Indkøbskurven er tom.
Manden og magien i papiret
Interview & portræt

Peter Callesen tegner med sin skarpe kniv. Vi har bl.a. hørt om arbejdsprocessen.

MANDEN OG MAGIEN I PAPIRET

Portræt af Louise R. Christensen.

5. april 2018.

Peter Callesen er i øjeblikket aktuel på Øregaard Museum med udstillingen Skindød, tidligere vist på Faaborg Museum. Her kommer et portræt af kunstneren.

Peter Callesen er ikke optaget af den japanske origami eller papirklip med en saks. Han tegner derimod med sin skarpe kniv og starter med at skære silhuetten ud. Denne proces er en lige så stor del af værket, som det, der kommer ud af det afskårne. En kombination af det to- og tredimensionale, hvor han gerne vil lave runde former i papiret.

”Mine bedste redskaber er mine hænder og mine negle, når jeg laver små folder i snittet papir. Udover det har jeg faktisk fået nogle gamle aflagte redskaber af min tandlæge - de er rigtig gode. Jeg har også selv lavet nogle redskaber i træ, hvis jeg skal forme noget ud af papir - for eksempel dobbeltkrumninger på et stykke papir”, forklarer Callesen under en omvisning i udstillingen i marts.

(Foto øverst på siden til venstre: Looking Back, 2006. Venligst udlånt af Peter Callesen.)

Palace of Dreams, 2003. Venligst udlånt af Peter Callesen. 

Performance bliver til papir
I 2003 udførte Callesen performancekunst. Projektet med titlen Palace of Dreams foregik over fem dage ved vandet i Helsinki til performancefestivalen Amorph i Finland. 

Folk på festivalen kunne ringe til Callesen, som samlede dem op i en båd og sejlede dem ud til et slot skabt i hvid flamingo. Slottet lå 2-300 meter ude i fjorden. Her efterlod han dem i en halv time, hvor deltagerne kunne være i deres eget lille fantasiunivers, indtil han hentede dem igen og sejlede dem ind på land. 

Callesen skulle lave noget til kataloget og valgte at lave et lille A4 indstik af et slot, som man selv kunne klippe ud og lime sammen.

”Jeg har arbejdet meget med det umulige i mange af mine tidligere ting - eller umuligheden som tema. Derfor valgte jeg at lave indstikket med slottet så småt og detaljeret, at det faktisk ikke kunne lade sig gøre at lave. Det var lidt et galleri med publikum. Cirka et halvt år senere sad jeg hjemme på mit atelier og fandt kataloget med indstikket frem. Jeg tænkte, at jeg lige skulle prøve, om jeg kunne lave lidt af det. Det viste sig faktisk, at slottet var muligt at lave. Det blev starten på mine A4 værker, som jeg har lavet rigtig mange af”, fortæller Callesen.

Snowballs ll. Venligst udlånt af Peter Callesen.

Det flade papir forvandles
Angsten for det hvide papir, ofte A4 størrelse, som forfattere for eksempel kan have, ser ikke ud til at eksistere hos Peter Callesen. Ud af et fladt stykke papir skaber han en fortælling med eksistentiel dybde i temaet og æstetisk forståelse. Peter Callesen har arbejdet en del med formatet A4. 

”Jeg synes, at det er et smukt og harmonisk format. Det mest interessante ved A4 papiret er, at det er et industrielt produkt dybest set. Jeg bruger godt nok noget syrefrit papir, men i princippet er det jo noget, som vi alle sammen kender og bruger hver dag. Et materiale, vi ikke lægger mærke til. Det er så tæt på ingenting, som man kan komme værdimæssigt”.

Ofte er værkerne i større format end A4. Nogle gange uden rammer eller klare afgrænsninger, hvor værket vælter ud på for eksempel museumsgulvet og bliver derved til en installation. Det er både to- og tredimensionelle værker. Silhuetten, det fraværende i motivet, er tit det mest fremtrædende udtryk. Det flade papir rejser sig ofte til en dobbelttydig skulptur. 

Helheden i værket bliver understreget af Callesens arbejdsproces.

”Jeg har sådan et overordnet koncept. Jeg arbejder ud fra et stykke papir og skærer i det. Nogle gange fjerner jeg noget, det er ikke altid, at jeg bruger det hele, men jeg tilfører aldrig noget.”.

Blomstrende æblegren. Anna Syberg, 1910. Venligst udlånt af Faaborg Museum.

Symbolikken i æblet
Callesen er blevet inspireret af Anna Sybergs akvarel Blomstrende æblegren til udstillingen Skindød. Han har skabt to værker med titlerne Blomstrende bierog Faldne æbler. ”Jeg tror, hun har lavet den hurtigt, næsten skitseagtigt og japanskinspireret af zen. Den er jo ikke helt færdigmalet, noget er malet færdigt, og noget er kun tegnet op. Jeg synes helt klart, at det er et af hendes allerbedste værker. Den er meget levende”, fortæller han om værket af Anna Syberg.

Blomstrende bier og Faldne æbler, 2016. Foto: Kirstine Mengel. Venligst udlånt af Faaborg Museum.

Blomstrende bier er en erotisk ladet skildring af æbleblomster, hvor nogle af blomsterne forvandles til bier. Der spilles også på fortællingen om blomsterne og bierne. Motivet viser både faren, der lurer fra bierne, men også livets fortsættelse. Det er derudover også helt konkret et aktuelt tema, da biernes bestand er stærkt faldende i Danmark, til stor skade for naturen og for eksempel frugttræernes overlevelse.  

Værket spiller sammen med motivet Faldne æbler. Æbleblomsterne har sat æbler, og man ser sensommerens rådne æbler og æbleskrog i motivet, begge liggende i bunden af billedrammen. Der ses også en enkelt bi, som ikke er kommet med over på det andet motiv Blomstrende bier. Temaet kredser om eksistentielle temaer som liv, død og frugtbarhed. 

Fall, 2008. Foto: Adam Reich. Venligst udlånt af Peter Callesen.

Efterår, faldet eller syndefaldet
Motivet Fall, som i øjeblikket kan opleves på Øregaard Museum, viser en bevidsthed om eksistensen. Vi og naturen er i samspil, hvor livet balancerer på kanten og nogle gange falder ud over kanten. 

Træet ligner et egetræ og symboliserer livet, som spirer og gror, i takt med naturens årstider. Ud fra et bibelsk syn, hvilket Callesen har arbejdet en del med, ses referencen til visdommens træ, hvor frugterne fra træet tog del i menneskets syndefald. 

Et skelet skabt af det udskårne fra træet falder ud på museumsgulvet. Skelettet symboliserer dødeligheden, som også var konsekvensen af syndefaldet i den bibelske historie. Livet kan være skrøbeligt, ligesom papiret Callesen arbejder i, og samspillet skaber en romantisk følelse om, at vi skal passe på hinanden.

”Det er en klar kontrast på kanten af liv og død. Det kan måske nærmest blive jordoverfladen. Der er noget over og noget under. Noget som er, og noget som ikke er. Jeg kalder det også for en fraværstegning.”

Paperman, 2008. Foto: Adam Reich. Venligst udlånt af Peter Callesen.

Billedkunst for alle
Jeg stødte første gang på Peter Callesens værker i udstillingen Paperman på det nu lukkede Helene Nyborg Contemporary i 2008. Vi var fire familiemedlemmer med forskellige kunstnerisk smag og tilgang til kunst. Vi var alle imponeret af værkerne på hver vores måde.

Der er noget for alle at opleve i Peter Callesens papirværker. Han formår at holde fokus på det kunstneriske udtryk og der er en høj kvalitet i udformningen af værket.

For hundredevis af år siden var arkitekter, ingeniører og kunstnere ofte én og samme person. Peter Callesen kan ses på samme måde, når han skaber to-og tredimensionelle værker i materialet papir. Hans håndværksmæssige dygtighed i kombination med den legende form, er kunst når den er bedst. 

Se mere om kunstneren Peter Callesen:

http://www.petercallesen.com/

Aktuel udstilling i Danmark med værker af Callesen:

http://oregaard.dk/

 

 

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig