Indkøbskurven er tom.
Levende ler
Udstillinger & Omtaler

Galleri Oxholm har den kinesiske kunstner, Johnson Tsang, med på Art Copenhagen.

LEVENDE LER

19. september 2014.

Artikel af Louise Jørgensen

Der er mange spændende kunstnere på dette års Art Copenhagen og én af dem er kinesisk fødte, Johnson Tsang. Siden 1993 har Johnson Tsang udstillet rundt omkring i verden og har vundet et utal af priser for hans utraditionelle tilgang til den traditionsomspundne keramik Dette år har Galleri Oxholm valgt at repræsentere Johnson Tsang til Art Copenhagen, og gør det dermed muligt for os at se et lille udpluk af de fantastiske værker


Portrætfoto af Johnson Tsang. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Johnson Tsang

Johnson Tsang blev født i Hong Kong i 1960 og er i dag anerkendt for sin eminente teknik og legefulde tilgang til materialer, samt hans politiske og sociale arrangement i verden.

Internettet plejer at være spækket med information om diverse kunstnere, men ikke Johnson Tsang. Hans liv og fortid er for de fleste ukendt. 


Johnson Tsang: "Throwing and Modelling". Porcelæn. 2014. Foto venligst udlånt af Johnson Tsang.

Derimod findes der et utal af kunstbloggere, der hver i sær omtaler, diskuterer og lovpriser Johnson Tsangs kunst og ikke mindst hans teknik. For der er ingen tvivl om, at han er dygtig. Meget dygtig.


Johnson Tsang: "Throwing and Modelling". Porcelæn. 2014. Foto venligst udlånt af Johnson Tsang.

En af de få ting der er kendt om Johnson Tsangs fortid er, at han er uddannet politibetjent og af uransagelige årsager først midt i livet for alvor begyndte at fokusere på kunsten. 


Johnson Tsang: "Throwing and Modelling". Porcelæn. 2014. Foto venligst udlånt af Johnson Tsang.

Dog havde han sideløbende med sit tidligere arbejde deltaget i forskellige keramikkonkurrencer og dermed udviklet den teknik der i dag er hans varemærke. 


Johnson Tsang: "Throwing and Modelling". Porcelæn. 2014. Foto venligst udlånt af Johnson Tsang.

I forordene til Johnson Tsangs sidste store udstilling ”Living Clay” på Yingge Ceramics Museum i Taiwan, beskriver Johnson Tsang sit møde med leret som et møde med en gammel ven:

”I touched clay for the first time some 20 years ago. It was familiar and intime, like touching someone’s smooth skin. I clearly felt the energy contained in the clay and how each of my movements affected it. It was as if I already knew how to engage it, knowing that the clay was waiting for me to bring it to life.”


Johnson Tsang: "Throwing and Modelling". Porcelæn. 2014. Foto venligst udlånt af Johnson Tsang.

Siden dette første møde har leret været Johnson Tsangs bedste ven. Ud fra værkerne at dømme er det en gensidig følelse.


Johnson Tsang: "Throwing and Modelling". Porcelæn. 2014. Foto venligst udlånt af Johnson Tsang.

Surrealistisk realist

Johnson Tsang er egentlig realist, hvilket, fortæller Kim Jørgensen fra Galleri Oxholm, er en af de ting, der appellerede til dem. Men udover en teknik der tillader Johnson Tsang at frembringe realistiske skildringer af verden, så besidder han en surrealists hjerne.

Surrealistisk realist

Johnson Tsang er egentlig realist, hvilket, fortæller Kim Jørgensen fra Galleri Oxholm, er en af de ting, der appellerede til dem. Men udover en teknik der tillader Johnson Tsang at frembringe realistiske skildringer af verden, så besidder han en surrealists hjerne. 


Johnson Tsang: "The Wall". Porcelæn. 2012. Foto venligts udlånt af Galleri Oxholm. 

Dette kommer bl.a. til udtryk i tre af de værker Galleri Oxholm medbringer på Art Copenhagen. Disse tre værker kommer fra Johnson Tsangs orientalske serie (2013) og indgår alle tre i en samlet konstellation kaldet ”The Wall”.


Johnson Tsang: "The Wall". Porcelæn. 2012. Foto venligts udlånt af Johnson Tsang.

Ud fra udstillingskataloget fra Yingge Ceramics Museum fremgår det, at Johnson Tsangs valg af traditionelle motiver og mønstre, er en direkte kommentar til samtidens generationer og måske endda en bekymring:

“Three babies are trapped in the three pots covered with traditional motifs. This set of work, “The Wall”, represents how traditions confine the growth of our next generation. If we wish to give room for their developments, we need to break these walls and let them have freedom to learn and try.”


Johnson Tsang: "The Wall". Porcelæn. 2012. Foto venligts udlånt af Johnson Tsang.

Vi ser den slanke vase, den lidt mere buttede vase og til sidst ser vi et lille barneansigt i vasens åbning. En fødsel af en ny generation, men en svær en af slagsen. 

Som det fremkommer gennem flere af Johnson Tsangs værker, besidder han evnen til at skildre menneskelignende væsener med en sådan præcision og sans for detaljen, at vi både fascineres og skræmmes. 


Johnson Tsang: "Looking for Me". Porcelæn. 2013. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

I kombination med hans realisme gør han også brug af overdrevne, nærmest tegneserielignende og bizarre træk, der resulterer i, at hans naturtro skabninger samtidig er stærkt forstyrrende. 

Funktion og æstetik

Siden 1993 har Johnson Tsang udstillet i Hong Kong, Taiwan, Korea, Schweitz, Spanien og nu også Danmark. 

Han har over de sidste 15 år vundet adskillige konkurrencer i både Korea, Spanien og Italien for sin kunst. I 2002 vandt han the Taiwan Ceramics Biennale, arrangeret af Yingge Ceramics Museum. 


Johnson Tsang: "Yangyang II". Stentøj. 2002. Foto venligts udlånt af Johnson Tsang.

Dette museum blev netop etableret af regeringen i Taipei med et ønske om at skærpe fokusset på regionens keramiktradition. For at promovere keramiktraditionen etableredes en række internationale events. Taiwan Ceramics Biennale er ét af disse events  - og er i øvrigt en af verdens fjerde største keramikudstillinger. 


Johnson Tsang: "Splash of Wonder". Porcelæn. 2011. Foto venligst udlånt af Johnson Tsang.

Brugskunst og æstetik

Johnson Tsangs første værk var en kop med mennesketræk, og han erindrer sin egen tilfredsstillelse ved dens tredimensionelle form. Siden da har han udforsket lerets egenskaber, både i form af gengivelsen af det menneskelige samt lerets styrke og smidighed. 


Johnson Tsang: "Bowls of Fantasy". Porcelæn. 2011. Foto venligts udlånt af Galleri Oxholm.

Særlig karakteristisk for Johnson Tsangs værker er hans fascination af ”the splash”, dvs. hvordan flydende væske bevæger sig i luft. 


Johnson Tsang: "Splash of Wonder XII". Porcelæn, rustfrit stål og træ. 2013. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Hvor keramik og porcelæn traditionelt set har været et materiale for brugskunst, formår Johnson Tsang at fusionere funktion og æstetik.

Særlig bemærkelsesværdig er Johnson Tsangs evne til at få solide og tunge materialer som keramik, porcelæn og stål, til at fremstå som lette og flydende. 


Johnson Tsang: "Splash of water XII". Porcelæn, rustfrit stål og træ. 2013. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Denne tekniske kunnen er mest udtalt i Johnson Tsangs ”Splash of Wonders”, hvor han med nærmest umenneskelig præcision fanger vandets brydning i luften. Et øjebliksbillede fanget og gengivet i ler. 


Johnson Tsang: "Yangyang". Rustfrit stål og porcelæn. 2012. Foto venligts udlånt af Johnson Tsang.

Lerets liv

Da Johnson Tsang aldrig har været den store taler eller følt behov for at fremkomme med verbale udlægninger af sit indre, så tyr han i stedet til kunsten. Selv siger han, at hans værker taler de sandeste ord – langt sandere end det han kan udtrykke verbalt.


Johnson Tsang: "Cradle". Porcelæn. 2013. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Som han formulerer det i forordene til hans seneste udstilling på Yingge Ceramics Museeum:

”I discovered that regardless of the mood I am in, I always immidiately calm down when I come into contact with clay. The process create a state of complete mental absorption as it eases my sorrows and balances my emotions.”

Han oplever hvordan leret berører hans underbevidsthed, så det ikke længere bare er ham, der former leret, men også leret der former ham.


Johnson Tsang: "Looking for Me". Porcelæn. 2013. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Børn, børn, børn

Præsident for det Internationale Keramikakademi, Jacques Kaufmann, beskriver Johnson Tsangs skildring af livet som ren, opmærksom, sensitiv og amourøs. Styret af en nærmest barnlig begejstring ser han på verden og gengiver dens udtryk i leret. 


Johnson Tsang: "Talking to Me". Porcelæn. 2013. Foto Venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Johnson Tsangs er engageret i den verden han lever i og griber dens umiddelbarhed. Det fremgår bl.a. af et andet af de værker Galleri Oxholm har med på Art Copenhagen ”Talking to Me”. Her ser vi en lille buttet baby sidde på en stol, med den uddelte opmærksomhed rettet mod et stort 1:1 menneskehoved. Men et tomt menneskehoved. 


Johnson Tsang: "Talking to Me". Porcelæn. 2013. Foto Venligst udlånt af Galleri Oxholm

Der hvor ansigtet, mimikken, kærligheden og den gengældte opmærksomhed skulle afspejles og aflæses, er der i stedet et stort, tomt, sort hul.

Dette er eftersigende en reference til den måde, hvorpå vi ofte omgås vores børn og måske generelt dem vi elsker: med tomhed hvor der burde være fuld opmærksomhed. 


Johnson Tsang: "Splash of Wonder XII". Porcelæn, rustfrit stål og træ. 2013. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Som Jacques Kaufmann beskriver Johnson Tsangs skildring af verden:

”With an obvious conceptual clarity, he seems to go in the world guided by a child’s astonishment, in the desire to guard the openness and the emotional transparency specifically to this age and of the old age, as it accomplished a spiritual journey required by the existence.”

Børn som emne er tilbagevendende i Johnson Tsangs værker og hans forhold til det at vokse op, blive til og indgå i verden projekteres gennem barnets hengivne ansigt. 

Who Did it

Johnson Tsang tager stilling til den verden han lever i og ønsker at engagere sig i den. Med serien ”Who did it” (2013) stiller Johnson Tsang skarpt på krigsførelse og korruption. Her ser vi en række af Johnson Tsangs karakteristiske babyer men denne gang iklædt militærtøj og våben. 


Johnson Tsang: "Who Did it?" Porcelæn og 1:6 kroppe fra legetøjssoldater. 2013. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

De er placeret i en rundkreds og med et lig iklædt jakkesæt liggende i midten. Deres ansigter er forvredne. De græder og peger på hinanden og ikke én tager ansvar for den afdøde.

Dette er Johnson Tsangs visuelle indspark til, hvordan vi dag fører krig: som børn. Selv formulerer han det således i udstillingskataloget fra hans seneste udstilling på Yingge Ceramics Museum:

“Wars are as naive as kids' games. No adults will take responsibilities of the damages caused by the war. They just blame their opponents, like what the children do.“


Johnson Tsang: "Who Did it?" Porcelæn og 1:6 kroppe fra legetøjssoldater. 2013. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Johnson Tsang beskrives som et kreativt geni, der gennem sin tekniske kunnen giver liv til ler og dermed til en gammel keramiktradition. Han ønsker at engagere publikum og gør dette gennem kombinationen af realisme og surrealisme. 

Det er værker, der skal ses, for at forstå hvilken storslået teknisk kunnen og omfattende arbejde der ligger til grund for værkernes udførelse. 


Johnson Tsang: "I've got a New Job!". Porcelæn. 2014. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Galleri Oxholm vil yderligere repræsentere Johnson Tsang til Miami Scope i december. Her vil de bl.a. fremvise Johnson Tsangs værk ”I’ve got a new job”, der er en hyldest til den nu afdøde kunstner, Robin Williams.


Johnson Tsang: "I've got a New Job!". Porcelæn. 2014. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Se meget mere til Johnson Tsangs værker på hans blog. Her kan du følge med i hans daglige arbejde gennem hans procesfotos og videoer - og hvis du har lyst, forsøge at gøre ham kunsten efter. Men det bliver svært, så er du advaret.

Vi har i løbet af ugen haft fokus på Art Copenhagen og udviklet en oversigt over messen som du kan se her.

Hvis du er til performancekunst og installation, kan du få mere information om messens sceneprogram her.

http://gallerioxholm.dk

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig