'Triennial Bruges 2018' inviterer til at gå på opdagelse i fremtiden
Rejsebrev af: Natascha Degnova
D. 14/05/18
Den belgiske by Brügge er kendt for sin middelalderlige arkitektur og hyggelige landsbystemning der minder om en gammel svunden tid. Men Brügge vil være mere end en historisk by, den vil være en by der også viser fremtiden, dette ved hjælp af den offentlige kunstudstilling ’Triennial Bruges 2018’.
Idyllisk stemning i den gamle by Brügge. Foto: Natascha Degnova
Interessante huse ligger side om side i de små gader. Foto: Natascha Degnova
En flydende by
Brügges borgmester Renaat Landuyt udtalte på pressekonferencen til udstillingen at ”hvis du kommer til Brügge kan du se fremtiden i fortiden”. Ved hjælp af Zigmund Baumans udtryk ”Liquid Society” er temaet til Triennialen blevet ’Liquid City’ og hvert kunstværk forholder sig således til problemstillingerne i forhold til den globale opvarmning og de stigende verdenshave.
Der bydes således på alt, fra en kæmpe hval lavet af skral fundet i havet, til en flydende skole. De fleste kunstnere har udnyttet de mange kanaler Brügge har at byde på, samtidigt med at de har gjort kunstværkerne brugbare, på den måde skabes der en autentisk følelse af en by på vandet. Blandingen af det moderne med det gamle, bliver også naturlig da kunsterne i høj grad har taget højde for deres historiske omgivelser. Dette kan ses enten i form af deres materialebrug som eksempelvis træ, eller ved at de genskaber byens kurver og tagenes krumninger.
Fremtidens liv på vandet
Af nogle af de mest bemærkelsesværdige og interessante kunstværker, med løsninger til en flydende by kan nævnes Peter Van Driessches ’INFINITI²³’, der i minimalistisk stil giver sit bud på en lejlighed i en by dækket af vand. Lejligheden er spartansk indrettet, men har stadigvæk en rummelig følelse, da de store vinduespartier giver udsigt og lys. Van Driessche har også givet lejligheden et tårn, som giver en interessant stemning og kontrast, når det ses side om side med byens gamle kirketårn.
Træelementerne går igen i Nlé Kunlé Adeyemis ’MFS III Minne Floating School’. Her er der tale om en flydende skole, der med sine etager vil kunne huse flere klasser på en gang. Den arkitektoniske udførelse rykker ved forestillingen om et moderne klasselokale der er afskærmet og lukket, ligesom den geometriske form giver modspil til de omkringliggende firkantede huse.
Peter Van Driessche, ’INFINITI²³’, Foto: Natascha Degnova
Peter Van Driessche, ’INFINITI²³’, Foto: Natascha Degnova
Nlé Kunlé Adeyemi, ’MFS III Minne Floating School’, Foto: Natascha Degnova
Nlé Kunlé Adeyemi, ’MFS III Minne Floating School’, Foto: Natascha Degnova
Æstetiske oaser og åndehuller
Der er ikke kun tænkt i praktiske løsninger med hensyn til et liv på vandet, men også i fritid og nydelsen af udendørslivet. Med to meget forskellige værker, der begge har en anderledes men særdeles æstetisk fremtoning, gøres kunsten og arkitekturen både smuk og brugbar, hvilket nok også er grunden til at disse to værker allerede er populære blandt Brügges borgere.
'The Floating Island' af OBBA er som en flydende ø, der ved brug af 11km reb, giver en oase hvor små skamler og hængekøjer indbyder til afslapning, mens gynger af knob lægger op til leg. Konstruktion er snoet, hvilket giver et behageligt udtryk, mens de mange hvide reb der flagrer i vinden skaber en drømmende fornemmelse af at være i en anden verden.
OBBA, ’The Floating Island’, Foto: Natascha Degnova
OBBA, ’The Floating Island’, Foto: Natascha Degnova
Afslapning og leg er også nøgleordet for Selgascanos værk ’Selgascano pavilion’, der med en organisk struktur, af sammensat plastik, ikke blot lyser kanalen op, men også giver et kraftigt og interessant farvespil. Udenpå synes den arkitektoniske installation orange, men når man træder indenfor, forvandles alt til lyserødt, mens udsigten til kanalen får et neon grønt skær. Pavillonen skal fungere som både afsats og sauna, hvorfra folk kan springe i kanalen og bagefter komme op og få varmen i det lyserøde rum, der ved hjælp af solens opvarmning bliver som en sauna.
Selgascano, ’Selgascano pavilion’, Foto: Natascha Degnova
Mere end blot Triennalen
Brügge er som sagt en historisk by, så udover at kunne nyde Triennalens kunst- og arkitekturværker, er Brügge også en by, som enhver kunstinteresseret vil kunne finde inspiration i. Udover kunsten der kan ses i Triennalen, er der mulighed for at gå i dybden med belgisk og flamsk kunst på Groeninge Museum, der huser nogle af de gamle mestre. Byen inspirerer også ved sin blotte tilstedeværelse, da den bugner af forskellig arkitektur, der spænder fra gotiske bygninger til moderne fængsler i Bauhaus stil, ligesom små kunstneriske finurligheder er at finde overalt i bybilledet. Har man ikke fået nok kunst efter dette, kan man også købe malerier af de lokale på det gamle fisketorv.
Parlamentsbygning på torvet i Brügge. Foto: Natascha Degnova
Gammelt fængsel lavet om til bolig. Foto: Natascha Degnova
Små grotesker på gelænderet langs kanalen. Foto: Natascha Degnova
Kinesisk inspirerede drager agerer ben på bænken. Foto: Natascha Degnova
På det gamle fisketorv sælges der malerier. Foto: Natascha Degnova
Triennial Bruges 2018 kan ses frem til d. 16. september.