Indkøbskurven er tom.
Menneskets flugt og de flygtige øjeblikke
Udstillinger & Omtaler

Dobbeltudstilling med værker af Erik Steffensen og Jules de Balincourt hos Galleri Bo Bjerggaard

Af Rikke Baunegaard, 03.12.2018.

Hos Galleri Bo Bjerggaard kan du frem til den 12. januar besøge udstillingerne Et år / A Year af danske Erik Steffensen og One Island Many People af fransk/amerikanske Jules de Balincourt. Begge udstillinger sætter fokus på menneskets ståsted i tilværelsen. En stærk opfordring skal herfra lyde til at besøge galleriet.

Den 2. november åbnede Galleri Bo Bjerggaard dørene for to nye udstillinger: En udstilling med fotografiske værker af Erik Steffensen og en maleriudstilling af Jules de Balincourt. Og det er ikke så underligt, at Galleriet er stolte over at kunne præsentere netop disse to udstillinger. De to førnævnte samtidskunstnere formår nemlig på hver deres måde at føre publikum ind i et rum, hvor man glemmer tid og sted, og man går derfra med lidt mere, end man kom med.

JULES DE BALINCOURT – ONE ISLAND MANY PEOPLE

En ukendt kunstner besøger den skandinaviske kunstplatform for første gang
Jules de Balincourt er en berømt og anerkendt fransk/amerikansk maler, hvis værker er kendetegnet ved abstrakte udtryksformer, som fremmaner et drømmende landskab, som ofte gemmer på forskellige motiver. Balincourt har tidligere udstillet på prominente gallerier og museer, heriblandt Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Mori Museum i Tokyo, MOMA i New York og på kunstakademiet i London. Undrer du dig over, at du ikke har hørt hans navn før? Så er du ikke alene. Balincourt er en relativt ukendt kunstner blandt danske kunstkendere. Udstillingen One Island Many People er da også hans første i Skandinavien.


Jules de Balincourt, One Island Many People. Pressebillede, Galleri Bo Bjerggaard.

Udstillingen har været tre år om at nå Galleri Bo Bjerggaards smukke udstillingslokaler. Men ventetiden må siges at have været det hele værd, for Balincourt er blevet taget godt imod af galleriets gæster. Det afspejler antallet af solgte værker også. Et værk sælges for 100.000-550.000 kr. stykket og syv ud af de i alt 19 oliemalerier er allerede blevet solgt.

Den utopiske verden med evige motiver
Balincourts værker (olie på træ) er malet med skarpe, varme og udtyndede farvenuancer. De fører – med enkelte undtagelser – beskueren hen til drømmeagtige tropiske paradislandskaber. Ved første øjekast er man ikke i tvivl om, hvilket motiv de enkelte malerier forestiller: En sejlbåd, tropiske strande, øer eller junglelandskaber. På alle malerierne optræder der mennesker. Men der er ikke kun ét motiv i Balincourts værker. Motiver dukker frem fra usete områder og bringer dybde i malerierne. Alle værkernes kompositioner udgør flere lag, somme tider i både horisontal og vertikal retning, og disse splejser motiverne sammen og gør det til en endeløs leg at finde narrativer i værkerne.


Jules de Balincourt, Trail of the Lost but Found, 2018. Pressebillede, Galleri Bo Bjerggaard.

Afrejse
I takt med at motiverne træder frem for øjne af beskueren, kan man ikke undgå at bemærke, at der i de ellers så idylliske tropiske drømmescenarier, findes en vis dysterhed. Kunstneren beskriver selv sine værker som ”utvivlsomme eskapistrejsebilleder”. I mange af billederne får man også følelsen af, at flere af værkernes skikkelser enten er på vej væk eller planlægger en rejse mod en bedre tilværelse. Balincourt formår med sine dragende penselstrøg at påpege menneskets flygtige tilværelse i søgen hen mod noget bedre.

ERIK STEFFENSEN – ET ÅR / A YEAR

En verdensrejse af mobilfotografier
Det er ikke første gang, at Erik Steffensen gæster Galleri Bo Bjerggaard. Tidligere har man blandt andet kunne opleve hans fotografiske sort/hvide eksperimenter, hvor Steffensen med forskellige metoder og teknikker har behandlet fotografierne i mørkekammer. I hans aktuelle udstilling Et År / A Year bliver vi også mødt af Steffensens fotografiske talent. Men denne gang præsenterer han en ny arbejdsmetode: Filterløse billeder taget med sin mobil. Som titlen også antyder, er fotografierne taget henover et år.


Erik Steffensen, Karpe, Kyoto, 2018. Pressebillede, Galleri Bo Bjerggaard.

Der er ingen tvivl om, at Steffensens forgangne år har været hektisk og meget oplevelsesrigt. Således tager fotografierne os med på en rejse rundt om jorden og viser os glimt fra hans vingård i det nordlige Østrig, trekket til Mount Everest Base Camp i Himalaya, slædehunde på Grønland, Verdens (meget smukke) Ende i Patagonia i Argentina, det fredfyldte sommerhus på Læsø, Kew Gardens i London og en solnedgang over Tokyo. Blot for at nævne få. Man kan roligt sige, at ens forgangne år falmer ved siden af Steffensens.

Skønhed i sin enkelhed
Steffensen spiller på det rene og enkle udtryk i alle fotografierne. Han viser øjeblikkene, som de er – uden filtre, eksplicitte effekter eller skyggevirkninger. Og stadigvæk står de smukke frem. Det er som om, Steffensens dokumentation af hverdagens øjeblikke kun bliver smukkere og mere levende af at blive præsenteret råt for usødet. I sin enkelhed bevidner Steffensen med sine fotografier om livets små såvel som store øjeblikke, der tilfører tilværelsen værdi. Hvad enten det er et brændende lys hjemme i vindueskarmen eller konturer af bjergkæder.


Erik Steffensen, Et År / A Year. Pressebillede, Galleri Bo Bjerggaard.

Et År / A Year er en utrolig sanselig udstilling, som ikke kan undgå at berøre beskueren. Med præcision formår Steffensen med sine nøgterne fotografier at genkalde elementer fra tilværelsen, som vi alle genkender, men som vi måske først i dét øjeblik, vi står foran fotografiet, er klar over, er noget vi bør være taknemmelige for. Noget vi bør stoppe op og glæde os over.

Betydningsfuld tilfældighed
Det er et rent tilfælde, at Jules de Balincourt og Erik Steffensen udstiller samtidig hos Galleri Bo Bjerggaard. Alligevel kan jeg ikke lade være med at drage paralleller mellem de to udstillinger. Begge tegner de et billede af menneskets rodløse tilværelse, i hvilken de betydningsfulde ting ofte negligeres (eller slet og ret ikke bliver set), fordi vi har travlt med at leve livet et andet sted uden for vores egen virkelighed.

En opfordring skal endnu en gang lyde herfra til at besøge Galleri Bo Bjerggaard og se Balincourts og Steffensens værker. Begge udstillinger kan ses frem til d. 12. januar 2019.


Jules de Balincourt, Adrift, 2018. Pressebillede, Galleri Bo Bjerggaard.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig