Indkøbskurven er tom.
Virkningsfulde øjebliksbilleder
Udstillinger & Omtaler

Årets Pressefoto ARoS Kunstmuseum, d. 24 marts - 3. maj

VIRKNINGSFULDE ØJEBLIKSBILLEDER

D. 20. april 2015
Anmeldelse af Anne Sophie Parsons

På ARoS Kunstmuseum er der mulighed for at se udstillingen af vinderbillederne fra Årets Pressefoto anno 2014 frem til d. 3. maj. I udvalget af ophængte fotografier gives ikke kun et indblik i vinderbillederne fra de forskellige genrekategorier, men også de nominerede billeder, der ikke blev kåret. De 15 kategorier tæller bl.a. Årets Nyhedsbillede Danmark, Årets Nyhedsbillede Udland, Årets Portræt, Årets Sportsbillede Reportage og Årets Danske Hverdagsbillede, som alle kan ses på ARoS’ niveau 3.

Siden sin start i 1974, har konkurrencen Årets Pressefoto haft fokus på at kunne vise det bedste udvalg af pressefotografier taget i årets løb.

Situationsbilleder i alle former

Det første fotografi, der præsenteres i udstillingen, og samtidig vinderen af Årets Pressefoto er taget af fotografen Martin Lehman. Med titlen "Rose", viser billedet et næsten ubehageligt intimt blik på den 5-årig døde pige i sin seng, omgivet af sin ældre søster og dennes venner. Født med et halvt hjerte, havde Rose helbredsmæssige problemer hele sit liv, hvilket førte til en for tidlig død. Forældrene besluttede at bringe hende tilbage til deres hjem før begravelsen fandt sted.

Lehmans fotografi viser et nøgternt, men på samme tid emotionelt fokus. Et af udgangspunkterne i konkurrencen, er at finde de billeder hvor ”følelser og form spiller sammen i en helhed”, hvilket Lehmans billede kan siges at være et godt eksempel på.

Martin Lehman. "Rose". Årets Pressefoto.

I resten af udstillingen møder man alt fra blodige boksere til hjemløse. Årets Nyhedsbillede Danmark, fotograferet af Anton Unger, byder på højspændt drama i "Gadekamp i Indre By". I en mindre billedserie kan publikum være vidne til Danmarks Nationale Front og  moddemonstranters opgør, hvor blod og spark indgår i en springfarlig cocktail.

Uden for Danmarks grænser er der også prisværdige fotografier at finde. Her er det internationale krisesituationer, som skildres. Årets Nyhedsbillede Udland af Mads Nissen portrættere en billedserie af ebola-epidemiens rasen i Sierra Leone, og ligeledes viser Årets Reportage Udland immigranters udsatte liv. "De uønskede" af Asger Ladefoged er således et foto af et foto. En hånd holder en smartphone frem for kameralinsen – på skærmen ses flygtninge stuvet sammen i en båd.

Ladefogeds billede viser det presserende spørgsmål om flygtninges vilkår, men også den moderne brug af teknologi. Fotojournalismen må bevæge sig i stadigt nyskabende baner, som resultat af den vedvarende udvikling af mobiltelefoner, og tablets, der kan tage billeder.

Asker Ladefoged. "De Uønskede". Årets Reportage Udland. 

I Årets Sportsbillede Action viser Sophie Bidstrup med sit foto, "Invictus Games", at sportsudøvelse ikke kun er beregnet fysisk rørlige mennesker. Det danske hold af sårede soldater vandt guld. Derudover sætter Årets Danske Hverdagsbillede fokus på de mere udsatte i samfundet i form af Casper Dalhoffs "Jul for hjemløse".

Mere uventet og overraskende er et af de nominerede billedere, som f.eks. Rumle Tornhøj Skaftes "Hjemme i stuen på Nordfyn", der byder på en forfriskende skæv vinkel i forhold til spørgsmålet: Hvad udgør en almindelig hverdag?

Rumle Tornhøj Skafte. "Hjemme i stuen på Nordfyn". Nomineret til Årets Danske Hverdagsbillede.

“Er det sket i virkeligheden?”

Jacob Ehrman, kåret til Årets Pressefotograf, har taget billedet "Revolution i Kijev, februar 2015". Med et orange flammehav bag sig, er en sortklædt demonstrant fastfrosset i et øjeblik lige før den holdte molotovcocktail  bliver kastet.

Mens jeg betragter fotografierne, overhører jeg en samtale mellem en far og hans søn, hvis opmærksomhed er fanget af det førnævnte dramatiske billede.

Faderen spørger smilende: ”Hva’, er det et flot billede?” Svaret falder dog prompte. ”Nej! Det er sejt!” konstaterer drengen, før han energisk springer videre for at udforske resten af udstillingen.

Samme underholdende, men lettere uventede form for respons finder også sted foran et af  fotografierne nomineret i kategorien Årets Nyhedsbillede.

Kasper Palnovs "Marius" viser den medieberømte giraf, der under stor TV-bevågenhed måtte lade livet i København Zoo. Fotograferet fra frøperspektiv er det dyrets udstrakte lange ben der skues op fra. Børnehavebørn såvel som voksne holder mobiltelefoner op for at tage billeder af det døde dyr. Men tragedien ligger uden for selve det fangede øjeblik – det eneste bevis på zoo-dyrets tilstedeværelse er det lange gule ben, der strækker sig tværs igennem billedets nedereste del.

Palnovs fokus er således ikke på selve Marius, men på reaktionerne fra publikum, hvor deres egen handling af at fotografere spejles i Palnovs øjebliksbillede.

Kasper Palnov. "Marius." Nomineret til Årets Nyhedsbillede Danmark.

Billedet studeres af en lille familie bestående af en mor og to unge drenge. Da de bevæger sig hen til næste ophængte billede, forklarer moderen, at det var den dræbte giraf, som var i nyhederne et stykke tid tilbage. Den ene dreng udbryder højlydt: ”Er det sket i virkeligheden?”

Børnenes kommentarer opsummerer den dobbelte rolle de viste pressefotografier indeholder. De afbildede handlinger og portrætter er virkelighedsmomenter, men indeholder også et klart kunsterisk udtryk, der fanger beskuerens blik. Det er i selve feltet, hvor æstetik og information, og imellem kreativitet og realitet at pressefotografierne viser sig fra deres stærkeste visuelle side.

Udstillingen Årets Pressefotos kan ses på ARoS frem til d. 3. maj og man kan læse mere om udstillingen på museets hjemmeside her.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig