Indkøbskurven er tom.
Tidsånden indkapslet
Reportage & Debat

”Exposure – Dansk modefotografi i glimt” i Øksnehallen.

Af Cecilie Wortziger
09.07.2018

 

I Øksnehallen hyldes og genbesøges lige nu dansk modefotografi gennem tiden med udstillingen ”Exposure – Dansk modefotografi i glimt”. Der er garanti for skønhed, glamour og et kig ind i en ellers lukket verden.

Samtiden afspejles så tydeligt i modefotografiet. I udvalget af modefotografier på ”Exposure – Dansk modefotografi i glimt” hersker der heller ikke meget tvivl om, hvilket årti de forskellige fotografier er blevet knipset i - det kan man spotte på frisuren, på tøjet, på farvekompositionen, på baggrunden, på valget af model, ja, selv på make-uppen. Det er samtidshistorie, og som folkene bag selv beskriver det: ”en alternativ, visuel danmarkshistorie”.

Backstagefotografi af Lasse Bak Mejlvang. 

Ligeså meget som et historisk indblik, så er udstillingen også et kig ind i en lukket verden bag et tungt gardin. Alt det der sker lige inden det går løs på catwalken eller det perfekte fotografi bliver taget. En slags ”stilhed før stormen”. Det færdige modefotografi er ofte så perfekt og gennemtænkt, at det er svært at forestille sig kaosset lige før, men det bliver beskueren inviteret ind for at se. ”Backstage”-fotografiet er egentlig en kendt genre, men der er alligevel noget ved at se dem udstillet i stedet for på en computerskærm eller på en magasinside.

Stjernerne

I udstillingen er der givet særlig plads til markante danske modefotografer som Louise Damgaard, Lasse Bak Mejlvang og Gunnar Larsen (1936-90). Sidstnævnte fik med sine magasiner Gunnar International og Mode Avantgarde slået sit navn grundigt fast på den internationale modescene op gennem 70’erne og 80’erne, hvor han med fotografisk overeksponering, kraftig makeup og overspillet coolness eksperimenterede med modefotografiet som genre.


Foto: Gunnar Larsen 

Det er interessant i dag at se, hvordan de nutidige modefotografier er meget anderledes end Gunnar Larsens trendsættende sort-hvide fotografier, men at der samtidig er tydelig inspiration fra Larsens fotografier i deres komposition og udtryk. Det er specielt i fotograf Oscar Meyers fotografier - som virkelig har fat i tidsånden - at den tydelige inspiration med overeksponering findes.  

Modekortfilm

”Exposure – Dansk modefotografi i glimt” fylder næsten hele den store Øksnehal ud. De forskellige fokuspunkter er opdelt ved hjælp af rumdelere af gennemsigtig plastik, hvilket giver lokalet et passende ”backstage-look”.

Copenhagen Fashion film har fået sin egen afdeling i hallens bagerste venstre hjørne, hvor de har samlet en række modekortfilm, som kører i loop på en tv-skærm. Modekortfilm er et redskab for modevirksomhederne til at samarbejde med en kunstner og få deres virksomhed kommunikeret ud på en lidt anderledes måde. Fokus er på formidling af moden, men det er også en æstetisk og eksperimenterende filmform, som helt klart er værd at udforske. 


Foto: Rasmus Weng Karlsen for Eurowoman. 

Fotografierne har ikke den samme dybde og eviggyldighed, som fotografierne i ”Vogue – like a painting” på Gl. Strand, men de fortæller om dansk kulturhistorie, og de skal ses som en vandring gennem tidens tendenser og strømninger. 

”EXPOSURE – Dansk modefotografi i glimt” kan opleves i Øksnehallen indtil d. 31. juli. 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig