Indkøbskurven er tom.
Brandts går i sort
Brandts går i sort

UDSTILLING: Af Maria Happel, 9. maj 2016. Foto: SIETSKE BOSMA, Les enfants du paradis – little hooligans, blandteknik, 2014.

Fyns Grafiske Værksted fejrer 40-års jubilæum med udstillingen ’Den Sorte Skole’ på Brandts 13 i Odense. Udstillingen omfatter 300 grafiske værker, der alle forholder sig til farven sort.

Fra 20. maj til 7. juli slår Brandts 13 dørene op for en grafisk udstilling med værker af 172 kunstnere. Udstillingen er en opdagelsesrejse gennem 300 tolkninger af farven sort.

TERESA LARSEN, Repeat after me I, Fotogravure, 2016.

Sort som benspænd

Navnet på udstillingen, ’Den sorte skole’, dækker over den udfordring de medvirkende kunstnere fik forud for udstillingen. De skulle skabe grafiske værker, der forholdt sig til farven sort. Den sorte farve har siden trykkekunstens oprindelse i Europa i det 15. århundrede været grafikkens særkende. Ordet ‘skole’ peger på Fyns Grafiske Værksteds stærke tradition for mesterlære. Siden værkstedets begyndelse i 1967 har det været et centrum for videns- og erfaringsudveksling omkring trykpresserne. I dag er værkstedet Danmarks største fælleskab af grafiske kunstnere fra både ind- og udland.

”På Brandts har vi været utroligt spændte på, hvordan værkstedets medlemmer ville tage imod den udfordring”, fortæller Direktør for Brandts, Mads Damsbo, der i dag glæder sig over, at ”resultatet har været overvældende”.

GRETHE BERNDT HANSEN, Oman, fotogravure, 2015.

Udstillingens 300 værker arbejder med farven sort på både motivisk og formelt plan. Med den sorte farve på det hvide papir viser kunstnerne det grafiske medies mange udtryk.

Er sort en farve?

Det spørgsmål har man diskuteret lige siden Newton i 1665-66 lod en lysstråle passere igennem et glasprisme og opdagede, at lyset blev spaltet i alle regnbuens farver.

I billedkunsten har den sorte farve været på paletten helt fra hulemalerierne til i dag, hvor man bl.a. har brugt den sorte farve til at adskille figur fra baggrund.

ANNE MARIE FRANK, Hare, Xerolito, 2015.

I 1946 lød det moderne kunst modsvar til naturvidenskaben, da det parisiske Galerie Maeght slog dørene op til udstillingen Le Noir es tune couleur (sort er en farve).

I dag er farven sort ikke bare sort. ”Kunne ikke også blankt sort og mat sort have forskellige farvenavne?” spurgte Ludwig Wittgenstein engang.

Som ’Den Sorte Skole’ viser har farven sort en bred spændevidde for, hvordan den kan bruges og hvad den kan bruges til.

”Når alt er sort, når mørket ingen udsigt tillader og ikke åbenbarer nogen fortælling, tillader det måske, at vores sanser skærpes, og at vi ser noget andet?”, lyder det fra Ellen Egemose, der er museumsinspektør på Brandts.

SORT FARVE, Foto: Ole Larsen, Brandts.

Kom tæt på presserne

På udvalgte tidspunkter får de besøgende mulighed for at komme helt tæt på den sorte sværte og de tunge presser, når grafikere fra fællesskabet inviterer inden for i deres værksted.

Fyns Grafiske Værksted tilbyder også undervisningsforløb i husets kælder. 

’Den Sorte Skole’ kan opleves på Brandts 13 i Odense fra 20.05.2016 – 07.08.2016 og på Kastrupgårdsamlingen i 2017.

Fyns Grafiske Værksted: http://www.fynsgv.dk/

Læs mere her om udstillingen her: brandts.dk

 

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer