Indkøbskurven er tom.
En ny begyndelse
Udstillinger & Omtaler

BEGINNING - End of Autumn Beginning of Spring på Kunstcentret Silkeborg Bad frem til 7. december.

En ny begyndelse

24. september 2014

Omtale af udstillingen Beginning, Kunstcentret Silkeborg Bad - af Helene Olesen

Kunstcentret Silkeborg Bad er i efteråret aktuel med en udstilling, der med et positivt budskab forsøger at formidle menneskeligt håb. Udstillingen, Beginning – End of Autumn Beginning of Spring, består af en række danske og norske kunstnere, der med hver deres formsprog formidler de muligheder, der ligger i en ny begyndelse.

Udstillingens syv kunstnere har arbejdet med afsæt i den syriske digter Moustafa Al Yassin, der for omkring 30 år siden måtte flygte fra Syrien til Norge på grund af krig. De er alle blevet inspireret af den fysiske og mentale rejse Moustafa Al Yassin har gennemgået og hvordan han har formået at komme videre med livet ved hjælp af sine digte.

Historien og digtene er derfor kilde til de forskellige værker, der kredser omkring tematikken om en ny begyndelse og nyt håb.

Moustafa Al Yassin

Selvom Moustafa Al Yassin fik muligheden for at starte et nyt liv i Norge er hans liv stadig præget af de konflikter, der har været i Syrien de sidste mange år. Under sit eksil i Norge er begge hans forældre gået bort, og en bror er blevet dræbt i krigen. Den tilbageværende familie har lidt under den undertrykkelse, der hersker i landet, og har måttet betale en dyr pris for kampen om frihed. Derfor er Moustafa Al Yassins digte dybt forankret i disse konflikter, men de rummer ikke kun konflikt og ødelæggelse. Tværtimod er det håbet om en bedre fremtid og en ny begyndelse, der er essensen i digtene, hvor humor også er et vigtigt element.


Moustafa Al Yassin til ferniseringen på Beginning. Foto: Kunstcentret Silkeborg Bad

It might be the voice of dreams

For at binde de forskellige kunstnere og værker sammen i udstillingen har kunstneren Annette Skov instrueret og produceretfilmen, ”It might be the voice of dreams,” der vises i museets biograf. Filmen giver beskueren et indblik i de interne relationer, der er mellem de forskellige kunstnere. De seneste to år har udstillingen, Beginning, været undervejs, og i arbejdet er kunsterne blevet  tæt knyttet til Moustafas Al Yassins historie og hinanden. filmen viser derfor også de sjælelige bånd, der dannes, og hvordan disse også har bidraget til håbet om en ny begyndelse. 

Duerne i Homs

I det store lokale ud mod Ørnsø hænger der en kæmpe uro, der hænger fra loft til gulv. Uroen består af hundredevis af hvide duer skåret i papir. Duerne er et symbol på byen Homs, hvor indbyggerne er rigtig glade for duerne. Mange syrier opdrætter duerne til konkurrencer, og det er en af de få glæder, der stadig eksisterer blandt befolkningen. 

Selvom duerne i Homs ikke er hvide, så er det et bevidst valg, at duerne har fået denne farve. Kunstneren Gerda Thune Andersen har besøgt landet i en hel måned og forklarer, at de hvide duer er et symbol på det håb hun nærer for landets fremtid.


De syv kunstnere til ferniseringen. Længst til venstre ses Moustafa Al Yassin og bagved ses Gerda Thune Andersens Værk, Skywedding. Foto: Kunstcentret Silkeborg Bad.

I samme sal hænger et andet værk af Gerda Thune Andersen. Værket, ”The World of Yesterday,” viser en stor fotocollage, hvor billederne viser den syriske kultur og stolte tradition inden for mellemøstlig arkitektur. Billederne giver et æstetisk og positivt indtryk af landet, men fotocollagen er krakeleret. Krakeleringen giver en indikation af den afgrund landet står overfor, og de konflikter der efterhånden har overtaget landets positive sider.


Gerda Thune Andersen - The World of Yesterday. Foto: Kunstcentret Silkeborg Bad.

Syv flaskeposter

I en af salene er der en lille skærm hvor man kan se en drivende flaskepost. Flaskeposten indgår også i videopræsentationen, som vises i museets biograf. Syrien har været præget af censur, og det giver store udfordringer med kommunikationen. Flaskeposten  Selvom der er store udfordringer med kommunikationen fungerer flaskeposten som et håb og en udvej. Ved at kaste en flaskeposten i vandet fra Nordeuropa vil den kunne nå frem til Syrien, da der ikke findes grænser i havet. Videoen taler derfor til håbet og viljen for bedre kommunikation, da kommunikation også er vejen til bedre forståelse.


Annette Skov - Udsnit af filmen, "It might be the voice of dreams" Foto: Kunstcentret Silkeborg Bad.

Spirende håb

Forskellige steder i udstillingen finder man karakteristiske malerier af den norske kunster Meta Norheim. Hun udtrykker sig med oliemalerier, og det er specielt motiver som kartofler og løg, der finder vej til lærredet. Det er symbolikken omkring de spirende grøntsager, der tiltaler kunstneren. Når kartoflerne overvintre i en mørk kælder, så begynder spirende at række mod lyset. Samtidig er hun inspireret af, at kartoflerne findes i alle mulige forskellige sorter, former og størrelser. Kartoflerne kan sammen danne afkom af nye sorter, som er lige så gode som ophavet. Forskellighed behøver derfor ikke være en svaghed, men en styrke.


Meta Norheim - Morpotet. Fotro: Kunstcentret Silkeborg Bad

Out of the Ashes

Håbet om en ny begyndelse og en lysere fremtid kommer blandt andet også til udtryk i Gerda Thune Andersens værk, ”Out of the Ashes”. Værket består af flere kvadratmeter aske, der ligger på museumsgulvet. Op ad asken spirer blomster af keramik. Selvom asken og ødelæggelserne syrien ikke giver de gunstigste forhold for nyt liv, så formår blomsterne alligevel at bryde op af asken. Der er således stadig håb for en ny begyndelse.


Gerda Thune Andersen - Out of the Ashes. Foto: Kunstcentret Silkeborg Bad

En familie

I filmen, It might be the voice of dreams, gør de syv kunstnere meget ud af at beskrive og vise de sjælelige familiebånd, der er blevet skabt under processen. De tætte bånd skyldes blandt andet, at flere af kunsterne i forvejen er familiært relaterede. Gerda Thune Andersen er mor til Tine Kjølsen. Meta Norheim er mor til Marit Benthe Norheim. Hagbard Solløs og Tormod Solløs er brødre og sidst er Hagbart Solløs og Moustafa Al Yassin nære venner gennem en lang årrække.

De tætte bånd giver en indikation af, at relationer er en væsentlig faktor for en ny begyndelse. Dog kan de interne forhold blandt kunsterne virke dominerende i udstillingen, og det kan derfor være en udfordring for beskueren at drage egne paralleller og konklusioner.

Udstillingen, Beginning, er aktuel ind til 7. december. 

Fakta

Kunstcenteret Silkeborg Bad var oprindeligt et kursted, hvilket er grunden til, at de charmerende bygninger minder om et gammelt badehotel. I dag er stedet omdannet til et museum med store lyse lokaler, der ligger ud til Ørnsø. Selvom kurbadet blev omdannet til kunstcenter i 1992 er det stadig muligt at booke sig ind på et værelse mit i kunsten og den smukke natur. Desuden er der en naturskøn skulpturpark, der blandt andet rummer skulpturerer af Pontus Kjermann og Oddvar I. N. Darren.

Læs mere om kunstcenteret udstillinger og faciliteter her


Oddvar I. N. Darren - Vann Mann. Foto: Kunstcentret Silkeborg Bad

 

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig