Indkøbskurven er tom.
Et blik på samtidens maleri
Udstillinger & Omtaler

Art Herning d. 1.-3. februar 2019.

ET BLIK PÅ SAMTIDENS MALERI
Art Herning d. 1.-3. februar 2019.

Af Tina Kristensen. 30.01.2018.

Hvert år samles danske gallerier i Herning til messeweekend, og 2019 er ingen undtagelse. I anledning af nærværende magasins tema om maleri har vi bedt en håndfuld af de deltagende gallerier fortælle, hvilke malere de har med i år. For hvis der er noget, man med garanti finder på messen, så er det malerkunst – og den gode af slagsen. Der danner sig et billede af en messe, der både rummer nye navne og de helt store veletablerede stjerner på kunsthimlen. Ud fra de otte gallerier vi har talt med, kan man konkludere, at samtidens kunstnere ikke er bange for at eksperimentere med og udfordre maleriet.

Marie Kirkegaard Gallery
På dette års messe i Herning viser Marie Kirkegaard Gallery blandt andet værker af den amerikanske kunstner Alessandro Moroder (f. 1989). Moroder har en anderledes og eksperimenterende tilgang til maleriet, hvor han anvender jord som lag i sine værker. Det er noget med at begrave lærredet og arbejde med de spor, der opstår efter jord og støv. Med sine Dirt Paintings giver kunstneren et virkelig interessant og smukt bud på, hvad maleri også kan være.


Alessandro Moroder, Dirt Painting #24 / #25 (Perseus with the Head of Medusa), 2018. Enamel paint and dirt on cotton, 60 x 40 inches. Courtesy Marie Kirkegaard Gallery

V1 Gallery
Søren Behncke er oprindeligt uddannet grafiker men begyndte at arbejde med skulptur og maleri i 2003. Mange af hans værker inkluderer fundne genbrugsmaterialer såsom pap og plastik. Behncke bor og arbejder i København, og han er en af dem, V1 Gallery har med i Herning – med helt nye malerier. Han kan i øvrigt opleves på en soloudstilling på Museum Jorn i Silkeborg fra d. 26. august til d. 9. december 2019.


Søren Behncke, La Dome Cafe, 2018, akryl og oliekridt på lærred, 190 x 170 cm. Courtesy V1 Gallery.

Bo Bjerggaard
Hos Bo Bjerggaard finder man nogle af de tunge navne inden for dansk maleri i form af Per Kirkeby, John Kørner, Tal R, Ivan Andersen og Peter Linde Busk. John Kørner arbejder både med skulptur, keramik og installation men er mest kendt for malerierne. Han sætter fokus på forskellige samfundsrelaterede og politiske spørgsmål og er ikke bange for at tage kontroversielle temaer op. Hvem husker ikke billederne af de døde soldater? Og at Per Kirkeby er repræsenteret, er ingen overraskelse - når man taler dansk kunst, er han et must. Det samme kan siges om Tal R. Alle er de kunstnere, der i høj grad har påvirket (og genopfundet) maleriet.


John Kørner, Departure, 2018, akryl på lærred, 240 cm x 180 cm. Courtesy Galleri Bo Bjerggaard.

Charlotte Fogh Gallery
Holger Højbjerg, som netop har taget afgang fra Det Jyske Kunstakademi i 2018, kan i år opleves hos Charlotte Fogh Gallery. Højbjerg arbejder med maleriet og tematiserer maleriet som medie i sine værker. På årets afgangsudstilling i Aarhus Kunsthal, gjorde han sig bemærket som eneste nyudklækkede kunstner i flokken, der arbejdede med maleriet som medium. Her viste han en serie på ti værker med spray og akrylmaling på lærred. Også han udforsker måden, man teknisk kan arbejde med et maleri på.    


Holger Højbjerg, Blomster Tableau, olie på lærred, 2018. Courtesy Charlotte Fogh Gallery.

Galerie MøllerWitt
Hos Galerie MøllerWitt er tre ret så forskellige herrer en del af årets messevisning. Peter Martensen, Asmund Havsteen-Mikkelsen og Jes Fomsgaard. Martensens mænd i hvide skjorter på monokrone lærreder er noget, man husker. Ensomme og fremmedgjorte ser man dem i venteværelser, på en båd eller i udefinerede rum, gå hvileløst rundt eller sidde ret op og ned uden at interagere. At Asmund Havsteen-Mikkelsen er søn af en arkitekt, ser man tydeligt i hans værker. Han undersøger arkitekturens strukturer med klare tråde til den amerikanske kunstner Edward Hopper – en kunstner, som Martensen i øvrigt også skeler til. Også Jes Fomsgaard skildrer rumlige strukturer og sætter særligt fokus på landskabets mønstre og strukturer. Udover de tre førnævnte herrer viser Galerie MøllerWitt værker af Adam Saks, Malene Landgreen, Kresten Havgaard og Trine Boesen.


Asmund Havsteen Madsen, Upstairs Downstairs, olie på lærred 184 x 140 cm. Courtesy Galerie MøllerWitt.


Jes Fomsgaard, Red Cathedral, blandteknik på lærred 180 x 250 cm. Courtesy Galerie MøllerWitt.


Peter Martensen, The Transportation, olie på lærred 190 x 240 cm.  Courtesy Galerie MøllerWitt.

Hans Alf Gallery
Erik A. Frandsen, Anders SCRMN Meisner og Mie Olise Kjærgaard arbejder hver især på meget forskellig vis med maleriet. Meisner er selvlært som kunstner og debuterede på Charlottenborgs Forårsudstilling i 2012 med en serie collager, og netop collage-æstetikken finder man også i hans malerier, der rent visuelt trækker tråde til Matisses fine klip. Erik A. Frandsen er ligeledes autodidakt billedkunstner. Han var en del af 80’ernes berygtede ”unge vilde”. Mange kender hans blomstermotiver, der dog ikke er blomstermaleri i traditionel forstand men f.eks. kan være tidsler og ukrudt i kitschede vaser – eller skildringer, der mere handler om rum end om de afbildede blomster. Mie Olise Kjærgaards baggrund inden for arkitektur skinner i høj grad igennem i hendes maleri. Rumlige konstruktioner og undersøgelser går igen i de særdeles maleriske værker.     


Erik A. Frandsen, Flower Angles III 2018, 135 x 200 cm, olie på lærred.  Courtesy Hans Alf Gallery.


Mie Olise Kjærgaard, A Man and His Boat, 2018, 150 x 120 cm, akryl på lærred. Courtesy Hans Alf Gallery.


Anders SCRMN Meisner, MidLife Therapy Room, 2018, 150 x 135cm, olie på lærred. Courtesy Hans Alf Gallery.

Martin Asbæk Gallery
Martin Asbæk har blandt andet værker af den danske maler Lars Nørgård med i Herning i år. Han var i firserne en del af kunstnergruppen "Værkstedet Værst" med bl.a. Erik A. Frandsen og Christian Lemmerz. Hans maleri er præget af hurtige, levende linjer med fragmenter af figurer. Et levende virvar af endeløse fortællinger skabt af en kunstner, der ikke er bange for at bruge farverne.     


Lars Nørgård, SPIN, 2018, olie på lærred, 200 x 300 cm. Courtesy Martin Asbæk Gallery.      http://www.artherning.dk/forside

Kirk Gallery
Jacob Brostrup, der er repræsenteret hos Kirk Gallery, har udviklet en særlig teknik, hvor han bruger digitale medier såsom computer og foto i samspil med maleri til at skildre naturen og byen på en og samme gang. Han tager afsæt i fotografier, som han sampler til motiver, der herefter overføres til lærred, hvor han maler motivet op i et lag. Det hele afsluttes med, at han påfører de for ham kendetegnende striber i malingen. Og det færdige resultat kan man så igen i år se på Art Herning.   


Jacob Brostrup, The Beds, olie på lærred, 85x105 cm, 2018. Courtesy Kirk Gallery.

Art Herning finder sted i MCH Herning Kongrescenter 1.-3. februar 2019.
Messen arrangeres af MCH A/S og Dansk Galleri Sammenslutning.

Læs mere om Art Herning her

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig