Indkøbskurven er tom.
Danske Naivister på Galerie Knud Grothe
Udstillinger & Omtaler

Lørdag d. 28. marts havde de ’danske naivister’ fernisering i Charlottenlund.

Anmeldelse af Peter Madsen
30. marts 2015

Når man nærmer sig de store vinduer på Jægersborg Allé 11, står glade farver nærmest på ryggen af hinanden for at komme en i møde. Badebolde, parasoller, hunde, solbadere og skæve cykler står i kø for at komme frem til beskueren, så man må overgive sig og bare lade det komme.

Over 30 naivistiske malere deltager med mere end 300 værker af meget forskellig art og den naive temadannende tråd er til at få øje på.

Gallerist Knud Grothe har igennem mange år haft varierende udstillinger, hvor også naivister har deltaget, og på et tidspunkt blev ønsket om at samle disse glade malere under samme udstillings-tag gjort til virkelighed, så vi nu hvert år kan kaste os ud i skønne ´farvebølger´ af livsglæde og optimisme, selve livsnerven i naivistisk kunst.

Walther Schaldemose:´Sommerdag´.

At bade, cykle og gå med hunde
For at komme ind et sted vil jeg begynde med nestoren på udstillingen, Walther Schaldemose. Han stiller med en vægfuld ganske små tavler, alle yderst præcist og nøjagtigt ´drejede´ efter hans læst. De altid nærværende kulisser, kolonihavehusene, bliver også denne gang opstillet, så indbyggerne har noget at boltre sig omkring.

Og det gør de så ved at bade, cykle, gå med hunde, spille bold, elske og lege med ungerne til den helt store forårs-medalje i det altid perfekte vejr. Blå himmel og blåt hav, Dannebrogsflag og grønne græsarealer smiler beskueren i møde og nærmest inviterer indenfor til en håndbajer. En mod himlen rumpe-rækkende og blomsterplukkende dame-rundhed er et godt billede på Schaldemoses skæve og barokke eksistenser.

Folkeligt og indbydende
´Nestorinden´ i dette selskab må være Susanne Krage, der med næsten dunbløde konturer kommer meget tæt på franske udtryk i farveholdningen, der tangerer pastellers farve-valører fra perioden med fine malere først i 1900-tallet på Place du Tertre i Paris. Men her er vi i andet ærinde, idet kunstnerens opsætninger af motiverne er mere folkelige og indbydende end de franske aner.

Bløde former er et kendetegn her, og det gør Susanne Krages væg i galleriet til balsam for øjet. Vi bydes velkommen af glade og varme runde mennesker, og motiverne behandles altid med respekt for mennesker og dyr, så ingen hænges ud. Krage er en harmonisk maler.

Jan Thomas:´Sommerdag på Slotsholmen´.

Hverdagssituationer
En fiffig og tilbageholdt humorist befinder sig også i forsamlingen, og det er Claus Castenskjold, der med sine butiksfacader som ´ulmende baggrund´ skaber humor ud af hverdagssituationer. En mand kommer f.eks. gående forbi en tøjforretning med et indforstået smørret smil til publikum, samtidig med at han rækker hånden frem. Vitsen består i, at der i vinduet bag hånden udstilles en handske, der tydeligt vil passe til den fremstrakte hånd, men smilet fortæller, at han absolut ikke har i sinde at købe den.

Et tilfældigt møde foran en skoforretning mellem en skoløs præst og en cyklende brud i samme situation, han med skoene i hånden, og hun med dem på bagagebæreren, får dem begge til at smile indforstået til hinanden, vel vidende, at de jo ses lige om lidt i kirken. Ja, hvad der dog opstår af spøjse situationer i denne verden, hvis man altså har øje for dem, og det har Castenskjold.

Kunstneren har en sikker sans for at bearbejde motiverne i sin humoristiske verden, og det gøres med virtuose skæve drejninger af de involverede figurer. Kunstnerens værksted får man faktisk forærende, idet han også viser nogle ler-modellerede huse med en enkelt forstørret ´aktør´ stående udenfor. Her fik undertegnede fornemmelsen af at se ind i diglen, hvor skabelsen af også malerierne finder sted, men her som tredimensionelle værker man kan gå rundt om. Interessant at det ene medie kan forstærke forståelsen af det andet, som disse huse gør det.

Fabeldyr og stortalende damer
Ginette Wien viser sine skønne små lerting frem på reol-fladerne i galleriet, og igen er det hendes humoristiske sans der skaber de ofte flade, glaserede og overvejende sø-grønlige figurer. Det er altid spændende at forsøge at gætte sig til, hvad hun mon har kaldt denne eller denne mærkværdighed, for hendes egne titler kan bare det der.

`Den opmærksomme trafikant´ er et fabeldyr på hjul, der opmærksomt skæver til os der ser den. `Hest med bagtanker`, der ser sig selv over ryggen er eksempler på hvad kunstneren har at byde på, og hun står for mig som indbegrebet af den naivistiske tanke med disse skønne modeller, som givet kan bringe et skævt smil frem på selv den kedeligste skægstubbede, ostespisende og cerutrygende gnavpot.

Ginette Wien:´Hækklipperen´.

Også maleren Lone Villaume slår på disse strenge og bringer stortalende damer sammen i de små skilderier. Her diskuteres hverdag så det basker, og de altid medbragte skæve hunde skaber overladt til sig selv indbyrdes relationer af enhver art. Deres udtryk viser hvor det bærer hen.

Gadetableauer og halvnøgne damer
Skal vi over i den mere korrekte måde at male gadetableauer på, skal vi hen til Jan Thomas, som maler sine billeder, så husene står ret som underkuede men stolte soldater op ad hinanden i det gamle Københavnske bybillede. Der er masser af liv i form af sejlende både og passerende fodgængere der spadserer og skaber bevægelse foran de stolte smalle havnehuse.

Søren Andersens oliemaleri indeholder i flere tilfælde halvnøgne damer på cykeltur med smukke sommerlandskaber som baggrund. Bugnende kornmarker og andre sommerlige motiver, skaber den evigt nødvendige livsglæde – et ord der sagtens kunne træde i stedet for ordet naivisme, for det er hvad temaet hovedsageligt er for denne niches udøvere.

Juditeh Langellier:´First rendez-vous´.

For mig er Judith Langellier noget af det fineste og sarteste på galleriets vægge på denne udstilling. Hun er eventyr og poesi, duftende sommerbrise og fantasi, som hun forstår at blande til malerier, hvor træerne står som grafiske vidundere mod sarte himles baggrundskulisser.

Det er sjovt igen at kunne stifte bekendtskab med de glade såkaldte ´søndagsmalere´, hvis kunst efter min mening fint kan mænge sig med den mere fortænkte og ambitiøse afdeling i malerkunstens verden.

Lone Villaume: ´Hundested´.

Udstillingen kan ses frem på Galerie Knud Grothe frem til søndag d. 19. april 

Bliv abonnent på Magasinet Kunst 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig