Art Deco villaen Villa Empain i Bruxelles
PRAGTVILLA MED NUTIDSKUNST I UDKANTEN AF BRUXELLES
Af Hans Henrik Rasmussen
20.07.2015
I Bruxelles ambassadekvarter ligger Art Deco villaen Villa Empain, som lige nu viser udstillingen Heaven and Hell. From magic carpets to drones – og både villa og udstilling er et besøg værd.
Bruxelles ambassadekvarter ligger i byens sydlige udkant, og ud over kvarterets mange pragtvillaer, som gør det et besøg værd i sig selv, ligger Villa Empain. Villaen er en overdådig Art Deco bygning der blev opført i 1930 af den 22-årige Baron Louis Empain, søn af den ekstremt rige forretningsmand Edouard Empain.
Ali Cherri - The Sleep of Reason produces Monsters - 2013.
Foto: Hans Henrik Rasmussen
Louis Empain var kunstelsker og donerede allerede i 1937 villaen til den belgiske stat, under aftale om, at den skulle bruges som kunstmuseum. De planer blev dog forhindret af Anden Verdenskrig, hvor den tyske hær besatte villaen. Efter krigen blev den hjem for den sovjetiske ambassade, og først i slutningen af 1960’erne fik Louis Empain sin villa tilbage.
Villa Empain - udsigt fra villaen til poolen bagved.
Foto: Hans Henrik Rasmussen
Han afholdt forskellige udstillinger af nutidskunst, men solgte i 1973 villaen til en amerikansk tobaksmagnat. Der skulle således gå helt indtil 2006, før villaen blev købt af la Fondation Boghossian og endelig i 2010 kunne åbne for offentligheden som det kunstmuseum, Louis Empain havde ønsket.
En dronepilots hverdag
Den aktuelle udstilling, der løber ind til starten af september, Heaven and Hell. From magic carpets to drones, byder på værker fra alle dele af kloden; Kina, Rusland, USA, Holland, Frankrig, Sverige, Italien, Japan, Belgien, England, Bulgarien, Tyskland, Indien, Pakistan, Iran.
Urs Lüthi - Selfportrait - 1976. Foto: Hans Henrik Rasmussen
Som titlen indikerer, er det flyvende tæpper og droner, og de omgivelser eller fortællinger, som er forbundet hermed, der er omdrejningspunktet. Den japanske dansegruppe Eleven Play viser, hvordan droner går fra at være en del af koreografien i en forestilling til at dominere den fra truende positioner over dansernes hoveder. Kinesisk-amerikanske Cai Guo-Qiang har skabt et voldsomt billede på mødet mellem fantasi og virkelighed med sit flyvende tæppe, der hænger oppe under loftet gennemboret af pile.
Cai Guo-Qiang - Flying Carpet - 2006, Foto: Hans Henrik Rasmussen
Og den franske fotograf Sébastien Reuzé viser gennem serien Indian Springs smukke, farvemættede billeder fra Nevada, hvordan hverdagen ser ud for en amerikansk dronepilot, der styrer dronens ødelæggende kraft fra et kontrolrum langt borte.
Sébastien Reuzé - Indian Spring. Foto: Hans Henrik Rasmussen
Disse er blot nogle få af de seværdige værker, og udstillingen holder generelt et meget højt niveau. Endelig skal det også nævnes, at der rundt omkring i villaen hænger forskellige værker, der er designet til villaen ved tidligere lejligheder, og som også er et kig værd, blandt andet det store vindue over trappen til første sal, skabt af den koreanske kunstner Bang Hai Ja.
Bang Hai Ja - Light born of light - 2013. Foto: Hans Henrik Rasmussen
Profilbillede: Pravdoliub Ivanov - Fairy Tale Device Crashed - 2013. Foto: Hans Henrik Rasmussen