Indkøbskurven er tom.
Overdådigt og gribende
Scene, Film & Bøger

Operafantomet indtager Det Ny Teater

SCENE. Af Tina Kristensen, 22.09.2018.

Andrew Lloyd Webbers musical Phantom of the Opera har det hele. Nu kan man se, eller gense, musicalen i Det Ny Teater, og der er ikke sparet på noget. Med alle tænkelige (og en hel del utænkelige) tekniske spidsfindigheder udfoldes historien for publikum med en kombination af fremragende lyssætning, overdådige kostumer og kulisser af en anden verden.

Det er en forestilling der er medrivende som kun teater kan være. Historien kender de fleste vel nok. Et romantisk drama om det vansirede fantom der gemmer sig i kælderen på Pariseroperaen og forelsker sig i den unge sopran Christine. Med alle midler prøver han at vinde Christine, der på samme tid drages mod fantomet og frygter ham.


Tomas Ambt Kofod & Sibylle Glosted. The Phantom of the Opera (2018) Fotograf: Miklos Szabo. 

Kompleks designsetup
Musicalhistoriens mest komplekse designprojekt, oprindeligt udført af prisvindende Maria Björnson, tager allerede fra start pusten fra en. En genial drejning af perspektivet skaber overgangen fra prolog til første scene i første akt. På få sekunder flyttes man som publikum fra at have et blik på scenen fra salen, til at befinde sig bag scenen. Det er uendelig elegant og sker i en glidende overgang, der er Houdini værdig. Og når 2. akt skydes i gang med fuldt ensemble i et brag af et maskebal, så løfter salen sig.


Maskebal, Ensemble. The Phantom of the Opera (2018) Fotograf: Miklos Szabo.

En bekostelig affære
Med et budget på 100 millioner kr. er det den dyreste danske opsætning nogensinde. Det er let at se, hvorfor en opsætning som denne kræver et stort budget. 22 sceneskift, overdådige kostumer, mere end 100 folk på og bag scenen. Hvert andet øjeblik er der komplekse tekniske indslag, som for eksempel når man føres fra Christines påklædningsrum til fantomets hule dybt under operaen. Ned af trapper, i en båd over en sø og frem af mørket toner hundredevis af stearinlys. Pludselig befinder man sig i en kælder svøbt i gotisk dysterhed. Her holder fantomet til. Det er fremragende udført.


Fantomets grotte, Tomas Ambt Kofod & Sibylle Glosted. The Phantom of the Opera (2018) Fotograf: Miklos Szabo.

Overdådigt, vellykket og velspillet
Tomas Ambt Kofod var overbevisende som det lidende operafantom og Sibylle Glosted personificerede Christines uskyldighed og skildrede på fornem vis karakterens modvillige dragen mod det mystiske fantom.

Christian Lund var gribende som Raoul, Grev de Chagny. Helten der, med livet som indsats, redder sin elskede fra en grum skæbne.


Garderoben, Christian Lund & Sibylle Glosted. The Phantom of the Opera (2018) Fotograf: Miklos Szabo.

Og så var Louise Fribo virkelig en fornøjelse, som Carlotta. Hun spillede rollen som diva med stor overbevisning med en helt igennem afbalanceret blanding af arrogance, indestængt vrede og angst. For hvilken diva vil uden kamp opgive sin position til en ussel korpige?


Direktionskontoret, Louise Fribo, Carl Christian Rasmussen, Sibylle Glosted. The Phantom of the Opera (2018) Fotograf: Miklos Szabo.

Det var i det hele taget en ualmindelig vellykket forestilling, der levede op til forventningerne. Det var gennemsyret af Andrew Lloyd Webberssk overdådighed og fortællerglæde. Det er teater, når det er bedst.

Fakta:

Andrew Lloyd Webbers musical er baseret på Gaston Leroux’ roman ”Le Phantôme de l’Opera”

Musicalen havde urpremiere i London i 1986, og forestillingen spiller stadig her, ligesom den er fast på programmet på Broadway (hvor den fik premiere to år senere). Det er den længst spillende musical i både engelsk og amerikansk teaterhistorie.

Tomas Ambt Kofod har tidligere spillet rollen som Raoul, Grev de Chagny i mere end 500 opførelser af The Phantom of the Opera på Det Ny Teater. Han spillede Fantomet i Love Never Dies (efterfølgeren til The Phantom of the Opera på Det Ny Teater), og har mange andre store musicalroller bag sig på Det Ny Teater, bl.a. Udyret i Beauty and the Beast, Che i Evita, hans Reumert-nominerede pragtpræstation som Jekyll/Hyde og senest som Billy Flynn i Chicago.

Sibylle Glosted, Isabel Schwartzbach og Cassandra Lemoine alternerer i rollen som Christine Daaé. Til premieren var det Sibylle Glosted der performede Christine.

Den nye opsætning på Det Ny Teater har solgt 50.000 billetter i forsalg og er med mere end 650.000 publikummer dansk teaterhistories største publikumssucces.

Spilleperiode: 21. september 2018 - 31. marts 2019

Billetter til The Phantom of the Opera kan købes via Det Ny Teaters billetkontor og på BILLETnet.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig