Indkøbskurven er tom.
Flidspræmien – Historiens nyfortolkning
Interview & Portræt

Interview med beklædningsdesigner Maria Louise Suhr

Af Eva Mailund. 27. januar 2016

Gamle bøger transformeres til smykker og beklædning med en skulpturel formgivning inspireret af Art Deco. I soloudstillingen ’Flidspræmien’ kan man opleve en række smukke og moderne beklædningsgenstande, hvor æstetikken og historierne vejer tungere end funktionaliteten. Magasinet Kunst har mødt beklædningsdesigner Maria Louise Suhr til en snak om hendes arbejde, der giver nyt liv til gamle bøger med fokus på forbrug og tab af historie.

[foto: Jonas Drotner Mouritsen]

Vil du fortælle mig lidt om din udstilling?

Jeg har en baggrund som beklædningsdesigner. Min udstilling har jeg sammensat af gamle bøger, gamle tegnede dyreillustrationer og tekstiler til en farverig, poetisk og nostalgisk udstilling, hvor nye og gamle materialer er kombineret på nye måder, med stor respekt for det gamle.

Udstillingen består af 3 giner i forskellige størrelser, hvor jeg har arbejdet med formgivning på kroppen. Det kan man gå på opdagelse i ved at mærke materialerne og se kombinationerne mellem farver, illustrationer, silke og uld helt tæt på. Dertil er der taget nærbilleder af mit arbejde på ginerne, så der kommer en ny opmærksomhed på detaljer, man måske ikke bemærker i første omgang. 

Er der et overordnet tema i dit arbejde?

Det der kendetegner mit arbejde er blandt andet farverne, detaljerne, det nostalgiske og det kunstneriske. I ’Flidspræmien’ er det særligt stoffernes farver, der passer godt med bøgernes dyreillustrationer, ligesom jeg har arbejdet meget med illustrationernes overflade mod tekstilernes struktur og fornemmelse.  

Dertil er jeg historieinteresseret og finder generelt nogle lidt nostalgiske emner at arbejde med. Det kan være et fotografi eller musik, der kan skabe fornemmelsen af, at noget gammelt er til stede – selvom det fortolkes på en helt ny måde. Jeg håber, at den tilgang taler til folk - det tror jeg den gør. Historien skal dog også altid gøres nutidigt i mit arbejde.  

[foto: Jonas Drotner Mouritsen] 

I ’Flidspræmien’ sker overgangen fra det historiske til det nutidige særligt i selve materialerne og deres bearbejdning. Her ved man ikke rigtig, hvad tingene består af, før det fortælles. De er på en eller anden måde blevet transformeret. Udstillingens historie er også repræsenteret, da jeg har inkluderet nogle af mine skitser. På den måde kan man se, hvor nogle af detaljerne kommer fra, og det greb kunne jeg godt finde på at gentage i kommende udstillinger.

Hvordan fik du ideen til bøgerne?  

Tidligere producerede jeg smykker af gamle bøger, jeg fandt. Jeg gennemgik en masse gamle bøger i en genbrugsbutik og fandt nogle fantastiske eksemplarer, der måske ellers var blevet kasseret. Det var også her, at jeg fandt bogen, der har givet navn til udstillingen. Inskriptionen viste, at den var givet som flidspræmie til en pige. Det er tankevækkende og lidt rørende at den bog var gemt og værdsat i mange år, og nu lå der i genbrugsbutikken, løsrevet, men stadig med en eller flere historier i sig.

Generelt synes jeg, at det er utrolig synd og ærgerligt, at sådan noget forgår, at en genstand folk har værdsat forsvinder, derfor vil jeg gerne arbejde med at bruge gamle ting på en ny måde. Grundlæggende handler det også om at have respekt for ting, inklusiv dem man smider ud. Det håber jeg, at man tænker over med udstillingen, når tingene genanvendes i en ny kontekst og gamle bøger gives nyt liv. 

 

[foto: Jonas Drotner Mouritsen] 

Hvordan arbejder du?

Jeg bruger meget tid på at eksperimentere. Når jeg begynder, ved jeg aldrig, hvad det ender med. Jeg har nogle skitser og ideer. Så hele arbejdsprocessen står åben sker meget intuitivt, når jeg prøver mig frem for at se, hvad der fungerer. Jeg har lavet mange forskellige projekter, men uanset opgaven art sætter jeg altid en ramme og laver projektet i den. Tankerne ’kører’ hele tiden på en måde, hvis man er i gang med et projekt.

Allerførst indsamler jeg materiale og inspiration ved at researche alt muligt. Det betyder også, at ét projekt faktisk ofte er flere projekter, fordi jeg indsamler så meget. Herefter begynder jeg at skitsere, som man kan se med de skitser, der er med på udstillingen. Derefter begynder jeg på modellerne. Det hele tager tid, jeg bruger rigtig lang tid på ginen og arbejdet med at drapere og sy op. Først laver jeg prøver i bomuld (stouvt), når jeg skal stå og drapere det, og så syr jeg dem op i de rigtige størrelser. Det har taget flere måneder at lave udstillingens giner.   

[foto: Jonas Drotner Mouritsen]

Generelt er materialernes afprøvning helt grundlæggende, så jeg skaffer en masse stofprøver og skærer i bøger på alle mulige måder. For at få de to medier – tekstil og bøger – til at mødes, har jeg benyttet mig af en vifte af forskellige teknikker, symaskine, håndsyning og lim i en stor collage, så alt hænger sammen, og her er min uddannelse som beklædningsdesigner fundamentet for mit arbejde.

Hvad inspirerer dig?

Jeg har hele tiden haft en ide om, at jeg ville lave noget på giner, og at der skulle være bøger på en eller anden måde. Derfra var alt meget åbent, da inspiration for mig er en løbende proces. Den arbejdsform, at skabe noget fra bunden, er indimellem lidt frustrerende med op og nedture, men det er særligt dét, der er med til at gøre arbejdet spændende, og et træk jeg virkelig værdsætter i arbejdet. For måske man har haft en idé i sit hoved, men det er først til sidst at man ved, hvad det ender med, og den overraskelse holder jeg meget af.

I ’Flidspræmien’ er arbejdet præget af collage, da jeg eksperimenterer med forskellige materialer, der skal spille sammen. Jeg har haft gamle bøger, små klip fra butikker, farverige illustrationer og stofprøver, som jeg prøvede at få til at gå op i en højere enhed. Tilsammen bliver det et smukt udtryk og en form for puslespil uden et på forhånd defineret motiv. Derfor synes jeg, at det hele minder om Art Deco, der i sin stil er meget farverig og minder om en collage, og det går igen i fotografierne.

[foto: Jonas Drotner Mouritsen] 

Materialerne er primært uld, illustrationer og silke. Jeg synes, at ulden giver arbejdet noget tykkelse og hold og harmonerer godt med illustrationernes overflade. På en anden note udtrykker en af de små giner – den lille gine med silkesløjferne - noget fint og lidt lillepigeagtigt, som den flittige pige, der modtog flidspræmien. Det er sjovt, hvordan materialer på den måde kan give udtryk for noget i sig selv. Havde jeg lavet alt i silke, var det blevet for meget, men som små detaljer fungerer det godt. Uld og silke har noget andet over sig end kunstmaterialer, det er meget eksklusivt. Jeg kan arbejde med hvad som helst, det kommer mest an på projektet og hvilket udtryk arbejdet skal have. Som udgangspunkt kan jeg dog blande alt sammen, for der er ingen grænser og det gør arbejdet spændende.

Det er materialerne, farverne, dyremotiverne og deres sammensætning, der skaber den nye kontekst og det nye liv jeg ønsker at give tingene. Selvfølgelig er det svært at vide, hvilken stemning mit arbejde sætter folk i, men for mig er det et meget glad og imødekommende udtryk. Her er noget man kan gå på opdagelse i, et slags landskab hvor man kan se noget, man ikke har set før. Det har også kunne mærkes på de besøgende, der siger, at de aldrig set noget som det her før. For mig er det en fantastisk respons på udstillingen, og det gør mig meget glad.

Hvad arbejder du på nu?

Lige nu arbejder jeg på at få udstillingen et andet sted hen. Jeg vil gerne arbejde videre med ideen og for eksempel lave flere giner i fuld størrelse. Det kunne også være rigtig spændende at fotografere dem på en levende model. Dertil skal jeg blandt andet designe kostumer til TEATERHVIS, Bådteateret i Nyhavn.

Du kan møde Maria i Officinet hver weekend i resten af udstillingsperioden. Her vil hun stå og arbejde, og man kan få en snak med hende om den spændende udstilling og hendes metoder.

Maria er uddannet beklædningsdesigner fra Designskolen i Kolding, 2008. Udstillingens store fotos er af Jonas Drotner Mouritsen, der har fanget og forstørret tekstilværkernes fine detaljer.

’Flidspræmien’ er i Danske Kunsthåndværkere & Designeres projektrum, Officinet til d. 13. februar 2016. 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig