Indkøbskurven er tom.
Eamon O'Kane - HUSET I SKOVEN
Eamon O'Kane - HUSET I SKOVEN

Omtale af Christian A. S. Aahauge

10. marts 2015

I Svendborg, med udsigt over Christiansminde strand og Thurø, ligger Galleri DGV. Her udstilles den irske kunstner, Eamon O’Kane, for første gang med sin solo ”HUSET I SKOVEN”, der både er en henvisning til O’Kanes kunst, men også til Villa Tårnborg, som huser Galleri DGV.

Eamon O’Kanes udstilling på Galleri DGV, handler om idéen om det perfekte hjem. O’Kane forsøger gennem sine malerier, at vende tilbage til den oprindelige idé med de ikoniske bygningsværker, tegnet af kendte arkitekter som Le Corbusier, Philip Johnson og Frank Lloyd Wright. I en frodig, og nogle gange ufremkommelig natur, fremstår den moderne arkitektur som futuristiske monumenter i det ubeboede vildnis.

Noget af det første der slår én når man ser Eamon O’Kanes værker, er den store kontrast. Det er ikke kun kontraster i farverne der her er på spil, men også i formerne. Her spilles på de store forskelle mellem de akitektonisk stringente linjer og naturens organiske form, der bryder de skildrede bygningers hårde fremtoning.

Eamon O'Kane, Wright, Le Corbusier, Mondria mix with plants from Edgar Allan Poe's Garden, 2008.

Isolering

For hele udstillingen, virker det som et gennemgående tema at naturen på den ene eller den anden måde, er ved at tage kontrollen. Der er ingen mennesker i Eamon O’Kanes værker, og derved hersker der en stilstand – en manglende bevægelse, som næsten bliver uhyggelig. Værkerne er ikke i sig selv skræmmende; for farvebruget er vibrant og motiverne smukke, men i de forladte huse og den stille skov der omgærder dem, hviler en ensomhed – som taget ud af Sigsgaards og Ungermanns Palle Alene i Verden.

Trods naturens og arkitekturens forskellighed, arbejder deres elementer samtidigt sammen. Der formes en sammenhørighed, hvor naturens kaos og vildskab mildnes af de klodsede og mennesketæmmede bygninger – og nogle gange virker det omvendt. Der er i O’Kanes billeder tale om en æstetisk sameksistens, der komplementerer hinanden.

Eamon O'Kane, Johnson Leonhardt House with Frank Lloyd Wright window mix, 2010.

Fra ude til inde

Vi nøjes dog ikke kun med at se det hele udefra, for i nogle af O’Kanes mindre værker, inviteres beskueren inden for i Villa Tugendhat i Tjekkiet. I en række studier af interiøret – hvor alt, på nær nogle indendørs potteplanter, igen er snor lige – er det igen den udenfor værende natur, der skaber en mystisk stemning. Der er heller ikke i disse billeder nogle spor af beboere, og gennem vinduet ses et spøgelsesagtigt vinterlandskab, der igen ekkoer isolation.

Eamon O'Kane, Tugendhat Villa interior with chair, 2014/15.

Eamon O'Kane, Tugendhat Villa interior with chairs, 2014/15.

Gennem hele udstillingen, er der en underlæggende følelse af et løfte. Et løfte om, at naturen i sidste ende vil få overtaget; og dette løfte bliver blot mere underbygget af den konstante påmindelse om, at der ingen mennesker figurerer på værkerne - stilheden larmer næsten.

Har du lyst til at læse mere om Eamon O’Kane eller udstillingen ”HUSET I SKOVEN”, som løber frem til april, kan du følge linket her eller følge de eksterne links længere nede.

Foto:Geir Haukursson, venligst udlånt af Galleri DGV.

Foto: Geir Haukursson, venligst udlånt af Galleri DGV.

Foto: Geir Haukursson, venligst udlånt af Galleri DGV.

 

Eksterne links:

Eamon O’Kanes hjemmeside: http://www.eamonokane.com/

Galleri DGVs hjemmeside: http://www.galleri-dgv.dk/

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer