Indkøbskurven er tom.
I et grænseland
Scene, Film & Bøger

Vi har været forbi Gallery V1's nye udstillinger

I et grænseland
Af Louise Jørgensen

Med deres to nye udstillinger ”Hidden Beings” af Sara-Vide Ericson og ”Salad Days” af Fryd Frydendahl, har V1 Gallery kastet sig ud i et grænseland mellem natur og kultur.

I mødet med Fryd Frydendahls analogiske portrættering af ungdommen og Sara-Vide Ericsons skildring af menneskets møde med naturen, finder man sig selv i et løssluppent univers af intimitet og uønsket indtrængen.


Installationsfoto: V1 Gallery.

V1 Gallery er placeret i Københavns Kødby, og fra det øjeblik jeg træder ind af galleriets glasdør, står det klart, at jeg befinder mig i gammelt slagterlokale.

Gennem de store glaspartier trænger den tidlige efterårssol ind og rummet er badet i et blidt lys. ”Kasse” står der med store bogstaver, hvis man skulle være i tvivl om, at det var her kødet tidligere blev langet over disken.

Kødkrogene er imidlertid fjernet fra loftet, men den industrielle stemning, der er karakteristisk for Kødbyen, består også her. Ud af ”Kassen” springer Nanna, der er assistent på V1 Gallery. Hun byder mig hjerteligt velkommen og følger mig gennem metalliske svingdøre og ned i galleriets underetage, The Depot.

I The Depot udstilles upcoming kunstnere som et supplement til hovedudstillingen. Netop nu er det Fryd Frydendahls fotoudstilling, ”Salad Days”, der pryder galleriets underetage.


Fryd Frydendahl. Silky. 2014.

Jeg får forklaret, hvordan Sara-Vide Ericson og Fryd Frydendahls tekniske fremgangsmåde komplementerer hinanden: hvor Sara-Vide Ericson fotograferer hendes udvalgte motiver, for derefter at male dem, så er det særlige ved Fryd Frydendahls teknik, at hun først skitserer det ønskede motiv, og derefter lader det fotografere.

På den måde supplerer de to udstillinger hinanden, både ved at have en modsatrettet teknik, men også i kraft af at begge leger med grænserne mellem det tilfældige og det opstillede - det naturligt fremkomne og det konstruerede.

Tæt på

Jeg befinder mig i et fuldt oplyst lokale. Lysstofrørene svøber de glansfulde fotografier i et skarpt lys og de unge ansigter fremstår nøgne: vi er tæt på. Fryd Frydendahls ”Salad Days” berører ungdommen på en ny og ærlig måde.

Der er langt til porcelænshud, lange øjenvipper og skrabet perfektion, men det er til gengæld utroligt menneskeligt. Analogfotografierne lader kroppe og ansigter fremstå grovkornede og ubearbejdede, uden skyggen af manipulation.

”Salad Days” portrætterer den tid, hvor vi skabes og skaber os selv, hvor vi famler efter faste holdepunkter og alligevel er så meget til. Der er tale om fragmenter af en ungdom, men uden at kunstneren går antropologisk til værks.

Det handler ikke om at finde eller portrættere den fulde sandhed om ungdommen, men i stedet er formålet at gengive koncepter og følelser, der er specifikke for denne sårbare del af et menneskeliv. Analogfotografiet komplementerer denne mission på fornemmeste vis ved netop at bevare sårbarheden. Der er tale om ærlige øjeblikke, fastholdt på filmrullen.

Blikket

Portrætterne er præget af en barnagtig uskyld kombineret med en ungdommelig fandenivoldskhed. Som portrættet af Venlov der ligger tilbagelænet over en hvid kasse og stirrer frygtløst ind i kameraet.


Fryd Frydendahl. Venlov. 2014.

Der er en særlig kontakt mellem den beskuede og beskueren. En følelse af at vi, som betragtere, er en smule for tæt på, men samtidig er dem, der bliver betragtet. For hvem er det egentlig, der kigger på hvem?

På størstedelen af fotografierne søger den portrætterede dog væk fra vores blik eller nærmest igennem os. Som var der lavet et tværsnit af et ungdomsværelse, hvor vi ubemærket får lov til at kigge med.

Man berøres af ungdommens uskyld, både når den stirrer direkte ind i kameraet og når den søger bort fra kameraets undersøgende linse. Som beskuer får man en følelse af, at man selv tager del i den indtrængen, der får den portrætterede til at stirre og slå blikket ned.

Uspecificeret sted, uspecificeret individ

Noget der slår en, når man betragter Fryd Frydendahls fotografier, er, at de alle er taget på uspecificerede locations.


Installationsfoto: V1 Gallery. 

Dermed fremstår portrætterne som genkendelige situationer, på steder vi alle har været. Der er selvfølgelig tale om portrætter af individer, men på samme tid er det portrætter af mennesker mere generelt forstået. Som det fremstår af pressemeddelelsen:

”Each sitter could be a famous rock star or a family member.”

Som Fryd Frydendahl selv formulerer det, er ”Salad Days” et forsøg på at fremvise en bid af en tid, der er forudbestemt til at være akavet, sårbar og samtidig fyldt med værdighed. En tid vi alle elskede eller hadede, men i særdeleshed husker.

Halvt natur, halvt kultur

Ganske anderledes og alligevel i tæt forbindelse fremstår V1’s hovedudstilling, ”Hidden Beings” af Sara-Vide Ericson. Hendes oliemalerier er præget af en dyster stemning og mødet mellem de halvt naturlige og halvt kunstige væsener er både stærke og skrøbelige.

På maleriet ”The Obvious” (olie på lærred, 135 * 110 cm, 2014) ser vi en ung pige, der træder ud af en skurvogn på bare fødder. Maleriet fanger et øjebliks angstfuld og opmærksom bevægelse: vi har trængt os ind på hende.


Sara-Vide Ericson. The Obvious. 2014.

Hvor Fryd Frydendahl drager os via analogfotoets grovkornede gengivelser, så lader Sara-Vide Ericsons os få adgang til pigens stoflighed gennem det aftegnede lys, der rammer pigens jakke, og samtidig nærmest gennemborer hendes eksistens.

Særligt for Sara-Vide Ericson teknik er, at hun besøger den samme location igen og igen, for at fange det helt rette lys. Dette fremstår bl.a. i maleriet ”Whisper Room”, hvor lysindfaldet nærmest er et kunstværk i sig selv.

Træets stoflighed og strukturer træder tydeligt frem, ligesom pigen i ”Being Obvious”. Man kan nærmest dufte skoven udenfor, høre åndedrættet og mærke konfrontationen.


Sara-Vide Ericson. Whister Room. 2014.

Fælles for værkerne i ”Hidden Beings” er Sara-Vide Ericsons evne til at lade beskueren komme helt tæt på, i et ubekvemt og konfronterende møde med de helt nære scenarier, der på én gang er uhyggelige og fængslende. Som noget fremmed og samtidig alt for velkendt.

V1 Gallerys udstillinger ”Hidden Beings” og ”Salad Days” fremstiller en ærlig menneskelighed, på grænsen mellem natur og kultur, det tilfældige og det opstillede, og mødet mellem det ukendte og velkendte.

Begge udstillinger er helt sikkert et besøg værd.  Udstillingerne løber frem til d. 20. september, så kom af sted før det er for sent.

Fakta: 

Fryd Frydendahl (1984) er født og bosat i Danmark. Hun er uddannet fra Fatamogana, danmarks fotografiske billedskole og The International Center of Photography i New York. Fryd Frydendahl har udgivet en række fotobøger, bl.a. ”Winther”, ”The Summer of Yes” og Familiealbum (med Kajsa Gullberg).

Sara-Vide Ericson (1983) er født og opvokset i Sverige. Hun er uddannet fra The Royal Collage of Fine Arts i Stockholm og har igennem de senere år haft en del soloudstillinger i hendes hjemland. ”Hidden Beings” er Sara-Vide Ericsons første danske soloudstilling.

www.v1gallery.com

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig