Indkøbskurven er tom.
Nye visioner for en ny tid
Udstillinger & Omtaler

Foromtale af Momentum 9 – The Nordic Biennial of Contemporary Art Tekst: Laura Ifversen, 15.06.17

Den 17. juni slår den norske kystby Moss dørene op til Momentum – The Nordic Biennial of Contemporary Art (NO), som præsenterer kunstprojekter og værker af godt 30 internationale samtidskunstnere.

Momentum-biennalen er et ambitiøst projekt initieret af Punkt Ø, det officielle udstillingssted under region Østfold. Helt fra biennalens begyndelse i 1998 har den haft til opdrag at præsentere de mest engagerende og interessante kunstprojekter i samtiden på en nordisk platform. Derfor har kuratorgruppen hovedsageligt bestået af kuratorer fra de nordiske lande og det gør sig også gældende for Momentum 9.

Årets udgave er kurateret af Ulrika Flink (SE), Ilari Laamanen (FI), Jacob Lillemose (DK), Gunhild Moe (NO), Jón B.K Ransu (IS) med det samlede tema ’Alienation’ (fremmedgørelse, red.). I anledning heraf indvilligede Jacob Lillemose i at mødes for at fortælle mere inden den officielle åbning.


Jacob Lillemose. Foto: Morten Eckersberg ©Punkt Ø

 

Jeg møder ham til en snak på Democratic Coffee på Københavns hovedbibliotek og spørger ind til temaet. Hvad betyder ’fremmedgørelse’ for ham, hvad lægger han i det og hvordan kuratorgruppen nåede frem til netop denne rammesætning for Momentum 9.

Lillemose forklarer, at det var overraskende let at blive enige om temaet på grund af de særlige omstændigheder, der gjorde sig gældende i perioden for kuratorgruppens første møde. Det var midt under flygtningekrisen i 2015, hvor debatten om ’de fremmede’ var på sit højeste. Og selvom Momentum 9 ikke bogstaveligt handler om flygtningekrisen, var det hele atmosfæren omkring debatten og generelle tendenser i tiden, som blev påtrængende, at tage op. Europæernes manglende evne til at håndtere udfordringen viste også deres magtesløshed over for en situation, der ikke kan ses som hverken enkeltstående eller midlertidig. For kuratorerne var der ikke tale om en ’krise’, som skulle overstås, men om et ny vilkår for Europa. Derfor ønskede kuratorerne heller ikke fremmedgørelses-tematikken blev begrænset til nationalprotektionismens ’os’ og ’dem’, hvis forståelse ellers er på fremmarch.

For Lillemose er en inspiration i denne sammenhæng Ole Wæver (professor i International Politik ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, red.), som på et seminar på Københavns Universitet arrangeret i samarbejde med Jacob Lillemoses eget udstillingssted X AND BEYOND i København argumenterede for at situationen samtidig med at være en menneskelig katastrofe også repræsenterede et politisk potentiale. Wæver påpegede, at situationen var en mulighed for Europa for at formulere en ny vision. Lillemose siger direkte: ”Den voldsomme situation – eller en situation med voldsomme ændringer – giver os mulighed der for at integrere det fremmede og tænke et helt nyt Europa. Dét var virkelig noget, der inspirerede mig meget og har ligget i baghovedet på mig i mange af de ting vi har arbejdet med til Momentum. De åbne blandingsformer, der kan opstå, tror jeg grundlæggende på er sunde.”

I den globaliserede og teknologiske virkelighed, hvor vores liv er tilrettelagt efter neoliberale og kapitaldrevne normer, er vi blevet fremmedgjorte for os selv, for hinanden, for naturen og for verdenen. For Lillemose kendetegner det de udvalgte kunstprojekter på biennalen, at de stiller forslag til at gentænke vores interaktion i forhold til individer, objekter, teknologier, miljøer, strukturer og samfund – vi må tænke ud over det antropocentriske perspektiv.

Han opfordrer os til at drømme vildere drømme end blot at ville spille golf på månen eller dyrke planter på Mars. Og derfor må vi sætte os ud over os selv og se ud over de kunstigt ensrettede behov, som gennemsyrer vores magelige liv. Han er engageret og rammer måske et ømt punkt for os, der godt ved, at livet som sofakartoffel ikke gør gavn eller positiv forskel. Han rusker op i os, for vi må samle modet til at møde det fremmede med en modig attitude frem for at være bange. For dét at være bange er begrænsende, mens modet til at møde nye mennesker, nye input og nye oplevelser med åbenhed, giver frihed til at formulere nye idéer. Han formulerer sin forståelse af ’alienation’ således: ”For mig handler det om, at vi befinder os i en verden, hvor vi møder og er involverede i mange former for fremmede systemer og kontekster. Ved at sætte det på temaet foreslår vi, at ’fremmedgørelse’ er et vilkår og det er vigtigt for vores samtid at indse, men det er også vigtigt at lære at forholde sig til det på en måde som ikke handler om frygt, som ikke handler om at tage afstand og som tværtimod handler om en eller anden form for nysgerrighed og om fantasi og at tænke på at det fremmede – i stedet for at repræsentere en trussel mod det kendte og det eksisterende – repræsenterer en mulighed for at komme hen nogle steder; nogle nye steder, som vi ikke kan nå frem til af os selv, og at de nye steder har nogle værdier som vi måske ikke umiddelbart forstår nu. Men, vi har en tro på – som kuratorgruppe og jeg personligt – at de steder rummer noget dybde og noget rigdom på mange forskellige planer, som vi har brug for i dag.”

Afslutningsvis uddyber han sin vision: ”Det vi forsøger med den her biennale er at give folk nogle møder med det fremmede – og følelsen af at være fremmedgjort – som de kan forstå. Ikke nødvendigvis forstå klart og rationelt, men mere som oplevelsen af et stykke klassisk musik, som man forstår på et andet og måske mere sanseligt niveau. Vi skaber et møde, som tillader en refleksion; som tillader en mere dyb og mangesidet eller flersidet forståelse af tidens begivenheder, som ikke handler om ’dem’ og ’os’, men som handler om selve mødet. For mødet skulle jo netop gerne ophæve forskellen mellem ’dem’ og ’os’, samtidig med at dynamikken mellem de involverede bevares. At nå ud over et ’dem’ og ’os’ er ikke et spørgsmål om at gøre alle ens, men om at skabe rum for den mangfoldighed, som er verdens sande mirakel.”

 


Jone Kvie, Untitled (Carrier), 2006, Car Paint On Bronze. Foto: Anders Sune Berg, Courtesy The Artist.

 
   

Momentum 9 - Alienation

17. juni – 11. oktober 2017
Læs mere på http://momentum9.no
Se desuden præsentationsvideoen her https://vimeo.com/215788711
 

 

Profil: Jenna Sutela, Gut-Machine Poetry, 2017. Foto: Mikko Gaestel, Courtesy The Artist.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig