Indkøbskurven er tom.
Isa Genzken: Modsætningernes mester
Interview & Portræt

Portræt af Isa Genzkens kontrastfulde kunstneriske karriere

Isa Genzken: Modsætningernes mester 

Af Mathilde Wendelboe
28.07.15.

Den 29. november åbner Stedelijk Museum i Amsterdam udstillingen 'MACH DICH HÜBSCH!' Et storstilet retrospektiv af kunstneren Isa Genzken. Magasinet Kunst tegner i denne anledning et billede af det tyske ikon, der i sandhed er en bemærkelsesværdig kunstner. Et lille indblik i Genzkens kontrastfulde kunstneriske karriere.  

Alt for mange kvindelige kunstnere har gennem tiden været hæmmet af deres køn eller levet i skyggen af deres famøse kunstner-mand.
Det har dog aldrig været tilfældet for Isa Genzken - også selvom ægtemanden i ti år hed Gerhard Richter.

Richter eller ej, Genzken har altid har været sin egen. Hun har sat et markant præg på kunsthistorien, og hendes kunst er en inspirationskilde for både ældre og nyere generationer.


Isa Genzken (2015) Galerie Buchholz © Photo courtesy Galerie Buchholz, Cologne/Berlin/New York

"Totally crazy"
Isa Genzken er født i 1948. En mørk og usikker historisk periode.
Alligevel er hendes kunst fuld af farve, liv og positive eksperimenter.

Hun udtalte i 1994, at hun "...always wanted to have the courage to do totally crazy, impossible, and also wrong things", og kaster man et blik på Gentzkens kunstneriske produktion, er det tydeligt, at hun er en kvinde med masser af mod.


Isa Genzken, Empire/Vampire, Who Kills Death (detail), 2002/2003, Flick Collection / Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof, Berlin © Photo courtesy the artist and Galerie Buchholz, Cologne/Berlin/New York

For Genzkens kunst er legende og skør. Den er som en barneleg med borderline. Et totalt mix-up af medier, materialer og menneskets møde med kunsten. Den stritter i alle retninger og er ude af stand til at passe ind.

Gennem hele sin karriere har hun målbevidst ignoreret kunstverdenens stereotype mekanismer og forsøgt ikke at blive sat i bås. Ikke så meget for at kritisere kunstens system, men for at forblive tro mod sig selv og sit arbejde.


Isa Genzken, Saal 2, 1987, Collection Museum Boijmans Van Beuningen © Photo courtesy the artist and Galerie Buchholz, Cologne/Berlin/New York

Materialernes mester
Store dele af Isa Genzkens produktion tager udgangspunkt i skulpturen, og hele hendes virke bærer præg af en intens og fragmenteret undersøgelse af det plastiske medie.

Undersøgelserne fører Genzken gennem et virvar af materialer, der gør det næsten umuligt at finde et overordnet system i hendes produktion.
Hun er i sandhed materialernes mester:

I 1970'erne producer hun monumentale ellipsoider og hyperboloider efter matematiske modeller i træ. Herefter begynder hun at lave skulpturer i gips, indtil hun i stedet kaster sig over beton. Snart flytter hun dog igen sit fokus og indleder en intens undersøgelse af vinduer og skærme, der mimer en konstruktivistisk æstetik. Delvist formet af plast-harpiks.

Op gennem 1990'erne forsætter hun arbejdet med disse materialer, men forlader de tidligere konstruktioner og skaber i stedet farverige roterende søjler og lamper.
 


Isa Genzken, Zwei Lampen, 1994, Collection Stedelijk Museum Amsterdam © Photo Stedelijk Museum Amsterdam


Isa Genzken, Fenster, 1990,Collection Charles Asprey, London © Photo courtesy the artist and Galerie Buchholz, Cologne/Berlin/New York

Foruden skulptur har Genzken også produceret film og videoer, tegninger, fotografier og arbejdet med oliemaleri, collager og filmscripts.

Et spraglet og mangfoldig kunstnerisk udtryk der dog alligevel forenes af Genzkens store interesse for modernismens sociale og æstetiske ideer.


Isa Genzken, Mach dich hübsch!, 2000, Galerie Buchholz © Photo courtesy the artist and Galerie Buchholz, Cologne/Berlin/New York
 

Kvinde med kontraster
Isa Genzken er fascineret af modsætninger. Hun udfordrer og modstiller bevidst kunstneriske medier, redefinerer deres æstetik og forsøger at udvide det skulpturelle medie uden at dematerialisere det.

Der er vist igen tvivl om, at der gemmer sig lidt Hegel på Genzkens bogreol samt en lille hang til antiteser.


Isa Genzken, Da Vinci, 2003, Collection Sammlung Hoffmann, Berlin © Photo courtesy the artist and Galerie Buchholz, Cologne/Berlin/New York

Gennem sit arbejde med skulpturen finkæmmer og tester hun ikke blot sit tidligere arbejde, men udforsker også skulpturernes muligheder og modpoler.

Værkernes forskelligartede karakter er særlig tydelig hvis man sammenligner ellipsoiderne og hyperboloiderne med gips-skulpturerne: Kontrasterne nærmest vælter frem.

Genzken indleder med sine ellipsoider og hyperboloider en undersøgelse af rummet og af objekternes betydning for beskuerens bevægelse. Fordi disse skulpturer kun hviler ét eller to steder på gulvet, åbner de rummet og skaber med deres slanke form en dynamisk bevægelse.

Med inspiration fra minimalisternes fænomenologiske, eller kropslige, tilgang til skulpturen, lader Genzken sine værker træde ind i beskuerens rum og skaber et en-til-en forhold mellem skulptur og betragter.


Isa Genzken, Schwarz-gelbes Ellipsoid ‘Kümmel’, 1981, Collection Stedelijk Museum Amsterdam Gift Wim van Krimpen, Amsterdam © Photo Stedelijk Museum Amsterdam

Omvendt er Genzkens tilgang til gips-skulpturerne langt mere klassisk.  Skulpturerne fremstår som autonome værker, der skaber en klar fysisk afstand til beskueren. De er helt uafhængige af rummet og lever i deres egen lille lukkede verden.

Skulpturerne skaber et illusionistisk rum, der appellerer langt mere til beskuerens fantasi end krop - en diametral modsætning til ellipsoiderne og hyperboloiderne der eksisterer sammen med beskueren i det reelle rum.

Hele Isa Genzkens skulpturelle praksis bærer præg af denne konstante undersøgelse af modsætningsforhold.

Hun udfordrer principperne for støtte og hvile, stabilitet og ustabilitet, lys og skygge, harmoni og kontrast og uanset materiale og medie formår hun at skabe nye rumlige erkendelser og forandre rummets dynamik.


Isa Genzken, “Nofretete”, 2014, Collection Galerie Buchholz. © Photo courtesy the artist and Galerie Buchholz, Berlin/Cologne/New York

Oplev selv Isa Genzkens mangfoldige kunstneriske verden i Amsterdam denne vinter. Læg vejen forbi Nordens Venedig hvor du foruden Genzkens skulpturer også kan opleve et stort udpluk af hendes film collager, tegninger og fotografer.

'ISA GENZKEN: MACH DICH HÜBSCH!' kan opleves fra den 29. november 2015 til den 6. marts 2016
Stedelijk Museum
Museumplein 10
1071 DJ Amsterdam, Holland

Udstillingen er kurateret af Beatrix Ruf and Martijn van Nieuwenhuyzen og åbner i forbindelse med Amsterdam Art Weekend.

Mere om Isa Genzken
 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig