Indkøbskurven er tom.
Erotik og 3D i Århus
Udstillinger

Erotiske stereofotos på Kvindemuseet. Fra 4. november 2016 - 5. februar 2017.

EROTIK OG 3D i ÅRHUS

26. januar. 2017.

Af Louise Jørgensen

Kvindemuseet tager os med tilbage til det nittende århundredes stereofotos af nøgne kvinder og fortæller os ikke bare noget om fortiden, men også om os selv.

Hvor går grænsen mellem kunst og pornografi? Hvordan kan gamle erotiske fotografier hjælpe os til at stille skarpt på vor tids deling af billeder på internettet? Og hvad kan det nittende århundredes afklædte kvinder fortælle os om forholdet mellem køn, seksualitet og magt i dag? Måske en hel del, hvis vi spørger Kvindemuseet i Århus, der netop nu er aktuel med særudstillingen Erotik i 3D.

Fra Udstillinegn Erotik i 3D på Kvindemuseet i Århus (2016/17). Venligst udlånt af Kvindemuseet.
Fra Udstillingen Erotik i 3D (2016/2017). Venligst udlånt af Kvindemuseet i Danmark.

Den har stået model til meget, den nøgne krop. Under dække af at være i kunstens eller akademias tjeneste har mandens begærlige blik vandret over de ypperlige former og foreviget dem. Begæret eller liderligheden blev kamufleret af det kunstneriske udtryk, som dermed blåstemplede kunstværket af den nøgne, seksualiserede kvindekrop. Men der skete noget med gengivelsen af kroppen ved fotografiets fødsel. Kroppen blev pludselig lige lovlig kropslig, skammelig og dermed ulovlig at fotografere, gengive og sælge som kunst.

Stereografiens fødsel

Vi skal et smut tilbage til slutningen af det nittende århundrede for at finde omdrejningspunktet for udstillingen Erotik i 3D. I 1854 skete der nemlig noget banebrydende. London Stereoscopic Company påbegyndte fremstillingen af et stereoskop. Stereoskopien er i dag nærmest forsvundet fra vores historiske erindring, men kan kort beskrives som en teknik, der skaber illusionen af dybde i et billede. Dermed kan man sige, at stereoskopet er en forløber til de 3D-billeder og film, der over de seneste år har vundet stort indpas i computerspil og biografer så vel som i den nyeste virtual reality-pornografi.  


Fra Udstillingen Erotik i 3D (2016/2017). Venligst udlånt af Kvindemuseet i Danmark.

London Stereoscopic Company havde fingeren på pulsen. Blot 3 år senere havde de solgt ½ million eksemplarer til Londons blot 2 millioner indbyggere. Stereoskopet var en succes og intet mindre end en teknologisk og æstetisk sensation.


Fra Udstillingen Erotik i 3D (2016/2017). Venligst udlånt af Kvindemuseet i Danmark.

Disse såkaldte ”troldskasser” gjorde det pludselig muligt for befolkningen at bringe storslåede landskaber samt feterede berømtheder ind i den private sfære. Man behøver måske ikke bruge megen fantasi for at forestille sig, at særligt billeder af erotisk og pornografisk karakter var et stort tilløbsstykke. Ulovligt masseproducerede undergrundspublikationer bragte nu alverdens afklædte seværdigheder hjem i dagligstuen – og i særdeleshed herreværelset. Kvinden var afklædt, blottet, beskuet og fanget for evighed på film. Med stereofotografien organiseredes og demokratiseredes den kommercielle pornografi ved at gøre billedet af den nøgne krop tilgængeligt og let deleligt.


Fra Udstillingen Erotik i 3D (2016/2017). Venligst udlånt af Kvindemuseet i Danmark.

Samtykke

Det er netop disse erotiske stereofotos, der danner basis for Kvindemuseets nuværende udstilling Erotik i 3D. Sammen med et udpluk af Kvindemuseets historiske samling, kunstværker af Jane Pedersen og Ulrik Lund og den nyeste virtual reality-teknologi fremstår stereofotografierne som en præsentation af datidens syn på køn, seksualitet, normalitet og skønhed. En præsentation, der peger lige dele tilbage og frem i tid.


Fra Udstillingen Erotik i 3D (2016/2017). Venligst udlånt af Kvindemuseet i Danmark.


Fra Udstillingen Erotik i 3D (2016/2017). Venligst udlånt af Kvindemuseet i Danmark.

Kvindemuseet beskriver, at de med udstillingen ønsker at skabe en dialog i udstillingsrummet – en dialog, der synliggør, hvordan mennesker, og her primært mænd, har betragtet kvindekroppen gennem de sidste 150 år, og hvordan dette påvirker kvinders situation i dag. På den vis er Erotik i 3D yderst aktuel og rammer ned midt i debatten omkring internettets mulige og umulige faldgruber, når det gælder samtykke til deling af billeder og film.


Fra Udstillingen Erotik i 3D (2016/2017). Venligst udlånt af Kvindemuseet i Danmark.

Derfor var det heller ikke overraskende, at aktivist og feminist Emma Holten holdt åbningstalen ved udstillingens åbning i november 2016. Emma Holten blev tilbage i 2011 offer for hævnporno. En desværre udbredt hævnagt, hvor en tidligere kæreste deler nøgenbilleder af en partner uden denne partners samtykke. Emma Holten har siden da gennem sit virke som aktivist, feminist, menneskeretsforkæmper og redaktør for magasinet FRIKTION sat en ære i at synliggøre de magtstrukturer, der ligger bag en agt som hævnporno.

Med stereoskopiens masseproduktion blev denne form for hævngerninger en risiko, og med internettets uoverskuelige kringelkroge er masseproduktion eller massedeling af billeder en præmis.

Dobbelt op på 3D

De sort-hvide billeder fortæller en tydelig historie om magtforholdet mellem den beskuede og den beskuende. Nogle af kvinderne kigger direkte ind i linsen. Æggende, pirrende og med fuldt overlæg. De gør sig til. De ved, de bliver beskuet, betragtet og fotograferet. Andre kigger den anden vej, skjuler deres ansigt i hænderne eller har sågar et klæde over hovedet.


Fra Udstillingen Erotik i 3D (2016/2017). Venligst udlånt af Kvindemuseet i Danmark.

Men om kvinderne æggende opfordrer til fotografering eller sky gemmer ansigtet væk, ændrer ikke på det faktum, at vi reelt set ikke ved, om det er med deres samtykke, at vi netop nu beskuer deres kroppe. Vi ved ikke, om disse kvinder har afgivet samtykke til at blive masseproduceret og gemt til evig tid på filmruller. Måske forgriber vi os i dette nu på et menneske, der ganske vist for længst er gået bort, men hvis krop vi beskuer uden samtykke.


Fra Udstillingen Erotik i 3D (2016/2017). Venligst udlånt af Kvindemuseet i Danmark.

Forhåbentlig og højst sandsynligt er fotografierne taget med den fotograferedes ubetingede samtykke, men uvisheden gør, at Erotik i 3D formår at skabe en dialog på tværs af tid. Det er ikke kun os, der kigger på de afklædte kvindekroppe. De kigger tilbage på os gennem fotografiets 3D-effekt, og vi, beskuerne, rammes af en snert af den fordømmelse, der for 150 år siden blev kastet på deres kroppe. På den måde er 3D-effekten ikke kun begrænset til stereofotografierne, men indgår som et legende element, der skaber dybde i den dialog, Kvindemuseet ønsker at skabe.

Hvis du skynder dig, kan du stadig nå at se Erotik i 3D på Kvindemuseet i Århus. Udstillingen løber frem til d. 5. februar 2017.

Du kan læse mere om Kvindemuseets aktuelle og kommende udstillinger på deres hjemmeside.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig