Indkøbskurven er tom.
Uendelige festmåltider for øjnene
Udstillinger & Omtaler

Emily Gernilds værker summer, syder og bobler

UENDELIGE FESTMÅLTIDER FOR ØJNENE

Anmeldelse af Mia Granhøj. 21.12.2018

På sin første soloudstilling i Tyskland, ’Moveable Feast’, viser den danske kunstner Emily Gernild sine farve-eksploderende og sprudlende oliemalerier frem for et farve-begærligt publikum. 

Emily Gernilds værker summer, syder og bobler. Billedernes overflod af farver, de kaotiske men dog poetiske motiver fra hjemmets verden emmer af livskraft. Perspektivet er flydende og det ses, at Gernild i sine seneste værker har taget endnu et skridt væk fra figurationen og ind i abstraktionen, hvilket samtidig åbner op for et helt unikt kunstnerisk formsprog.


Værker af Emily Gernild fra udstillingen ’Moveable Feast’, 2018.
Photos: def image. Courtesy: SCHWARZ CONTEMPORARY.
 

En kollegial hilsen
Med en tydelig feministisk reference til kvinders position i kunsthistorien arbejder Emily Gernild dedikeret med stilleben-genren i et nutidigt og særdeles farverigt perspektiv. Der er selvfølgelig masser af kunsthistoriske perspektiveringer at tale om i forbindelse med Gernilds malerier. Fx er det oplagt at sammenligne med fynske modernistiske malere som Anna Syberg (1870-1914) og Christine Swane (1876-1960), som desværre ikke selv havde mulighed for at gå på kunstakademi eller udøve studier af den nøgne krop. Men i modsætning til Syberg og Swane, er Gernilds motiver fra hjemmets verden et aktivt og bevidst valg, som bl.a. handler om at skabe visuelt appellerende værker, der sætter fokus på alle de genstande i det daglige, som vi har det med at tage for givet. 


Emily Gernild, Minced Beef (2018), olie på lærred, 160 x 120 cm.
Photo: David Stjernholm. Courtesy: SCHWARZ CONTEMPORARY & Galleri KANT.


Fokus på bevægelse
Udstillingen på det lille berlinske galleri, Schwarz Contemporary, består af to rum med 8 af Emily Gernilds nye oliemalerier. I baglokalet på kontoret hænger der desuden tegninger af Gernild, men det må pointeres, at disse fremstår noget ufærdige og rummer på ingen måde den samme energi eller farvemættethed som de store malerier, der til gengæld på mest insisterende vis gør krav på publikums blik. Udstillingens titel ’Moveable Feast’ refererer til Ernest Hemingways novellesamling af samme navn fra 1946. Bogen giver et fantastisk smukt og impressionistisk billede af 1920’ernes Paris, hvor Hemingway netop beskriver Paris som et ’Moveable Feast’ – noget som vil være hos én for altid, lige meget hvor man bevæger sig hen i verden. Dette fokus på bevægelse er samtidig et centralt element i udstillingen. For det første fordi samtlige værker er blevet transporteret fra København til Berlin, men bevægelsen er også kraftfuldt tilstede i selve billederne.


Værker af Emily Gernild fra udstillingen ’Moveable Feast’, 2018.
Photos: def image. Courtesy: SCHWARZ CONTEMPORARY.
 

Erotisk leg
På trods af den klassiske stilleben-genre er der dog ikke noget trivielt ved Gernilds blomster eller husgeråd, men der er noget dybt sensuelt, sexet og ja ligefrem erotisk over Gernilds malerier. De fremstiller alle noget genkendeligt, men kun antydningsvist og fantasien får derfor lov til at slå folder og gnister i en næsten erotisk leg. Billedernes koloristiske og ekstatiske udtryk lokker beskueren tættere på og man bliver til sidst suget helt ind i billederne for at blive klogere på de halvskjulte motiver. Tag fx maleriet ’Market’ (2018), der på overvældende vis fastholder beskuerens blik med kontrastfyldte flader, vekslende mellem hårdt og blødt, mørkt og lyst. Mine associationer fra dette billede svinger fra alt mellem kønsdele, blomster, sædceller til koraller, u-Bahn-tog og regnvand. Og det er netop noget af det mest fantastiske ved Gernilds værker – at man kan blive ved med at spotte nye motiver i værkerne alt efter, hvilket humør man er i. I relation til den måde Hemingway har beskrevet Paris, kan Emily Gernilds malerier meget vel beskrives som uendelige festmåltider for øjnene. 


Emily Gernild, Market (2018), olie på lærred, 200 x 150 cm.
Photo: David Stjernholm. Courtesy: SCHWARZ CONTEMPORARY & Galleri KANT.

 

Fakta:

Udstillingen Moveable Feast kan opleves indtil d. 29. December 2018 på Schwarz Contemporary, Sanderstraße 28, 12047 Berlin.

Emily Gernild (1985) bor og arbejder i København. Hun afsluttede sin master fra Det Fynske Kunstakademi i 2016 og var i 2013-14 på Kunstakademiet i Düsseldorf med bl.a. Tal R som professor. Gernild er i stald hos Galleri Kant i København og er repræsenteret i private samlinger i Danmark, Finland, Tyskland og USA. 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig