulykkens dag – hvis man tør!  

Clive Barker “Surgeon”, Oxholm Galleri

Udstillingen kan ses på Galleri Oxholm frem til d. 8. marts. Yderligere information kan findes gennem linket her: http://gallerioxholm.dk

Cinemateket viser ”Hellraiser” d. 14.02. + d. 17.02 + 24.02       

 

Bliv abonnent på Magasinet Kunst

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer