Indkøbskurven er tom.
Jeannette Ehlers videokunst i AKB Lundtoftegade
Rejser, Kultur & Event

Jeannette Ehlers udstiller med tre videoværker hos Til Vægs.

JEANNETTE EHLERS VIDEOKUNST I AKB LUNDTOFTEGADE

17. november 2020.
Af Camilla Holm Rautenberg.

Man kan netop nu opleve årets sidste udstilling hos Til Vægs i AKB Lundtoftegade. På boligbebyggelsens syv skærme vises videoværkerne: Whip it Good, The Gaze og Black Bullets af den danske, visuelle kunstner Jeannette Ehlers.

Til Vægs er en kunstplatform der udstiller kunst i det offentlige rum ved boligblokkene i AKB Lundtoftegade på Nørrebro. Til Vægs består af syv skærme, som er ophængt på facaderne af boligblokkene. Mandag til onsdag viser skærmene informationer til boligbebyggelsens beboere, men torsdag til søndag fra kl. 9-19 kan man opleve samtidskunst. Til Vægs har løbende forskellige udstillinger på de syv skærme.


Foto: Nils Elvebakk Skalegaard.

Opgør med historien
Netop nu er Jeannette Ehlers aktuel med en række videoværker hos Til Vægs. Ehlers er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2006 og til hverdag bor og arbejder hun i København. Ehlers arbejder typisk med tunge emner om kolonisering, identitet og slavehandel på eksperimenterende vis. Hun er især inspireret af hendes egen baggrund som dansk/vestindisk, og i hendes arbejde forsøger hun at belyse den danske kolonihistorie og historieskrivningen derom – en historiskrivning som ikke er fyldestgørende eller belyst nok.

Ehlers ønsker med sine værker at overveje og gentænke den danske historieskrivning. Hun insisterer på, at man bør omskrive historien og dermed give mulighed for nye vinkler – heriblandt de indfødtes historie i de koloniserede lande. I 2018 opførte hun i samarbejde med La Vaughn Belle skulpturen ”I Am Queen Mary” ved Vestindisk Pakhus (Den Kongelige Afstøbningssamling). Skulpturen skulle belyse Danmarks koloniale indflydelse på Caribien og de indfødtes modstand på øerne – en historie som mange måske ikke kendte til i forvejen. Med monumentet ønskede kunstnerne at ændre narrativet i den koloniale historieskrivning.


Foto: Nils Elvebakk Skalegaard.

Videoværker om kolonisering
Ehlers har udstillet flere steder i Danmark, men hun har også gjort sig bemærket på den internationale kunstscene. De tre videoværker hos Til Vægs er alle både blevet vist nationalt og internationalt og nu får de lov til at pryde bybilledet ved AKB Lundtoftegade.

Videoen ”Whip it Good” er en performance af Jeannette Ehlers i sort/hvid, hvor man ser hende bemalet med hvid ansigtsmaling og iført hvidt tøj. I videoen pisker Ehlers på et hvidt lærred med sort kulmaling. Vibrationerne fra piskeslaget kan tydeligt ses på det hvide lærred og de sorte streger fra pisken skaber sammen et billede af slaveriets brutalitet. Hun rekonstruerer den voldsomme strafmetode som man anvendte på slaverne under koloniseringen. I videoen slår hun både konkret og abstrakt tilbage på koloniseringens hensynsløshed, magt og vold. Når de sorte streger langsomt indpisker sig på lærredet og man hører hvert enkelt piskeslag der rammer lærredet, oplever man en følelse af ubehag. Ubehag overfor at se de tydelige aftryk slagene skaber, men også et ubehag ved tanken om, at mennesker har behandlet andre mennesker på så kynisk vis. 

I videoen “The Gaze” optræder en gruppe mænd og kvinder i knælende position – Jeannette Ehlers er også blandt dem. Alle repræsenterer forskellige minoriteter. Videoen er som den eneste i farve, men alle er iført sort tøj. Hver og en stirrer direkte ind i kameraet og undervejs zoomes der enkeltvis ind på individerne – hele gruppen kan man fortsat se ved siden af. Værket skal ses som et modsvar på det hvide, objektiviserende blik, som minoriteter og kvinder historisk set har været og er underlagt. Alvoren i videoen er ikke til at tage fejl af. Deres alvorlige, stive mine og faste blik ind i kameraet skaber en stemning af seriøsitet. Det fremgår klart, at de ikke længere vil lade sig undertrykke og styres af det hvide blik. Deres mål er at blive set på lige fod med alle andre.

I den sidste video ”Black Bullets” ses en række mennesker/skikkelser gå i forlængelse af hinanden. Værket er inspireret af og lavet som en hyldest til den Haitiske revolution i 1791. Videoen er udført i sort/hvid og viser skikkelserne med skyer og himmel i baggrunden. Skikkelserne bevæger sig langsomt en efter en ud af billedet, hvilket skaber en evig cyklus og en tidsløshed. Man kan fornemme skikkelsernes tunge gang og en stemning af at forandring skal ske. Det går alle målrettet i samme retning og signalerer en fælles opstand mod den koloniale regering.


Foto: Nils Elvebakk Skalegaard.

AKB Lundtoftegade som platform
Videoværkernes temaer og udtryk spiller godt sammen med AKB Lundtoftegade som område og dets lokalpolitiske emner og problematikker. AKB Lundtoftegade er et stort område der har alt lige fra vuggestue, plejehjem, bankoklubber til motionsrum – et sted med mange muligheder. Men bebyggelsen er også på den danske ghettoliste, dvs. et udsat boligområde. Med dets 2000 indbyggere og ca. 40 forskellige nationaliteter og stemplet som ghetto, er AKB Lundtoftegade for alvor et område, som kender til det med ikke at være god nok og anderledes end andre. Ghetto er ikke et ord der klinger godt i ørene og derfor er det et område som skal omformes og tilpasses ’normerne’. Med ghettostemplet generaliseres området og dets beboere, selvom virkeligheden måske er en anden. Samtidskunsten er altså her i dette område med til at belyse emner og problematikker, som i høj grad er aktuelle for AKB Lundtoftegade.

Udstillingen kan opleves torsdag til søndag fra kl. 9-19 frem til d. 6. januar 2021.

Adresse: AKB, Lundtoftegades, København N – de syv skærme imellem blokkene.

Billed øverst: Jeanette Ehlers, The Gaze, 2018. Stillbillede: Delmar Mavignier.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig