Indkøbskurven er tom.
Dualistisk blik på Kina - af Nicoline Thoning
Dualistisk blik på Kina - af Nicoline Thoning

UDSTILLING: I hjertet af Århus på det hjørne hvor Vestergade møder Grønnegade, kan man under fortovsfliserne indtræde i et kulturelt rum, der på mange måder ligger milevidt fra vores egen. Her i det charmerende kældergalleri, Galleri Image, fremvises den kinesiske kunstner Lijie Zhangs udstilling ”Atheist”. En udstilling som eftertænksomt indvier beskueren i et sammenspil mellem to bevidstheders betragtning af Kina.

Velkommen til Kina 
Med sidste trappetrin tilbagelagt er vi nu i et typisk statsligt kontor i Kina – eller i hvert fald i en skøn imitation af et. For ”Atheist” er opbygget som en totalinstallation, hvor Zhangs fotografiske værker, personlige familiefotografier og videoinstallation optræder sammen med kinesiske artefakter fra kontormiljøet.

Installationsview, Atheist 2015, Galleri Image   

Side om side med en kitschede kinesisk kunst ses Zhangs værker. Et billede af et par kvindehænder med lange rødmalede negle svømmende i et intensiv og farvestrålende blomsterocean er særlig iøjnefaldende. Den kraftige påberåbelse af en geishaagtig, sensuel femininitet bliver nærmest skræmmende ved en uhyggelig forstilthed. Og kontrasten til de sort/hvide fotografiers stilfærdige og hverdagslige udtryk er larmende.


Installationsview, Atheist 2015, Galleri Image   

Længere inde i galleriet, er der i det bagerste hjørne placeret et bastant monstrum af et skrivebord. Det er overdynget med alverdens nødvendige og unødvendige objekter for en kinesisk statsmand; alt fra aviser og cigaretter til yndige feminine thekrukker og usmagelige kunstige blomster, der med en flora af rød plastik danner en beskyttende skærm.

Et kulturelt brydningsfelt
Udstillingen viser Lijie Zhangs blik på Kina – et dobbelt blik, der både er udefrakommende og forankret i den kinesiske kultur. Blikket er formet af en kinesisk kulturarv, men samtidig påvirket af en europæisk vestlig kultur. Udstillingen berører tematikker om Kinas samfund, historiske udvikling og det at være ung i nutidens Kina.

Lijie Zhang, Lao Zhang in Speech, 2013

Værket ”Lao Zhang in Speech” fra 2013, fandt jeg særligt sigende. Det problematiserer på en fin og morsom facon den omfattende censur og manglede pressefrihed, som hersker i Kina. Fotografiet kunne ikke være mere aktuelt, trods det er taget for to år tilbage, set i lyset af de angreb på pressefriheden som fandt sted i begyndelse af 2015. De to mænd på billedet fremkalder et underfundigt og humoristisk scenarie. Det beslutsomme lidt formanende udtryk, hvor man nærmest kan spore en smule angst, står i modsætning til det betuttede og overraskende ansigt, der forlanges at tie. Et helt enestående spændingsfelt opstår mellem de to fortættede ansigter.         

Udstillingen kan ses på Galleri Image, Vestergade 29, 8000 Århus C frem til 28. juni 2015. 
Dertil er "Atheist" en del af Copenhagen Photo Festival 2015, som løber af stablen fra 4. juni.  


Installationsview, Atheist 2015, Galleri Image   

Installationsview, Atheist 2015, Galleri Image   

Installationsview, Lijie Zhang fortæller om udstillingen, Galleri Image 2015   

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer