Indkøbskurven er tom.
Den imaginære naturkraft
Udstillinger & Omtaler

Klassisk romantik med J. C. Dahl - Naturens Kraft. KODE i Bergen.


J.C. Dahl, Nærøydalen, 1836

ANMELDELSE af Frederik Westergaard

d. 16/05/18

J. C. Dahl i et internationalt perspektiv

Norges første internationalt anerkendte maler J. C. Dahls stormfulde og svulstige malerier er blevet samlet til den store udstilling ’Mod Naturens kraft’ på KODE i Bergen. Udstillingen fortæller en historie om Norge, malerens personlige historie og udviklingen i norsk åndsliv.

Da udstillingen om J. C. Dahl blev åbnet d. 4 maj var det Norges statsminister Erna Solberg, som stod for åbningen. Udover den åbenbare tiltrækning landets statsminister kan have på besøgstallet til åbningen, så er det et bevis på at J. C. Dahl har stor betydning for norsk kunsthistorie.

Selvom at J. C. Dahl ikke er kendt på niveau med Edvard Munch så er han på mange måder de grundsten, som det norske kunst og åndsliv kunne bygge videre på. Hvis ikke det havde været for J. C. Dahl havde verdenen måske aldrig kendt til J. C. Dahl, som igennem sin karriere formåede at blive velanset i Danmark, Tyskland, Italien og naturligvis i sit hjemland Norge. I sin åbningstale fortale Solberg, at det var vigtigt at forstå Dahl i en international kontekst. Hun mente, at det som udgør rygraden i ligger i et internationalt miljø hvor man smitter af på hinanden. Dahl blev i år 1824 udnævnt til professor ved kunstakademiet i Dresden. Måske derfor kunne han tage tilbage til Norge og Danmark og male, som han gjorde, med hjemveen melankolske blik som inspirationskilde. Med det for øje åbnede udstillingen.

Romantikken skulle afløse oplysningstiden

J. C. Dahl blev født i år 1788 og døde i 1857. Dvs. at han blev født på et tidspunkt hvor oplysningstidens tanker var den primære filosofi blandt Europas kunstnere og intellektuelle. Dahl ønskede at gøre op med denne tankegang, og få kunsten til at fokusere på individet og følelserne, det mystiske og uforklarlige. Man skulle lade sig blive forblændet af naturens kompleksitet og storhed.

 Dahl skabte en ny forståelse af det særlige ved den vilde og voldsomme norske natur. Dahls naturmalerier er altså en måde at skabe national identitetsfølelse på igennem refleksion over vores forhold til naturen. Både når den er voldsom og destruktiv, og når den er smuk og indbydende.


J.C. Dahl, Bergens Våg, 1834

Malerlærling i Bergen

Udstillingen er kronologisk opbygget således at man følger Dahls liv igennem malerierne. Opdelt i vigtige perioder i hans karriere får man et rigtig fint indblik i hans maleriske virke og udvikling. Dahl begyndte sin karriere som en helt almindelig malerlærling i Bergen hvor han malede interiørmotiver på væg og loft.

Det var nødagtighedsmalerier, som var uden kunstnerisk indlevelse fra Dahls side. Det gav ham dog basisfærdigheder, som gjorde at han kunne male uhyre præcist og virkelighedstro. Dette skabte opmærksomhed i Bergen, og byens spidser slog hovederne sammen og betalte for et ophold på kunstakademiet i København i år 1811.

Kunstnerakademiet i København

I København blev Dahls grundlæggende malerfilosofi grundlagt. Dahl tog inspiration fra hollandske 1600-tals malere, og dette kombinerede han med romantikkens tanker om naturen individet og følelserne. Udstillingen viser her et fint udsnit af Dahls produktion fra tiden i København. Hans malerier er af en imponerende størrelsesskala.

Dette er med til at understrege Dahls tanker om hvad et landskabsmaleri skal indeholde. Beskueren vil lægge mærke til naturens kræft helt fra Dahls tid som elev på kunstakademiet havde en forkærlighed for den svulstige naturs store armbevægelser. Tiden i København var også vigtig for Dahl, som senere vendte tilbage til Danmark for at male København og omegn samt Møns klint.


J.C. Dahl, Fra Natland,1840 

Stormfulde forlis

Hos Dahl betød havet og havnen utrolig meget for hans kreative virke. Der findes en god mængde malerier som viser havnens aktivitet og stemning. Oftest var Bergens havn og Københavns havn, som endte på hans lærred. På den tid var Bergen havn og Københavns havn to af de vigtigste havne i Nordeuropa. Dahl formår, især mht. Bergen havn, at indramme den helt specielle travlhed og stemning man oplever, når man står og betragter de mange gamle træhuse, både og menneskemyldret.

Dahls voldsomme malerier af et hav i oprør, hvor skibe knækkes så let som tændstikker mod bølgers kraftige slag, er især interessante. Nok mest fordi de ikke skildrede særlige begivenheder, men tanken var at malerierne skulle vise livets forgængelighed, og hvor små og sårbare vi mennesker er mod moder naturs stormfulde kræfter.

Nordiske idealer i Italien

Som så mange andre malere skulle Dahl selvfølgelig også til Italien. Dette foregik på invitation af den danske arveprins Christian Frederik. Dahl var i Italien fra 1820-21. De malerier han lavede i Italien har et helt andet lys end de dunkle nordiske motiver. Mens Dahl var i Italien oplevede han også Vesuv i udbrud hvilket blev ti nogle af hans mest dramatiske malerier.

Igen her lægger man mærke til den lidt urealistiske og romantiske tankegang, som præger alle Dahls malerier. De romantiske idealer præger malerierne helt igennem. Vesuv ligner nærmest en tegn fra guderne om at menneskerne skal huske sin lille og ubetydelige plads i naturens storhed.


J.C. Dahl, Uvær på Nærøyfjorden, ca. 1827-30

Rejsen til Norge

Efter at have opholdt sig mange i Dresden tog Dahl fem norgesrejser. De malerier som kom ud af disse rejser er dem, som Dahl allerbedst huskes for. Her lagde han grundlaget for den norske nationalistiske selvopfattelse; et stort land med endnu større natur og små mennesker som formår at leve i harmoni med naturen.

Mange af billederne viser folk som hyrder får, høster marken eller fælder træer. Dahl har selv udtalt at

”et landskab må ikke alene hensætte os til et bestemt land eller egn, men må indeholde karakteristik af dette land og dets natur, det må tiltale den følende beskuer på en poetisk måde, må tillige så at sige fortælle ham om landets natur, bygningsmåde, folk og skille, snart idyllisk, snart historisk melankolsk”.


J.C. Dahl, Villa Borghese, 1821

Helt igennem klassisk

På den måde lykkedes Dahl rigtig flot med sine malerier, og netop denne fortælling har KODE formået at formidle utrolig klart og præcist. Man er på ingen måde i tvivl om Dahls kunstneriske egenskaber, og hans måde at formidle sin kærlighed til naturen og følelserne.

Pga. udstillingens størrelse og pga. Dahls enorme produktivitet kan udstillingen i længden godt føles en anelse mættende på beskueren. Dette gør nu egentlig ikke så meget. Man kan som beskuer gå rundt og nyde alle Dahls værker, tydeligt se en udvikling uden at det kræver at man dvæles ved hvert maleri. Derudover får man også et interessant indblik i det, som udgør norsk folkesjæl med et europæisk islæt. Også selvom at det nok er idealistisk og en snært imaginært. Men sådan er romantikken. 

Hvis man ønsker at se en helt igennem professionel og klassisk udstilling i romantisk kunst når det er allerbedst så skal se J. C. Dahl – Mod Naturens Kraft.

J. C. Dahl - Mod Naturen Kraft kan opleveles på KODE i Bergen.
Udstillingen går frem til d. 7 oktober

Læs mere her

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig