
Allez les Bleus. På Galleri Bo Bjerggaard til d. 5. marts 2016
UDSTILLING: af Karen Ægidius 18. januar 2016
Blå, blå og mere blå. For tiden kan du på Galleri Bo Bjerggaard i Kødbyen opleve udstillingen Allez les Bleus, der har den blå farve som omdrejningspunkt.
Når man træder ind i Galleri Bo Bjerggaard, føler man sig øjeblikkeligt overvældet af det enorme rum, ribbet for overflødigheder med sine rå, hvide vægge og uslebne betongulve. Man skulle tro, at de bare omgivelser ville være for voldsomme til værkerne, og at de næsten bliver opslugte af den industrielle arkitektur. Det bliver dog ved nærmere eftersyn tydeligt, at værkernes udtryk faktisk forstærkes af den rå baggrund, som med sin simplicitet understreger værkernes særegenhed. Udstillingen består af nøje udvalgte værker fra ind- og udland og farven blå er det gennemgående tema. Værkerne er sat sammen på tværs af medier og stilistiske udtryk, men opsætningen er traditionel; malerierne og fotografierne pryder væggene, og skulpturerne står på opsatser i midten af rummene.
Georg Baselitz, Der Berg, 1991, Verdammt Grün, 2014, venligst udlånt af Galleri Bo Bjerggaard
Allez les Bleus, er ikke den første udstilling, hvor Galleri Bo Bjerggaard forsøger at skabe ukonventionelle sammenhænge mellem kunstværker såsom en gennemgående farve. På udstillingen Verdammt Grün i 2014 havde man farven grøn som fællesnævner, hvilket, som det også er tilfældet med den ”blå” udstilling, viste kunstens mange sammenhænge på en ny, legende måde.
Erwin Wurm, Untitled, 2009
Hverdagen vendt på hovedet
Et af de første værker, der springer beskueren i øjnene er en skulptur, som forestiller en lille mand i sølv med forvrængede proportioner. Værket er skabt af den østrigske kunstner, Erwin Wurm (f. 1954), som er kendt for sine ofte bizarre og humoristiske skulpturer og fotografier. Med en stilart som leder tankerne hen på popkunst og minimalisme undersøger Wurm formens og forståelsens potentialer. Som udgangspunkt tager han fat i banale genstande fra hverdagen såsom transportmidler og brugskunst, som han deformerer til groteske skulpturer, der helt og aldeles mister konventionel mening.
Erwin Wurm, Untitled, 2014
Med værket, Untitled fra 2014, anbringer Wurm en blå agurk i en kunstmæssig sammenhæng og tvinger beskueren til at reflektere over en genstand, vi er vant til at se i hverdagen.
Det samme gør han med menneskekroppen, som han i sine fotografier placerer i uvante situationer. Vi skal hele tiden konfronteres med vores måde at leve på og stille spørgsmålstegn ved, hvorfor vi gør, som vi gør.
Wurms leg med og overskridelse af konventionelle kunstformer er i lige så høj grad en overskridelse af samfundets normer.
Mange går på museer og gallerier i forventning om en æstetisk oplevelse, men Erwin Wurms forvrængede skulpturer og fotografier indbyder mere til forbavselse og latter. I sin ironiske og humoristiske tilgang til kunsten giver Wurm en umiddelbar oplevelse af det absurde og dermed en indgang til at forstå, hvad han vil med sine værker. Latterreaktionen er nemlig Wurms måde at få sine beskuere til at tænke nærmere over de værdier og normer, der gør sig gældende i vores samfund såsom materialisme og forbrugerisme. Wurms kunst kan dermed siges at være konceptkunst med et fænomenologisk ærinde – at ruske os ud af konventionens søvn og give et friskt syn på vores omverden ved hjælp af absurditeten.
Janaina Tschäpe, Luna, 2012
Et abstrakt univers
Den abstrakte og surrealistiske leg med formen er Erwin Wurm ikke alene om i denne udstilling. Fortsætter man videre ind i galleriets rum, finder man Janaina Tschäpe’s (f. 1973) maleri, Luna, der i sin gådefuldhed er en vidunderlig tilføjelse til det blå tema.
Tschäpes fascination af form og farve kommer tydeligt til udtryk i dette maleri, som synes at finde sin plads mellem den virkelige og den fiktive verden. Titlen, Luna, gør at beskueren genkender motivet som en blå måne. Månen stiger enten op af eller synker ned i havet. Som det er tilfældet med mange af Tschäpes værker, er det imidlertid op til den enkelte at finde frem til værkets essens og symbolik.
Perceptionen spiller en central rolle i de fleste af Tschäpes værker, da de ikke forestiller noget specifikt men tager en abstrakt form, som kun kan tale til ens individuelle liv. Det taler til een på et ubevidst plan, hvilket gør oplevelsen af Tschäpes værker til en helt unik oplevelse.
Per Bak Jensen, Ved Eqip Sermia gletcheren, 2006
Ånden i naturen
En kunstner, som har gjort det til sit specialefelt at gøre det håndgribelige abstrakt, er Per Bak Jensen (f. 1949). I sine landskabsfotografier, som han notorisk aldrig manipulerer, efterstræber Jensen et udtryk, som skal tydeliggøre ånden i naturen. Mere specifikt viser han samhørigheden med naturen – noget som det moderne storbymenneske har mistet. Værket, Ved Eqip Sermia gletcheren, er en krystallisering af Jensens vision – en vision om at gengive naturens essens. Netop derfor er fotografiet forstørret op i et kæmpe format. Man kan nu lade sig overvælde af naturens uredigerede skønhed, præcis som i den virkelige verden.
Tal R, Twin Ventura, 2008
En ny sammenhæng
Galleri Bo Bjerggaard har med Allez les Bleus skabt en spændende udstilling, som går på tværs af medier og udtryk. Med farven blå som omdrejningspunkt for udstillingen mødes værkerne i en fascinerende dialog. Udstillingen omfatter udover værker af Wurm, Tschäpe og Jensen, værker af Tal R, Per Kirkeby, Erik Steffensen, John Kørner, Federico Herrero og Poul Gernes.
Galleri Bo Bjerggaard vil fra d. 29. til 31. januar være til stede på kunstmessen, Art Herning i Herning Kongrescenter, med udvalgte kunstværker fra galleriet.
Udstillingen vises frem til d. 5. marts 2016
Besøg http://bjerggaard.com/ for yderligere information.