Indkøbskurven er tom.
Energisparepærer i Berlin - Af Jeanette Melin
Energisparepærer i Berlin - Af Jeanette Melin

Gallerie Rolando Anselmi i Berlin åbner d. 10. april en soloudstilling med den østrigske kunstner Andreas Zingerle.

OMTALE: En problemstilling som optager medierne meget i disse tider er miljøproblematikken. Hvordan passer vi bedst på jorden og sikrer de kommende generationer? Det er et emne som påvirker de fleste og som næsten alle har en holdning til. Med udstillingen Energy Saving bidrager Andreas Zingerle på sin egen måde til denne debat.

Udstillingen tager udganspunkt i Zingerles fascination af de genstande vi omgiver os med i vores hverdag. Her særligt med fokus på tidens tendens inden for ressourcebesparelser, hvilket kommer til udtryk i energisparepæren som objekt. Materialet Zingerle arbejder i, er beton. Beton er et tungt, stærkt og massivt materiale oftest anvendt inden for byggeindustrien. Materialet er i sig selv et hverdagsobjekt og Zingerle kombinerer på den måde et traditionelt materiale med en aktuel problemstilling.

Foto af Stefania Facco. Installationen Energy Saving. Venligst udlånt af Gallerie Rolando Anselmi, Berlin.

Mellem det figurative og abstrakte

Når man betragter Zingerles installation af skulpturer er det første man tænker på nok ikke hverdag i den gængse forstand. Den mest genkendelige genstand er sparepæren, som strækker sig op mellem de andre skulpturer og stjæler en stor del af opmærksomheden. Det gør den dels fordi sparepæren er udstillingens omdrejningspunkt og dels fordi at sparepærens form indgår i de omkringliggende skulpturer. Den karakteristiske U form kombineret med f.eks. et par sko eller en T-shirt skaber groteske og hybride genstande, som i min optik minder om de sagnomspundne kimære fra den græske mytologi. Nok er de ikke hybrider skabt af tre forskellige racer, som en kimære i traditionel forstand er det. Måske nærmer de sig i stedet en form for cyborgkimære, der er løbet tør for strøm på trods af dens energibesparende design og nu står livløs naglet til stedet i udstillingsrummet, som derfor bliver en dystopisk kirkegård for den fremtid vi helst vil undgå.

Foto af Stefania Facco. Installationen Energy Saving. Venligst udlånt af Gallerie Rolando Anselmi, Berlin.

Materiale og genstand

Et af Zingerles mål med kunsten er at fjerne de sociale lag, som vi tillægger genstandende i vores hverdag og hjælpe beskueren tilbage til den rene repræsentation. Dette forsøger han at opnå ved at fremvise skrøbelige hverdags genstande i det massive beton. Dermed fjerner han genstandendes funktionelle tiltrækning og understreger det skulpturelle. Skulpturgenren trækker på traditioner fra antikkens statuer af græske guder og helte. Materialet dengang var marmor, som også er et massivt materiale. Modsat beton er marmor skinnende, blankt og blev anset for at være et dyrt byggemateriale. Det blev brugt til opførsel af templer og paladser. Betonen derimod er et industrielt blandingsprodukt, som når det størkner, er ujævn, groft og gråt. Det er et billigt materiale som bruges i mange store boligbyggerier. Betonen passer derfor godt til Zingerles nutidige skulpturer, som på en gang både tematiserer det aktuelle og hverdagen som den ser ud i dag, men samtidigt peger tilbage i kunsthistorien til de ophøjede sagnomspundne skulpturer i antikken.

Foto af Stefania Facco. Installationen Energy Saving. Venligst udlånt af Gallerie Rolando Anselmi, Berlin.

Den anden soloudstilling

Det er Zingerles anden soloudstilling i hans karriere som kunstner. Den første solo var udstillingen La Forma Interiore på kunstmuseet Delloro Contemporary Art i ROM. Samme udstilling blev præsenteret i 2010 på den sjette Biennale i Berlin på Lucas Carrieri kunstgalleri i Berlin. Zingerle har dyrket kunsten siden 1998 og startede med at udstille på private gallerier og offentlige steder i Italien og Tyskland. Denne gang udstiller han på galleriet Rolando Anselmi. Galleriet blev opført i 2002 og har som vision at promovere ny og ambitiøs samtidskunst med særlig interesse for stedsspecifikke projekter realiseret i galleriet selv, samt installationer og skulpturer.

Foto af Stefania Facco. Installationen Energy Saving. Venligst udlånt af Gallerie Rolando Anselmi, Berlin.

Udstillingen Energy Saving af Andreas Zingerle kan opleves på Gallerie Rolando Anselmi i Berlin fra d. 10 april frem til d. 6 juni.

http://www.rolandoanselmi.com/

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer