Indkøbskurven er tom.
Arbejde i forandring. Den Internationale Designbiennale i St. Etienne
Rejser, Kultur & Event

International designbiennale i St. Etienne, Frankring - netop nu!

Hvordan kommer fremtidens arbejde til at se ud, og hvordan kan design præge udviklingen? Det undersøger de lige nu på den 10. udgave af den internationale designbiennale i St. Etienne, Frankrig. Magasinet Kunst har besøgt nogle af de mange spændende udstillinger og workshops, Biennalens program byder på.

 

Af: ASL. 20.03.2017

 

Det er nok de færreste herhjemme, der har hørt om St. Etienne, en gammel industriby i det centrale Frankrig omkring en times kørsel fra Lyon. Siden 2010 har byen været en del af UNESCOs ”creative city network” og lige nu afholdes der for 10. gang en international designbiennale.

Dette års biennale har fokus på arbejde og de forandringer, vores arbejdsliv undergår i disse år under titlen ”Working promesse. Les mutations du travail”. Temaet lægger sig fint i forlængelse af bagtæppet: en by bygget op omkring industri og minedrift, og som siden har været nødt til at gentænke sig selv for at skabe arbejdspladser til sine indbyggere. Redningen har, for St. Etienne, været et øget fokus på design, innovation og samarbejdet mellem selvstændige designere og byens erhvervsliv.

 


Fra udstillingen "La fin du travail" i Cité du design © Stéphane Degoutin et Gwenola Wagon

 

Byen var i sin tid kendt for fremstillingen af særligt tre ting: silkebånd, cykler og våben. Våbenproduktionen fandt blandt andet sted i en stor våbenfabrik inde i byen, som i dag danner scenen omkring Biennalens hovedkvarter. Den nu nedlagte fabrik vidner om byens store satsning på design. Det store område går i dag under navnet ”Cité du design” og huser flere udstillinger i løbet af året, ligesom det er hjemsted for en forskningscenter og byens kunst- og designakademi (ESADSE - École supérieure d'art et design).

 


Fra udstillingen "Best of det métiers" i Cité du design © P.Grasset

 

Detroit som gæst
Til den 10. Biennale Internationale Design har man lavet et samarbejde med Detroit, USA's største og mest berømte industriby, hvis historie og nyere udvikling har flere fællestræl med St. Etiennes. Efter at have ernæret sig ved særligt en stor bilindustri i mange år – Detroit er hjemsted for General Motors, Ford og Chrystler – gik byen konkurs i 2010. Meget af Detroits designindustri er stadig bundet til byens bilfabrikker, men den voksende designscene inkluderer stadig flere og flere mindre, selvstændige designvirksomheder.

 


"The Mothership" udført af Detroitbaserede studio Akoaki © P.Grasset

 

Det fortæller Cézanne J. Charles, en af de kreative sjæle fra Detroit, som Biennalen har inviteret. Hun arbejder for Creative Many Michigan, en organisation oprettet med det formål at forbedre forholdene for Detroits designere. Til Biennalen har de skabt ”ShiftSpace”, et levende cafémiljø, hvor folk kan mødes, hænge ud, diskutere og arbejde sammen, og hvor idéer kan udfolde sig frit. Rummet er indrettet med kunst og design fra Detroit.

 


The Detroit Afrikan Funkestra spiller på scenen "Out of site" designet af Akoaki © P.Grasset

 

Et vigtigt slægtskab mellem de inviterede designere fra Detroit og St. Etiennes designscene, er ifølge Cézanne J. Charles, at man ikke blot bruger design til at forme et specifikt produkt, men at design frem for alt tænkes som et middel til at bygge fællesskaber og engagere byens borgere. Design skal også bruges til at gentænke sociale hierarkier. ”Designere bliver ofte bedt om at forestille sig det ekstraordinære”, fortæller hun. ”De skal designe en flyvende bil eller et selvkørende køretøj. Det er ligesom i The Jetsons, hvor George havde en flyvende bil, men han tog stadig på arbejde hver dag på fabrikken. Og hans kone havde en robot, som ordnede al det huslige arbejde, men hun var stadig hjemmegående. Vi forestiller os noget, som er vildt og utænkeligt, men vi formår ikke at udfordre den sociale kontrakt på et fundamentalt niveau. Vi vil gerne bruge design til at tænke på det ordinære. I caféen har vi talks om lighed og inklusion, og vi taler om hvordan design kan bruges til at forme byer, produkter eller systemer, så vi kan øge alles muligheder i samfundet.”

”The Jetsons” (på dansk ”Familien Jetson”) er en amerikansk animeret tv-serie, placeret i et fremtidigt utopia. Familiens liv er fuld af finurlige opfindelser, som eksempelvis flyvende biler og servicerobotter. Men som Cézanne J. Charles forklarer, er deres liv – ligesom i øvrigt The Flintstones’ er det – blot en nutidig samfunds- og familiestruktur flyttet ind i et andet årtusinde.

 


Fra Cité du design © Saint-Etienne Tourisme - Marion RICHEZ 

 

Popcorn: film, kunst, design
Designbiennalen finder sted i hele St. Etienne-området og har således også fundet ind på byens flotte museum for samtidskunst. Udstillingen ”Popcorn” på Musée d’Art Moderne et Contemporaine, St. Etienne Metropole tager udgangspunkt i, at spillefilmen og design som begreb opstod relativt kort tid efter hinanden, begge i industrialiseringen i anden halvdel af det 19. århundrede. Fremkomsten af design kæder man til udstillingen ”The Great Exhibition of the Works of Industry of All Nations”, afholdt i Chrystal Palace i London i 1851 og opfindelsen af spillefilmen til Lumière-brødrenes første filmvisning i Lyon i 1895.

Dette tematiseres i en meget åben udstilling opdelt i fire sektioner: ”Film – Fabrik”, ”Til månen”, ”En filmlektion” og ”Western”. Udstillingens strategi, forklares det i formidlingsmaterialet, er en ”montage of attractions”, et koncept opfundet af den legendariske filmskaber Sergej Eisenstein, hvor flere forskellige scener sammensættes med henblik på til sidst at fremmane en tematisk sammenhæng.

 


Zarina Hashmi "Splitting Stars" 2015, på udstillingen "Popcorn". Gravering på BKF lyspapir, guldfolie og sort print © Zarina Hashmi

 

Står man i den første afdeling – ”Film – Fabrik” – forstår man, at filmen nødvendigvis tog del i tidens politiske kampe, som under industrialiseringen særligt kredsede om fabriksarbejdernes vilkår. I den næste sektion lander man midt i 60’ernes fascination af månen, som sneg sig ind i film og tv, såvel som tidens design. Næste rum er en biografsal, som viser værker fra filmens fødsel, men måske mere interessant, forskellige ”design-film”, hvor design undersøges gennem filmformatet og omvendt. I udstillingens sidste afdeling vises et udvalg af Charles og Ray Eames’ fotografier, taget på sets til film skabt af deres gode ven Billy Wilder. Parret Eames var vigtige amerikanske designere, særligt kendte for deres moderne møbeldesign fra 1950’erne. Gennem deres fotografier forenes to adskilte felter, design og film, men som det ofte er tilfældet i udstillingen, fremstår forbindelsen afgrænset til netop dette eksempel. De store sammenhænge er svære at indkredse, og når man går ud af udstillingen, er det ikke til at sætte fingeren på, hvad de egentlig var.

 


Charles and Ray Eames "Movie Sets" (1971), fotografi © Eames Office, LLC

 


Charles and Ray Eames "Movie Sets" (1971), fotografi © Eames Office, LLC

 

Le Corbusier og den arbejdendes gestus
Et kvarters kørsel fra St. Etienne ligger byen Firminy Vert, og her finder man en stort område tegnet af den store fransk-schweiziske modernist Le Corbusier. Han fik i 1950’erne til opgave at tegne et moderne leveområde for de mange mennesker, som arbejdede på egnens fabrikker og i den nærtliggende kulmine. I dag kan man få guidede rundvisninger i den store boligblok, den bemærkelsesværdige kirke og kulturhuset med tilhørende idrætsbaner, som var det eneste af de tre komplekser, der stod færdigt inden arkitektens død i 1965. Bygningerne i Firminy Vert er noget af det sidste, som Le Corbusier tegnede, og de idéer, som han praktiserede igennem sin karriere, er synlige i disse tre sene værker. Byggerierne er præget af geometriske grundformer og store betonflader uden anden ornamentik end de klare grundfarver, som går igen i arkitektens værker. Det store boligkompleks er løftet på søjler, sådan at bygningen forstyrrer den omkringliggende park mindst muligt, lejlighederne placeret omkring åbne, indendørs ”gader”, som han kaldte det, og på toppen af bygningen er en taghave, som dog ikke længere er i brug pga. brandsikkerhed. De tre elementer er eksempler på nogle af de krav, Le Corbusier mente skulle være opfyldt i moderne boligbyggeri.

 


Fra "Looping" på Maison de la Cultur. Foto: Gabriele Croppi  © F.L.C/ADAGP (2016)

 

Også i Firminy deltager man i Biennalen med to udstillinger. I kulturhuset (La Maison de la Culture) vises udstillingen ”Looping” skabt af koreograf Julie Desprairies og designer David Enon. Magasinet Kunst besøgte udstillingen dagen før ferniseringen, og kunne af samme årsag ikke se den endelige opstilling. I stedet gav David Enon en introduktion til udstillingens hovedpunkter centreret omkring de værker, der var på plads. Med udgangspunkt i stedets arkitektur og indretning har de to kunstnere undersøgt den arbejdende gestus som producerende handling og som betydningsbærende bevægelse. Ifølge Enon var et af undersøgelsens vigtigste elementer at forstå design, ikke som frembringelse af nye ting, men som anvendelse eller omformning af det eksisterende. De havde blandt andet fulgt den kvinde, som pudser bygningens uensartede vinduer og genskabt de mange redskaber i forskellige størrelser, hun skal bruge for at udføre jobbet. I et andet værk havde de skabt et alfabet af kroppens stillinger og lagt det ind i en computer. I stedet for et tastatur kunne man da stille sig foran en monitor og skrive med kroppen. Udstillingen er præget af opfindsomme påfund og sammenstillinger – men også fraværet af en klart formidlet rød tråd, som forhåbentlig vil stå klarere i den endelige udstilling.

 


Le Corbusiers særprægede kirke i Firminy Vert Foto: Gabriele Croppi  © Conception, Le Corbusier architecte, José Oubrerie assistant (1960-65). Réalisation, José Oubrerie architecte (1970-2006)

 

I kirken oplever man et andet perspektiv på samme emne. Udstillingen ”Rituals and Rutines” foregår ikke i det specielle, kegleformede kirkerum, men i udstillingslokalerne nedenunder. Selve kirken er bygget op omkring to symbolmættede former inden for kristent kirkebyggeri – kvadraten som det jordiske og cirklen som det himmelske. Men i modsætning til det traditionelle franske kirkebyggeri er udsmykningen holdt på et minimum. Udstillingen i kirkens underetage begynder med et maleri af Le Corbusier – som også var en aktiv maler – der forestiller hans ikoniske hånd, som han brugte som måleenhed. Sammen med to værker af den franske fluxuskunstner Ben illustrerer de fint, at gestusser betyder noget ganske andet inden for kunstinstitutionens rammer. To af værkerne fra serien ”Geste” (gestus) fra 1964 tematiserer – i tråd med flere af periodens konceptuelle undersøgelser -  hvordan den kunstneriske gestus er indskrevet i et andet værdisystem end den almindelige arbejdende gestus. Denne bevidsthed bæres med over i de næste værker, hvoraf flere fremstiller den arbejdende handling, eksempelvis på marken eller i den nærtliggende kulmine. Man bliver da bevidst om det skel, der findes i vores kultur, mellem værdien af landmandens eller minearbejderens anstrengelser og den kreativt skabende kunstners. Udstillingen sluttes af med værker af en fransk samtidskunstner, som har malet sine egne hænder, mens de forbereder de materialer, han skal til at lægge på lærredet. En form for sløjfe på projektet.

 


Le Corbusiers kulturhus i Firminy Vert. Foto: Gabriele Croppi  © F.L.C/ADAGP (2016)

 

De to udstillinger i Firminy Vert fungerede særligt godt indenfor den arkitektur, de udfoldede sig i. Le Corbusiers fokus på et funktionsdygtigt og rationelt design – han talte blandt andet om en ”bomaskine” – satte nogle interessante rammer for undersøgelsen af de menneskelige gestusser, der ligner hinanden når de udfolder sig i en endeløs række af gentagelser, men som alligevel aldrig ser ud på helt samme måde anden gang. Overordnet set bliver der stillet mange spændende spørgsmål ved Biennalen i St. Etienne, ligesom der er gjort plads på scenen til en bred vifte af forskelligartede perspektiver og mulige svar.

 

 

Den 10. udgave af Biennale Internationale Design St. Etienne løber fra 9. marts – 9. april 2017

 

http://www.biennale-design.com/saint-etienne/2017/en/home/
http://www.mam-st-etienne.fr/
www.sitelecorbusier.com

 

Har man lyst til at vide mere om den tidligere industri-, og nu designby, kan man søge mere information på:

http://saint-etiennetourisme.com/ 
https://discover.rendez-vous.tv//musee-d-art-moderne-saint-etienne.html
www.loiretourisme.com
www.auvergnerhonealpes-tourisme.com
https://discover.rendez-vous.tv/

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig