Indkøbskurven er tom.
En naturlig vej til kunsten
Scene, Film & Bøger

Magasinet Kunst har besøgt Skovsnogen Artspace placeret i Døvling Meldgaard Skov

En naturlig vej til kunsten

Reportage af Natascha Kromann
Den 12. August, 2015.

Savner du en kunstoplevelse, som ikke styres af statistiske informationer, audioguides og afspærringer, så tag på et æstetisk eventyr i en skov i Vestjylland. 30 km for Herning ligger Skovsnogen Artspace, som allerede ved parkeringspladsen udstråler kunstneriske muligheder og vovemod.

Som et kæmpe kunstnerdrevet udstillingssted for samtidskunst, udfolder Skovsnogen Artspace sig under åben himmel i et skovområde på 25 hektar. Med støtte fra Statens Kunstråd og Herning Kommune startede billedhuggeren René Schmidt og billedkunstneren Søren Taaning projektet i 2009. Siden har 50, både etablerede og nye unge kunstnere, udnyttet denne alternative mulighed for, at skabe og præsentere unikke værker. Nogle er små og andre er monumentale og anfægter emner som virus, dogmatik, sprog, natur, produktion, arbejderromantik og forfaldsæstetik.

Visionen med udendørsgalleriet, er bl.a. at konfrontere de traditionelle forestillinger om mødet mellem kunst og beskuer og der formidles til et mangfoldigt publikum.

Skovsnogen forener natur- og oplevelsesrum og blandingen af eksperimenterende samtidskunst og friluftsliv skaber en medrivende helhed. Man føres gennem en 2,5 km lang rute, som er afmærket af støbte betonklumper. De er præget med aftryk af elektronikskrot og er allerede fra start med til at føre en nysgerrigt videre.

Skovsnogen

På vejen gennem det altomfavnende terræn, møder man, som noget af det første hovedattraktionen og navnefaderen, som er en kæmpe skovsnog på en ø i en mergelgrav. En 35 m lang sammenrullet slange, skabt af legepladsfirmaet Monstrum, hvis indehavere har baggrund i billedkunst og design. Det store labyrintiske legesystem fremhæver den identitet, Skovsnogen Artspace, har udviklet. Den frie adgang til kunstoplevelsen, understreges ved muligheden for interaktion med værket; jeg kan røre ved, råbe ad, tilmed gå ind i det og der er plads til larm, så jeg kan både snakke, lege eller dvæle. I mødet med den gule snog, oplever jeg naturen og iscenesættelse af skoven, som var jeg selv en del af den.


’Skovsnogen’ af Monstrum

Rummelighed

Som noget, der reelt set, hører til udendørs, byder Skovsnogen på flere shelter-lignende objekter. Bl.a. Taanings parafrase over Henry David Thoreau’s sagnomspundne hytte i skoven. Omdrejningspunktet er Thoreau’s litterære klassiker ”Walden – Livet i Skoven”. Veloplagt, ligger hytten på toppen af bakkeøen og indtager lysningen af skoven, mens den inspirerer til refleksion, thoreauske oplevelser og kærlighed til naturen. Hyttens fysiske mål er i overensstemmelse med den oprindelige hytte på 3 x 4,5. Indvendigt opstår en eventyrligt gådefuld stemning. Objekterne er boltret til gulvet og hytten insisterer nærmest på at være et symbolsk kunstværk. Dog er hytten tænkt som et rum til ophold og fordybelse og er praktisk indrettet; hytten indeholder bl.a. en seng, en stol og et skrivebord med et hemmeligt rum.

Den rummelige genfortælling af Thoreaus liv i skoven og oplevelsen af at stå midt i den, åbner op for en særlig, næsten meditativ, indtagelse af den smukke solbeskinnede skov.


’Thoreau’s hytte’ af Søren Taaning

Stemningen og værkernes udtryk, kan variere alt efter vind og vejr. Over middag, en solrig juli-dag, tårner Schmidts, fem meter høje gotiske skur op med en bombastisk patos. Værket er placeret i en birke-lavning i et sumpet område. Ved mødet med dette værk, ledes tankerne hen på mystik og overnaturlige fænomener. Skuret står som en tredimensionel gotisk skulptur, støbt i rå beton på søjler, med hver deres unikke præg. Værkets dystre fromtoning kunne synes intimiderende på sine omgivelser, men udstråler også en æterisk skønhed, som er dragende. Den bastant ornamenterede overbygning virker, i sit udtryk, poetisk og fantastisk grotesk på samme tid. Først når jeg søger ly under dens dække, opdager jeg de grove træbjælker under loftet og bølgeeternitplader som afslører, det skur-agtige præg og grunden til værkets beskedne titel.


’Gotisk Skur’ af René Schmidt

Naturlighed

Jeg lever mig ind i Skovsnogens udstillingsrum, på en måde så det kan være næsten umuligt at sige hvornår naturen hører op og værket eller udtrykket begynder. I mødet med billedkunstneren, Mette Vangsgaards værk ’Fitness Fitness’, bliver jeg dog konfronteret med det finurlige modsætningsforhold mellem det urbane Danmark og det naturlige rå landskab. På en collage, i form af et stort bill board, er et fitnesscenter rekonstrueret, med fotografier af mennesker, vægge og objekter fra forskellige offentlige rum og tider. Skildringen er iscenesat, så man kan se, hvad der foregår indenfor. De douchede 80’er farver, som værket er sammensat af, minder om en anden tid. Det hele får mig til at reflektere over forholdet mellem det kulturindrettede menneske og den menneskeindrettede natur. På samme måde er der spor i collagen, som konnoterer til en moderne hverdag, som er langt fra naturens drømmende uhøjtidelighed. Værkets sammensmeltning af de kunstige kulisser og den grønne skov, skaber en romantisk, men også ironisk undertone, som giver stof til eftertanke.


’Fitness Fitness’ af Mette Vanggaard

Da jeg møder værket ’En entomologisk meddelelse’ af billedkunstnerne Pernille Bøggild og Lisbeth Bank konfronteres jeg med naturens ekstreme skrøbelighed. Entomologi er læren om insekter og meddelelsen handler om evolution. I en glasmontre, ved en lysning i skoven, er der installeret 83 sommerfugle og insektkasser med hele insekter, insektdele, vinger etc. Jeg kigger fra alle sider på de nøje anrettede detaljer og når jeg ser fra et særligt punkt for enden af montren, former værket sig næsten i symmetriske mønstre. Jeg får oplevelsen af at kigge gennem et kæmpe kalejdoskop. Mellem de porøse insekter, er der udefrakommende materialer såsom, plast, træ og flis, som skaber en slags ny natur eller ny art i den skabelsesproces, værket repræsenterer. Det kunstige ’udstillingsmiljø’ placeret i naturen er som et sart mikrokosmos, og når jeg står overfor det det, kan jeg ikke lade være med at studere det indgående og pludselig bliver jeg meget bevidst om det makrokosmos jeg og det befinder sig i.


’En entomologisk meddelelse’ af Pernille Bøggild og Lisbeth Bank

Umiddelbarhed

Efter besøget, i Skovsnogen Artspace, opstår en interessant overvejelse; hvad er det, der gør denne oplevelse unik? - oplevelsen af kunstværkerne i disse naturlige omgivelser

Netop, i denne skov, kan jeg opleve og erfare på andre niveauer end hvide vægge tillader mig. Skovens natur og værkerne skaber sammen en helhed og sit eget sprog. Sproget taler til en på forskellige måder, alt efter om man er barn eller voksen. Det oplevelsesrum Skovsnogen deler med mig, virker næsten grænseløst; det er naturligt og ustyrligt og det er som om at skoven planter sine rødder i det enkelte kunstværk. Der skabes en harmonisk helhed, som man får lyst til at gå på opdagelse i. Værkerne taler til mig gennem umiddelbare erfaringer og sanseindtryk - både med elementer jeg ikke forstår, men også elementer fra det liv jeg kender og jeg kan ikke undgå at blive påvirket af den natur jeg står i.

Skovsnogen Artspace er et originalt bidrag til kulturlivet i, det man kalder, Udkantsdanmark - en platform for nye ideer og levende kunstnere. Jeg får en følelse af hjertevarmende fælleseje, når jeg besøger stedet. Lokalbefolkningen engagerer sig i projektet og skoven er velbesøg af folk fra både nær og fjern.

Den førnævnte Thoreau mente da også at man skulle give sig selv mulighed for, en gang imellem, at komme tæt på naturen, for derigennem at få indsigt i det daglige liv, der leves i byen.  Skovsnogens bagmænd har tydeligvis hentet stor inspiration i netop disse tanker.

Jeg har besøgt Skovsnogen Artspace nogle gange efterhånden og hver gang ser jeg det magiske landskab med nye øjne. Værkerne fortjener at man oplever dem på forskellige tidspunkter på dagen og i forskellige årstider.

Jeg vil anbefale dig at medbringe en lille madpakke, tage en ven, kæreste eller dig selv i hånden og forbered dig så på en sansestimulerende tur i skoven, med sjove lugte fra flakoner, at kunne ’se’ lyd og at kunne røre ved et virus. Oplevelsen koster ikke noget og du kan gøre det altid.

Du kan læse mere om Skovsnogen Artspace på deres hjemmeside
http://www.skovsnogen.dk/

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig