Indkøbskurven er tom.
En royal fødselsdagsgave
Scene, Film & Bøger

Dronningens 75års fødelsdagsgave blev et multivers med majestæten i øjenhøjde.

Symbolik i cirkulær bevægelse

14. april 2015
Af Laura Renée Lucht Rasmussen

I anledningen af H.M. Dronningens 75års fødselsdag, har kunstmaleren Lars Physant skabt det han selv kalder et multivers, bestående af 12 enkelte malerier, som tilsammen omfavner Dronningen i en varm, betagende og karismatisk glød. En hyldest med karakter i en aura af kundskab. Jeg er fristet til at kalde det symbolik i cirkulær bevægelse.

Portrættet revolutioneres 
Kunstneren Lars Physant har formået at binde en meget elegant sløjfe om Dronningens fødselsdagsgave. En rød tråd i form af en cirkulær symbolik, som indrammer vores dronning i viden, historie og kunstnerisk inspiration - dog uden en faktisk traditionel, guldbelagt ramme om maleriet. Værkets manglende fysiske afgrænsning, er en revolutionering indenfor kongeligt portrætmaleri, men blot én ud af mange ting, som gør denne gave til en unik oplevelse.

Det omfattende værk, som har fået titlen ”At skabe billeder af billeder: H.M. Dronning Margrethe II af Danmark, 2015”, har en særlig pointe til hensigt; at sætte Dronningen i øjenhøjde.


At skabe billeder af billeder: H.M. Dronning Margrethe II af Danmark, 2015

Ansigtsudtryk
Efter et gennemgribende studie af Dronningens ansigt og dets mange udtryk, har Lars Physant og majestæten fundet frem til et udtryk, som taler til beskueren i et særligt toneleje. En meget menneskelig og afbalanceret stemme, efter min mening.

Blå og rød blod blandes
Essentielt for maleriet er samtidig, at Dronningens højre øje er placeret i det eksakte midtpunkt af kunstværket. Og yderligere er Dronningens blik i den ideelle betragtningshøjde, hvilket ifølge undersøgelser er bestemt til at være 160 centimeter over gulvhøjde. Med denne meget direkte forbindelse mellem beskueren og H.M. Dronning Margrethe vækkes en ny form for samhørighed med det kongelige. Kongestolen sættes i et nyt niveau og majestætens rum bliver derfor også vores rum. I denne sammensmeltning får Dronningen en meget personlig karakter; måske er identifikation et for stort ord, men man nærmer sig næsten en berøringsflade mellem royal og borgerlig.

Kunsthistorien som rodfæste
Lars Physant finder inspiration i mange forskellige kroge af kunsthistorien. Den danske guldaldermaler Christian Købke har med sin ejendommelige evne til at skabe empati i sine portrætter, i særdeleshed inspireret Physant. Samtidig har en af Nordeuropas mest talentfulde barokmalere givet ham inspiration til at tilføje endnu en dybde i sine portrætter. Her tales om den nederlandske kunstmaler Johannes Vermeer, som ifølge Physant formåede at forlænge den portrætteredes indre personlige rum ud i hele maleriet. Begge inspirationskilder har præget Dronningens fødselsdagsgave.

Et vigtigt monument
I samarbejde med Nationalmuseets direktør Per Kristian Madsen har Lars Physant evnet at grave endnu dybere ned i den danske muld, og fæstne et helt særligt mindesmærke fra den Danmarkshistorien i maleriet; Jellinge monumentet. Monumentet blev i 1994 optaget på UNESCOs verdensarvsliste, fordi det er det første, der officielt afspejler overgangen fra hedenskab til kristendom i Skandinavien, og det er samtidig en fortælling om Jelling som et politisk magtcentrum for kong Harald Blåtand. Ny viden er inden for den seneste tid dukket op om Jellinge monumentet, hvilket Physant også har fået med i maleriets baggrund - i mere end én betydning - bag Dronningens venstre skulder. En sløjfe bindes på ny, da monumentet nu både kan symbolisere en dugfrisk og aldrende viden.


At skabe billeder af billeder: H.M. Dronning Margrethe II af Danmark, 2015. Kunstneren Lars Physant i forgrundet

Kunstnerisk mødested
Lars Physant og Dronningen har et fælles fodfæste i decoupagen. En sammenhæng mellem de to, som har skabt et naturligt kunstnerisk mødested.  Herudover var Physant og Dronningen de eneste to danskere i 1987, som lavede illustrationer til den danske oversættelse af J.R.R. Tolkien, forfatteren til Ringenes Herre. Et ret så påfaldende parallelt spor mellem to kunstneriske sjæle, må man sige.

Penselens palet
Forskellige maleteknikker er blevet benyttet i Dronningens fødselsdagsgave. Her iblandt pointillisme, som anvender direkte komplementærfarver; en teknik der kan spores tilbage til neoimpressionisten Georges Seurat. Og Lars Physant beretter da også, at Dronningen er meget farveorienteret, hvilket har medført at det for ham har været yderst vigtigt at arbejde meget bevidst med farvesammensætningen i netop dette kunstværk.

Symbolikkens cirkelbevægelse fortsætter når blikket falder på majestætens smykker i maleriet. Øreringene er inspireret af Trelleborg og brochen er frembragt ud fra nordens største vikingeborg Aggersborg. Endnu en historisk reference dannes, mens smykkernes pallet skaber harmoni i maleriets farveskala. En meget elegant og helstøbt farvekomposition.

Udforsk værkets rejse
Lars Physant udtaler: ”Kunstværket skal være en betydnings- og oplevelsesgenerator. Et rejseobjekt som man kan stige på, udforske en indre rejse og stige af igen - med mulighed for sidenhen at genoptage rejsen.” Og Dronningens fødselsdagsgave er bestemt en rejse jeg ser frem til at genoptage.

Maleriet kan opleves på Nationalmuseet i København det næste halve år.
http://natmus.dk

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig