Indkøbskurven er tom.
Finn Juhls Hus
Udstillinger & Omtaler

Finn Juhls Hus på Ordrupgaard

FINN JUHLS HUS 

18. november 2014

Omtale af Helene Olesen 

 

Hver weekend åbner Ordrupgaard dørene i Finn Juhls hus, som ligger få meter fra museet. Her kan designglade gæster få et særligt og autentisk indblik i den danske møbelarkitekturs guldalder.

Ordrupgaard er i særdeleshed kendt for fransk impressionisme og dansk gulalder. Men med den karakteristiske udbygning af museet i 2005, og erhvervelsen af Finn Juhls hus i 2008 har museet for alvor fået en arkitektonisk profil. Hver weekend kan museets gæster gå på opdagelse i det 207 kvadratmeter store hus, der stadig står med den originale indretning. Her kan man opleve visionær arkitektur, særlig indretningsforståelse og selvfølgelig Finn Juhls karakteristiske og skulpturelle møbler.

Et hus med helhed

Finn Juhl var meget inspireret af arkitektur, møbelkunst og interiør, som en samlet helhed. Det var derfor hans drøm at tegne og bygge sit eget hus, hvor han kunne forene disse elementer. I starten af 1940’erne bliver drømmen en realitet, da han og konen Inge-Marie Skaarup køber en byggegrund i det mondæne Ordrup. I 1942 står huset færdigt på Kratvænget 14. Finn Juhl boede i huset i næsten et halvt århundrede fra 1942 frem til sin død i 1989 og huset blev genstand for mange visionære tanker.


Foto af venstre del af huset, der viser dele af husets opholdsrum. Foto: Ordrupgaard.

Det L-formede hus er i høj grad inspireret af funkisstil, der stammer fra funktionalismen. Stilen er karakteriseret ved rene linjer og store åbne rum. Det var i særdeleshed disse store åbne rum, der gjorde huset på Krathusvej til noget ganske særligt. I de store rum kunne møblerne nemmere komme til deres ret, hvor interiøret i sig selv skulle danne rum i rummene. På den måde kunne huset nemmere tilpasse sig forskellige behov, da det som bekendt er nemmere at rokere på møblerne end rummene.

Det første der møder en, når man træder ind i huset, er det store herreværelse, der ligger til venstre for entreen. Her er der indrettet tegnestue og indretningen bærer i høj grad præg af Finn Juhls totalindretning. Der er eksempelvis indbygget en reol i væggen, som også indeholder Finn Juhls karakteristiske skuffeanordning.


Huset set udefra, hvor man fornemmer de rene linjer og den glatte og hvide overflade - Foto: Ordrupgaard. 


Skuffeanordningen, Nyhavn Tray Unit, som er indbygget i flere af Finn Juhls reolarrangementer i flere forskellige farvekombinationer - Foto: OneCollection

 

Måden hvorpå Finn Juhl tænkte husets arkitektur i sammenspil med interiøret kommer tydeligt til udtryk i huset indretning. Der er flere nicher i huset, hvor møblementet er decideret indbygget. Det er for eksempel tilfældet i gennemgangen mellem husets to bygninger, hvor der er indrettet et lille sofaarrangement, der giver rummet en ekstra funktion end blot gennemgang.

I den venstre del af huset er der indrettet en stor stue, som består af flere forskellige nicher. I den anden del af huset, som ligger til højre er der indrettet soveværelser og opbevaring samt køkken og spiseplads. Køkkenet ligger gemt væk i et af husets hjørner fordi køkkenet på det tidspunkt i særdeleshed ansås for at være et værksted og ikke et rum for hygge og konversation, som vi kender det i dag.


Fotoet viser en del af husets opholdstue, hvor man gennem døren fornemmer gennemgangen, hvor der er indrettet et lille hyggehjørne - Foto: Ordrupgaard. 

Kunstnerisk arkitekt

Finn Juhl var allerede som ung meget kunstinteresseret i kunst, hvilket den flotte kunstsamling i huset også vidner om. Samlingen tæller både værker af Richard Mortensen, Asger Jorn, Svend Wiig Hansen og Vilhelm Lindstrøm. Derfor havde han også et ønske om at læse kunsthistorie på Københavns Universitet. Dette var dog ikke et fag, der huede hans far, som var grosserer i tekstilbranchen. I stedet blev Finn Juhl optaget på arkitektskolen i 1930 hvor han gik frem til 1934. På skolen lærte han om tidens nye tendenser inden for møbelkunst. Det moderne design var så småt begyndt at få fodfæste i Danmark og det var en særlig designideologi, som den unge Finn Juhl kunne identificere sig med. Han tog derfor den moderne og funktionalistiske tankegang til sig i sit virke som arkitekt.

Selvom Finn Juhl i høj grad blev inspireret af funktionalismens idealer, så var han ikke bange for at eksperimentere med formsproget. Hans personlige fortolkning af tidens tendenser har været medvirkende til, at Finn Juhl i dag anses for at være en pioner inden for dansk møbelkunst og tradition.


Finn Juhl - Foto: Ordrupgaard.


Billedet her viser flere af Finn Juhls møblementer, som beviser, at han ikke var bange for at eksperimentere med farverne. Her er Nyhvan Tray Unit indkoporeret i flere af møblementerne i spændende farvenuancer - Foto: OneCollection

 

De karakteristiske møblementer

Finn Juhls særlige møblementer vidner om en ophavsmand, der have sit virke på et tidspunkt hvor kvalitet, komfort og funktionalitet var i absolut højsæde. Men selvom han delte mange værdier om tidens særlige designtradition, så skilte han sig alligevel ud fra andre store arkitekter inden for møbelkunsten. Idealet var, at alt overflødigt skulle skæres fra, så kun den rene form stod tilbage og det var et ideal mange tog til sig. Finn Juhl var ikke modstander af dette ideal, men han var dog ikke lige så pynteforskrækket, som sine kolleger. Han arbejdede derfor både med farver og tekstiler, som blev kendetegnet for mange af hans designs. Det kom især til udtryk i Finn Juhls karakteristiske skuffearrangement, hvor skufferne har forskellige farver. Desuden eksperimenterede han med de organiske former, som nærmest gav møblerne et skulpturelt udtryk.

Selvom det i en længere periode var træt med opmærksomheden, så er det 21. århundrede blevet den helt store renæssance for Finn Juhls organiske møbler. Poeten og Pelikanen er blandt nogle af de møbler, der i dag har opnået stor popularitet. Poeten er især blevet populær i diverse butiksindretninger i både ind- og udland. 


Poeten inkorporeret i en butiksindretning - Foto: OneCollection. 


Pelikanen - Foto: OneCollection.

Finn Juhl designede sofaen Poeten til sit eget hjem tilbage i 1941. Den lille sofa blev for alvor kendt, da den blev en del af interiøret  i tv-serien Poeten og Lillemor.

FN bygningen 

Efter 2. Verdenskrig fik den moderne møbelarkitektur for alvor fodfæste i Skandinavien, og derfor besluttede Norge, Sverige og Danmark i 1949 at de ville bidrage til færdiggørelsen af FN-bygningen i New York. Det blev Danmarks opgave at indrette rådssalen for FN’s Formynderskabsråd, hvilket var en af de mest prestigefyldet opgaver i FN-bygningen. Staten kom frem til, at Finn Juhl skulle påtage sig  opgaven, som lød på et totaldesign af hele salen. Det betød, at møblement, lys, paneler, gardiner med mere skulle gå op i en højere enhed. En opgave han påtog sig i en alder af blot 38 år.

Salen blev indviet i 1952 og har siden været vært for tusindvis af embedsmænd. I takt med, at FN-landende blev flere og flere steg behovet for ekstra siddepladser. Det betød, at salen af flere omgange blev ændret. I sidste ende måtte man også droppe Finn Juhls oprindelige idé om hesteskoformet siddeopstilling. Den blev dog genopbygget, da salen bliver renoveret og genåbnet i 2013.


FN's Rådssal for formynderskabsrådet designet af Finn Juhl - Foto: Ordrupgaard.

Selvom Finn Juhl efterhånden har lagt navn til flere designikoner, så står FN’s rådssal som kronen på værket. Salen var ligeledes medvirkende til, at Finn Juhl for alvor slog sig fast, som en væsentlig forgangsmand for en stolt designtradition i Danmark.

 

Læs mere og Finn Juhls hus her 

http://ordrupgaard.dk/

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig