Indkøbskurven er tom.
Losing Our Heads
Udstillinger & Omtaler

Cathrine Raben Davidsen er udstillingsaktuel med 'Losing Our Heads' på Munekruphus

Cathrine Raben Davidsens udstilling ‘Losing Our Heads’ Munkeruphus

12. oktober 2015

Af Maria Grzywacz

Cathrine Raben Davidsen har sluppet kontrollen. Kunstneren har ladet sig forføre af egne følelser og intuition, hvilket har været inspirationskilden bag Raben Davidsens seneste værkserie, der frem til d. 1. november kan opleves på Munkeruphus. Udstillingen ‘Losing our Heads’ er både malerisk og forførende, men også dyb og udtryksfuld på samme tid.

Udstillingens titel er inspireret af Regina Janes’ bog ‘Losing our Heads’, som er en samling af forskellige beretninger om - rent fysisk - at miste hovedet. Dog behandler Cathrine Raben Davidsen ikke det legemlige hovedtab, tværtimod. Emnet, der optager kunstneren er i højere grad det følelsesmæssige tab af hovedet, et kontroltab. Raben Davidsen peger på det stadie, hvor der gives afkald på den rationelle tænkning og planlægning, og hvor følelserne tager over. Frigørelsen fra kontrollens struktur bliver dog en positiv og givende mulighed for personlig såvel som kunstnerisk udvikling. Det er i hvert fald tilfældet hos Raben Davidsen.

Cathrine Raben Davidsen, ‘Kenosis’, kunstnerens eje

Bolig og atelier

Besøget på Munkeruphus er inspirerende i sig selv. I Nordsjællands idylliske omgivelser finder man nemlig det lille hus, som fra 1958 har tilhørt kunstnerparret Grete og Gunnar Aagaard Andersen, hvor de begge har boet og arbejdet. Besøget i Munkeruphus er derfor ikke blot en tur i kunstudstillingen, men en vandring igennem et hjem, hvis rum hver især har egen historie at fortælle.

Installationsbillede, Cathrine Raben Davidsen, ‘Losing Our Heads’ på Munkeruphus, foto: Anders Sune Berg

Havestuen - The Sun Room

… befinder sig i bygningens stueetage, og er udstillingens første rum, jeg indtræder. De første værker, der møder mig, er ‘Ghost Jar (I + II + III)’ - tre vaser lavet i glaseret keramik. Krukkerne har alle forskellige størrelser, men holdes i lignende farvenuancer, hvor hvid og forskellige gråtoner indgår. Vaserne har hver et sæt øjne og en mund. Øjnene ses ved krukkernes bund og munden på vasehalsen, hvilket gør, at ‘ansigtet’ bliver vendt om. Cathrine Raben Davidsen præsenterer et værk, der bogstavelig talt vender ‘på hovedet’ og konfronterer beskueren med et ansigt modsat til sit eget. ‘Ghost Jar (I + II + III)’ er et tyst og poetisk værk, der alligevel formår at skabe en stemning af kreativ mystik og spænding. Som beskuer kan man allerede i udstillingens første rum fornemme, at Cathrine Raben Davidsens udstilling kommer til at byde på overraskelser og udfordringer.

I Havestuen præsenteres der derudover fire værker fra en serie tegninger under titlen ‘The Red Ribbon (I - XV)’. Disse er inspireret af en novelle om pigen, der mister hovedet, efter at dét bånd, hun bærer rundt om sin hals, bliver bundet op.

Installationsbillede, Cathrine Raben Davidsen, ‘Losing Our Heads’ på Munkeruphus, foto: Anders Sune Berg

Gæsteværelset - The Guest Room

Dér fortsætter historien om pigen med det røde hals bånd, dog bliver tegningernes motiver mere eksperimenterende, og vi oplever et mere modigt farvebrug. Især gennemgående er de blålige nuancer, som kunstneren skiftevis bruger til enten at farvelægge hele motivet eller fremhæve mindre detaljer som i ‘The Red Ribbon (VII)’. Dér bruges farven blå til at markere to øjnelignende sprækker. Dette giver den besøgende en følelse af, at værket snarere end at være et skueobjekt, faktisk selv er en aktiv iagttager.

Blålige nuancer fletter til gengæld sammen med lilla farvetoner i det storslåede maleriværk ‘Omen’. Værket er et kvadratisk maleri, hvor et hvidkontureret hovedmotiv er centreret på et blåfarvet, rundt felt i billedets midte. Længere ind mod værkets midte, flyder den blå farve ud i lilla nuancer. Flydende er også motivets grænser, da Raben Davidsen skildrer personer, hvis kroppe ikke er helt afgrænsede, men fletter tværtimod sammen i et hårfint net.

Cathrine Raben Davidsen, ‘Omen’, kunstnerens eje

Atelier - The Studio

Cathrine Raben Davidsens fine linjer danner i den grad også motiverne, der vises i ‘atelieret’. Rummet har fået sit navn af, at det tidligere netop har vært brugt som Gunnar Aagaard Andersens maleratelier. Rummet præsenterer en usædvanlig udsigt over den idylliske have med høje træer og en tynd sti, der fører direkte ned til vandet. I disse fredfyldte omgivelser skabte Aagaard Andersen sine værker, men under ‘Losing Our Heads’ er rummet visningsstedet for bl.a. Raben Davidsens poetiske storformatstegninger og malerierne ‘Topiary I + II’, som er skabt ved brug af en eksperimenterende teknik, hvor Raben Davidsen arbejder med kul og blegemiddel på hør. Den nye teknik spiller sammen med de subtile motiver og disses fine, tynde konturlinjer.

Cathrine Raben Davidsen, ‘Topiary (I)’, kunstnerens eje

Soveværelset - The Bedroom

Min vandring igennem Munkeruphus fortsætter, og det næste rum, jeg når til, er soveværelset. Dér finder vi Cathrine Raben Davidsens serie af urner fremstillet i raku brændt keramik. Keramik fremstillet i raku ler bliver meget fin med mange sprækker i overfladen. Værkerne virker derfor lette, og kan endda fremstå skrøbelige. Teknikken stammer egentlig fra Korea, men har hurtigt bredt sig til Japan, hvor den hovedsageligt forbindes med zenbuddhistiske te-ceremonier, der er en stor del af den japanske kultur. Cathrine Raben Davidsen approprierer teknikken og benytter den til fremstilling af fem urner, som alle får ‘et ansigt’. Nogle, f.eks. på ’Urn (V)’ er ret tydelige med en ’næse’, der buler ud, markerede ‘øjensprækker’, og man kan endda ane urnens ‘kinder’. ‘Urn (IV)’ har derimod kun en lille bule, der antyder næsen, og resten af ansigtet er ikke tydeligt markeret. 

Installationsbillede, Cathrine Raben Davidsen, ‘Losing Our Heads’ på Munkeruphus, foto: Anders Sune Berg

Når urnerne får et ansigt, bliver de hver især et hoved uden tilhørende krop - et tabt hoved…

Losing Our Heads

Cathrine Raben Davidsens stemningsfyldte udstilling påvirker i den grad beskueren. Man vandrer igennem Munkeruphus, omsluttet af en atmosfære af ro og får lov at betragte og fordybe sig i Cathrines fredfyldte værker. Uanset hvilket medie, kunstneren vælger at arbejde i, formår hun at fastholde den røde tråd igennem udstillingen. Hendes værker forfører og inspirerer. Samtidigt er de historier, som kunstneren har arbejdet ud fra, tankevækkende og sætter mange overvejelser i gang.

Måske behøver dét at miste kontrollen slet ikke være kaotisk? Måske får vi først ro, når vi for alvor har givet slip og … tabt hovedet?

Udstillingen ‘Loosing Our Heads’ kan ses frem til d. 1. November 2015.

Munkeruphus, Munkerup Strandvej 78, 3120 Dronningmølle

T: +45 4971 7906

Åbningstider:

Torsdag - søndag kl. 12-17.

Bemærk!

I efterårsferien (uge 42, d. 12. - 18. oktober) er der åbent alle dage fra kl. 12-17

Portræt af Cathrine Raben Davidsen, foto: Katrine Rohrberg

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig