Indkøbskurven er tom.
Historien om en uddød fugl
Udstillinger & Omtaler

Med sorgen over den accelererede masseuddøen som motor genfortælles naturens fortryllende vidundere og hverdagsmagi

HISTORIEN OM EN UDDØD FUGL
Af Karl-Emil Rosenbæk. 08.02.2019.

Jakob Kudsk Steensen bærer fornemt Tranens kulturhistorie langt ind i det 21. århundrede med en smagfuld og eftertænksom digital reinkarnation af den sidst Kauaʻi ʻōʻō fugl.

En forvokset guldsmed flyver imod mig og instinktivt forsøger jeg at slå den væk. Jeg har ellers lige overhørt to andre besøgende tale om, hvor fjollet man føler sig, når man dukker sig for animationerne, og svoret for mig selv, at det vil jeg undgå. Men her står jeg altså og dukker mig for guldsmede eller strækker hånden frem foran mig for at skubbe en gren til side. Det giver et sug i maven som om jeg mister balancen, når jeg pludselig bevæger mig fremad virtuelt, mens jeg står stille på udstillingens gulv af træflis.

Jeg er i Hellerup på Gentofte Hovedbibliotek, hvor kunstinstitutionen Tranen holder til. Inden jeg kommer herud, tænker jeg fordomsfuldt, at det blot er endnu et forsøg på at lokke lidt mennesker på folkebiblioteket: Vi afsætter et undseeligt hjørne til lidt moderne kunst og så håber vi ellers, at det kan trække lidt besøgende. Da jeg træder ind i den danske video- og animationskunstner Jakob Kudsk Steensens udstilling RE-ANIMATED, erstattes mit umiddelbare forbehold overfor udstillingsstedet dog straks af et reelt ønske om, at flere velfærdsinstitutioner vil afsætte plads og energi til at drive aktiv kunstpolitik på samme måde som biblioteket her.


Still fra RE-ANIMATED. Foto: Jakob Kudsk Steensen.

Tranens kunsthistoriske vingesus
Men Tranen er selvfølgelig heller ikke et pludseligt oplevelsesøkonomisk indfald. Institutionen har eksisteret siden 1970 som udstillingsplatform for ny og eksperimenterende samtidskunst. Først under navnet Tranegården, senere Traneudstillingen og siden 2015 blot Tranen. Det var blandt andet her “De Unge Vilde” var aktive i 1980’erne. Stedet har altså både en betydelig kunsthistorisk tyngde og et erklæret mål om til stadighed at fremvise nyskabende samtidskunst. I info-materialet til RE-ANIMATED skriver Toke Lykkeberg, lederen af Tranen, hvordan udstillingen er en del af Tranens nye program. Her vil fokus være på en samtidskunst, der ikke udelukkende fokuserer på samtiden, men ligeledes reflekterer over de samfundsændringer, der finder sted i vores tid. “Når alt fra klima til teknologi udvikler sig med stadig højere hastighed, bliver samtiden flygtig og skrumper. Til gengæld vokser vor viden om fortiden og spekulationer om fremtiden.” Derfor vil Tranen over de næste to år, “give plads til at tænke tid og historie på andre og nye måder”. Til det projekt er valget af Jakob Kudsk Steensens udstilling særdeles velovervejet.


Installationsview. Foto: David Stjernholm.

Ønsket om et sidste k(n)ald
RE-ANIMATED tager afsæt i et digitaliseret parringskald fra den sidst Kauaʻi ʻōʻō fugl. Fuglen døde i 1987 og føjede sig dermed til den eksponentielt voksende liste af uddøde dyd. Med udstillingen genopliver Kudsk Steensen digitalt Kauaʻi ʻōʻō fuglen i et magiskrealistisk VR (virtual reality)-univers. Et flydende skrifttegn bugter sig foran mit blik til kaldets toner, i vandet under mig svømmer store karpe-lignende fisk rundt og over mig pulserer en gylden sfære. Foruden VR-værket består udstillingen af tre videoværker, der på forskellige vis kredser om fuglen og vulkanøen Kaua’i i økæden Hawaii, hvor fuglen levede en stille tilværelse indtil ankomsten af vesterlandske opdagelsesrejsende og kolonialister. Det er enormt flotte animationer, der tager sig tid til at lade en fortælling folde sig ud. Men det vil alligevel være en underdrivelse at kalde VR-værket for udstillingens mesterstykke. Det er ualmindeligt medrivende at følge, hvordan Kauaʻi ʻōʻō fuglen langsomt materialiserer sig for øjnene af en, mens man hører parringskaldet lyde fra det hinsidige. Det afdæmpede lydtapet, komponeret af Michael Riesman, orkesterleder i Phillips Glass’ Ensemble, søger for en konstant sørgmodig påmindelse om konsekvenserne af menneskets naturbeherskelse. Men uden at der på noget tid peges fingre eller moraliseres skinhelligt.


Still fra RE-ANIMATED. Foto: Jakob Kudsk Steensen.

Naturens tur i solen
I stedet for at prædike moral bruger RE-ANIMATED derimod tabserfaringen og sorgen over den accelererede masseuddøen til at genfortælle naturens fortryllende vidundere og hverdagsmagi. Og det på en måde, så de små forskydninger, virtuelle tilføjelser og bioteknologiske forviklinger næsten ender med at fungere som overflødig staffage i omgivelsernes pragt og vælde. Det er trods alt også en guldsmed og ikke den gyldne sfære, jeg i sidste ende må dukke mig for. Naturen er overvældende i Jakob Kudsk Steensens imponerende installation. Det er bestemt ikke det eneste kunstværk, der for tiden tematiserer økokrisen, effekterne af menneskets uhæmmede naturbeherskelse og biodiversitetens hastige forfald. At værket indskriver sig i en samtidskunstnerisk tendens, skal dog på ingen måde afholde nogen fra at tage et smut på Tranen. Hvis du cykler nu, kan du stadig nå at se naturen folde sig ud, inden det er for sent.

RE-ANIMATED af Jakob Kudsk Steensen kan opleves på Tranen indtil d. 14. februar 
Billede øverst: Still fra RE-ANIMATED. Foto: Jakob Kudsk Steensen.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig