Indkøbskurven er tom.
Glemt kunstnerkoloni på Brundlund Slot
Udstillinger & Omtaler

Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa sætter med udstillingen ’Med parasol og pensel – Egernsund, den glemte kunstnerkoloni’ fokus på kunstnerkolonien i Egernsund i Sønderjylland ca. 1880-1910, en kunstnerkoloni som ikke mange kender til, da den sjældent er blevet omtalt i dansk kunsthistorie. Udstilling kan ses frem til d. 1. maj 2016.

OMTALE: Af Josephine Ehlers, 20. april 2016. Fokusbillede: Pressebillede, Kunstmuseet Brundlund Slot.

Kunst på slottet

I smukke omgivelser, med en voldgrav placeret lige ved en å og en vandmølle, ligger Brundlund Slot. Selv på en grå regnvejrsdag som denne dag i april, hvor vi er på besøg på Kunstmuseet Brundlund Slot, mærker man allerede stemningen fra den historiske bygning og dens omgivelser, når man kommer over den murede stenbro og ind gennem slotsporten, og slotsparkens grønne plæne åbner sig foran én.

På græsset ned til voldgraven, på den ene side af slottet, ligger en stor konstruktion i træ med liner/wirer som fører op og er fastgjort til slottets mure. Opbygningen af den næste udstilling med den sønderjyske kunstner, Karin Lind, er i fuld gang. Hendes værker vil blandt andet omfatte installationer som også indbefatter slottets ydre.

Kunstmuseets fokusområde er værker af sønderjyske kunstnere og kunstnere med tilknytning til Nord- og Sydslesvig eller Sønderjylland. Indenfor denne ramme vises der både kunsthistoriske udstillinger, for eksempel guldaldermaleri, og udstillinger med samtidskunst, som for eksempel, den kommende udstilling med kunstneren Karin Lind.

Kunstmuseet Brundlund Slot. Foto: Josephine Ehlers.

Kunstmuseet Brundlund Slot. Foto: Josephine Ehlers.

Kunstmuseet Brundlund Slots kunstsamling består af flere tusinde værker fra 1700-tallet og frem til i dag, og derudover også Franciska Clausens samlinger som tæller 2500 værker.

På udstillingen ’Med parasol og pensel – Egernsund, den glemte kunstnerkoloni’ vises 60 indlånte værker.

Sønderjysk kunstnerkoloni

Fra museumsbutik og billetsalg fører en vindeltrappe op til udstillingen som starter på slottets 1. sal.

Hvor kunstnerkolonien i Skagen er en velkendt og belyst del af dansk kunsthistorie, er kunstnerkolonien i Egernsund langt mindre kendt. Dette skyldes at man gennem tiden ikke har fundet området relevant for dansk kunsthistorie, da områdets skiftende landegrænser betød at mange af kunstnerkoloniens medlemmer var tyske. Med udstillingen ’Med Parasol og Pensel – Egernsund, den glemte kunstnerkoloni’, ønsker Kunstmuseet Brundlund Slot at ændre på dette og udbrede kendskabet til kunstnerkolonien i Egernsund, så denne særlige del af dansk og tysk grænselandshistorie ikke bliver glemt..

Kunstnerkolonier blev fra 1830’erne populære, og rundt omkring i Europa kom der flere og flere. I kunstnerkolonierne dyrkede man friluftsmaleriet; i stedet for at arbejde indenfor i atelier, malede man billederne direkte ude i naturen, under åben himmel.

Kunstnerkolonien i Egernsund blev dannet i løbet af 1870’erne og opløstes omkring genforeningen i 1920. Som i mange andre kunstnerkolonier, var det oftest om sommeren at kunstnerne samledes i Egernsund.

Fra 1870 blev friluftsmaleriet populært blandt kunstnere i Tyskland og mange rejste ud for at male direkte i naturen. Kunstneren Gustav Schönleber (1851-1971)  kom i den forbindelse til Egernsund hvor han mødte Heinrich Rasch (1840-1913), en kunstner fra Als. Gustav Schönleber og Heinrich Rasch betragtes som de to kunstnere der dannede kunstnerkolonien.

Fjorden, fiskerliv og friluftsmaleri

Udstillingen er inddelt efter tema eller motiv, som for eksempel ’fiskerliv’, ’teglværker’ og ’stemninger’ med ét tema udstillet i hvert sit rum på udstillingen. Et firkantet felt i en varm gul farve, danner i hvert rum ramme om tekst med introduktion til temaet.

Byen Egernsund ligger nær Sønderborg, på en landtange med Flensborg fjord på sydsiden og Nybøl Nor på nordsiden. I løbet af anden halvdel af 1800-tallet blev Egernsund et populært område, for det var nemt at komme dertil, takket være dampfarten, som sejlede på fjorden. Borgerskabet fra Flensborg tog på fjordture, og Egernsund var et af stoppene på Flensburger Dampfercompagnies rundfart på fjorden.

Heinrich Petersen-Angeln, ’I Egernsund’. 1893. Olie på lærred. Foto: Pressebillede, Kunstmuseet Brundlund Slot.

Egernsund-kunstnernes motiver tager alle udgangspunkt i fjorden, men som udstillingen viser i måden hvorpå den er delt op i temaer, skildrede kunstnerne fjorden og livet ved fjorden på forskellig vis, med forskellige elementer i fokus.

Tidligere lå der en lang række teglværker i området i og omkring Egernsund, hvilket var noget af det som kunstnerne fandt interessant ved området og landskabet. Teglværkerne var et af de motiver de ofte beskæftigede sig med. Et af udstillingsrummene er dedikeret til netop skildringer af teglværker, med deres karakteristiske skorstene og røg, som fokus.

Allerede i 1830, længe før kunstnerkoloniens dannelse, blev der malet i Egernsund. Blandt andre kom den berømte guldaldermaler og professor ved det danske kunstakademi, C.W. Eckersberg til området og malede i 1830 en skitse af Teglværket Rendsbjerg, da han besøgte sin bekendte, ejeren af teglværket, Hans Heinrich Dithmer.

Fra udstillingen på Kunstmuseet Brundlund Slot. Foto: Josephine Ehlers.

Et andet tema som optog kunstnerne i Egernsund var fiskerlivet ved fjorden. Kunstnerne skildrede fiskernes arbejde på fjorden i deres både, og på land i færd med at ordne fiskenet. I andre værker ses kun de tomme fiskerbåde i havn, eller fortøjret ved bredden.

Nogle kunstnere malede også motiver af fiskerne når de ikke arbejdede, deres hjemlige liv ved fiskerhusene ved fjorden.

Fra udstillingen på Kunstmuseet Brundlund Slot. Foto: Josephine Ehlers.

Otto. H. Engel, ’Ved solnedgang’, 1892.  Olie på lærred. Foto: Pressebillede, Kunstmuseet Brundlund Slot.

Udstillingen fortsætter på anden sal, og her er det selve kunstnerne der er i fokus, med en række gamle fotografier af kunstnerkoloniens medlemmer, samt breve. Fællesskabet og sociallivet var en vigtig del af alle kunstnerkolonierne i Europa, også i Egernsund, hvor Schumanns Gasthof var samlingspunkt.

Fra udstillingen på Kunstmuseet Brundlund Slot. Foto: Josephine Ehlers.

Udstillingen kan ses på Kunstmuseet Brundlund Slot frem til d. 1. maj 2016.

Kunstmuseet Brundlund Slot

Brundlund Slot 1

6200 Aabenraa

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig