Indkøbskurven er tom.
Plastic-Fantastic - Af Louise Jørgensen
Plastic-Fantastic - Af Louise Jørgensen

OMTALE:

22. oktober 2014

Ungdommen er den forgyldte alder. Det er det efterstræbelige, det æstetiske og et symbol på styrke, vitalitet og liv. Med SPECTAS nye udstilling ”Paperman. Plasticface. Candyheart.” af Heine Kjærsgaard Klausen visualiseres vores jagt på den evige, men dog flygtige, ungdom.


Heine Kjærsgaard Klausen: "Paperman. Plasticface. Candyheart." 2014. Installationsfoto. Foto venligst udlånt af Galleri SPECTA.

Bevæbnet med materialer som guld, sølv, glinsende billedmateriale og tatoveret hud skaber Heine Kjærsgaard Klausen et finurlige univers. Herigennem ser vi de pinsler, mennesker er villige til at gennemgå for at finde kilden til evig ungdom og en mening med livet.


Heine Kjærsgaard Klausen: "Paperman. Plasticface. Candyheart." 2014. Installationsfoto. Foto venligst udlånt af Galleri SPECTA.

Mellem konstruktion og destruktion

Katolske kirker og katedraler danner baggrund for værket ”One Love”. Her ser vi en knælende dreng omringet af djævlelignende gargoiler hentet fra de katolske kirkers udsmykning. Hvor ondskaben ofte anses som en udefrakommende trussel, ser den knælende dreng ud til at være i færd med at tegne den ene af gargoilerne. Som er han selv kilden til det onde der omringer ham.


Heine Kjærsgaard Klausen: "One Love", fra udstillingen "Paperman. Plasticface. Candyheart." 2014. Foto venligst udlånt af Galleri SPECTA.

Heine Kjærsgaard Klausens udstilling synes at referere til de absurde tiltag, det moderne menneske søger tilflugt i for at finde et holdepunkt i en uhåndgribelige tilværelse.

Ud af store stykker hvidt karton fremtryller Kjærsgaard Klausen menneskets søgen efter perfektion. Menneskene optræder i ubehagelige positioner i færd med at mediere deres kroppe. Som de afbildede katedralers svungne buer, der med møje og besvær konstrueres, søger de at rekonstruere kroppen som værk.

Med torturlignende maskiner styret ved egen hånd eller påtvunget med vold ændres menneskekroppen. Kroppen er blevet et værk der forbedres. En konstruktion der behandles som var den arkitektonisk mulig at fuldende.


Heine Kjærsgaard Klausen: "Paperman. Plasticface. Candyheart." 2014. Installationsfoto. Foto venligst udlånt af Galleri SPECTA.

Ikke alt der skinner er guld

Kontrasten mellem motivets hvide karton og de blanke overflader gør det svært at fastholde motivet i et blik. Arme, ben, reb og maskine glider nærmest sammen, og man skal se efter en ekstra gang for at gribe hele motivet.

Som det formuleres i pressemeddelelsen fra Galleri SPECTA, er de gyldne overflader lige dele spejl for beskueren og symbol på det ædle og værdifulde. Men det ædle materiale står samtidig i stærk kontrast til motivernes groteske handling. Nærmest som kirkens smukke glasmalerier, der samtidig beretter om jordens undergang. Æstetisk tiltalende men groteske.


Heine Kjærsgaard Klausen: "Paperman. Plasticface. Candyheart." 2014. Installationsfoto. Foto venligst udlånt af Galleri SPECTA.

Foruden kollagerne indeholder udstillingen en række kollageobjekter. Her går cirklen som organisk form igen. Et af kollageobjekterne kaldet ”Piss Circle” er et stort tredimensionelt hjul, der er placeret på galleriets gulv. På begge sider er der udskåret rammer, hvori der er placeret små fotografier taget fra internettet, magasiner og lignende.


Heine Kjærsgaard Klausen: "Paperman. Plasticface. Candyheart." 2014. Installationsfoto. Foto venligst udlånt af Galleri SPECTA.

Motivet for billederne er det samme hele vejen rundt: drenge og mænd der tisser. Enten på et dertil indrettet toilet eller op ad en væg. Da billedstrømmen fremviser den samme situation igen og igen, kommer det visuelle udtryk til at trække referencer tilbage til gammeldags stop-motion film.

I Will Believe in Anything

Foruden fotografier bærer kollageobjekterne tekstbidder og budskaber der trækker på nogle af de til de klichéer vi siger til os selv og andre. ”Seek and you shall find”, ”Scared to show my self”, ”I will run until my feet don’t touch the ground” og ”I will believe in anything” står som lige dele naive håb og floskelfyldte klichéer.


Heine Kjærsgaard Klausen: "Paperman. Plasticface. Candyheart." 2014. Installationsfoto. Foto venligst udlånt af Galleri SPECTA.

Som kontrast til billedkollagernes glitrende overflader, står den nøgne og tatoverede hud. Dybsindige udsagn som: “Death is certain, life is optional” synes måske noget banalt, men beretter samtidig om et behov for af finde en mening med livet så vel som døden.


Heine Kjærsgaard Klausen: "Searching for Perfection", fra udstillingen "Paperman. Plasticface. Candyheart." 2014. Foto venligst udlånt af Galleri SPECTA.

”I will believe in anything” er måske i sidste ende erkendelsen af at hverken en rekonstruktion af kroppen eller tatovering med filosofiske budskaber vil bidrage til en reel mening eller holdepunkt. Heine Kjærsgaard Klausen trækker en tråd fra de katolske kirker, religionen som fast holdepunkt, til det moderne individs meningskonstruktion ud fra visuel perfektion og lommefilosofiske tatoveringer.


Heine Kjærsgaard Klausen: "Paperman. Plasticface. Candyheart." 2014. Installationsfoto. Foto venligst udlånt af Galleri SPECTA.

”Paperman. Plasticface. Candyheart.” er lige dele smuk og tankevækkende. De ædle metallers visuelle appel fremstår som en ironisk kommentar til samtidens plastik-fascination og overfladiske ungdomsbetagelse.

Det er Heine Kjærsgaard Klausens første soloudstilling på SPECTA. Du kan se Kjærsgaard Klausens værker på Galleriet frem til 15. november. for yderligere information om galleriet eller udstillingen se her.

Fakta:

Heine Kjærsgaard Klausen (f. 1987) er uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København i 2006. Han var medstifter af Skulpturi.dk, hvor han også har udstillet. Kjærgaard Klausen har igennem tiden udstillet på bl.a. Brandts i Odense, Thorvaldsens Museum og Overgaden. Han er yderligere repræsenteret i en række private samlinger samt Statens Kunstfond.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer