Indkøbskurven er tom.
NYÅBNEDE PEACH CORNER ER EN KERAMISK OASE
Udstillinger & Omtaler

Man fornemmer straks dedikationen og kærligheden til keramikken i det kunstnerdrevne galleri på Frederiksberg.

Af Line Lund Hebbelstrup
17. juni 2021

Da jeg ankommer til Howitzvej 67 på Frederiksberg, er det ikke umiddelbart til at se, at der bag stilladser og dertilhørende afdækning, gemmer sig en lille oase med smukke keramikværker og unikaer. Vægge, loft og gulv er hvide og den detalje, at vinduerne er skærmede med hvidt stof - fuldender følelsen af, at man fra første fod indenfor befinder sig i et helt særligt univers. Keramikkens univers.

Galleriets første rum, præsenterer den midlertidige udstilling, som lige nu favner tre, unge billedkunstneres værker; Klara Lilja, Albin Werle og Martin Brandt Hansen. Karen Harsbo, en af initiativtagerne bag Peach Corner, tager mig med rundt i rummet, mens hun peger og fortæller. Hun kender de tre kunstnere, som hun har undervist på Kunstakademiet.


(Pressebillede. Taget af Ole Akhøj)

Alle tre er de billedkunstnere, men deres værker her er en hyldest til leret, jorden, elementernes vilje og deres rolle i den menneskelige tilværelses forgængelighed. Udstillingen, som er døbt 3x3 Øjne, rummer i alt ni værker; tre værker fra hver af de tre kunstnere. Men hvis er øjnene, der ser, spørger Karen Harsbo retorisk. Er det os, der ser værkerne, eller er det værkerne, der ser os?

Jeg spørger Klara Lilja, hvorfor de har valgt det sådan. Hun forklarer, at de har været ramt af COVID-19 på hver deres måde. Én af dem har endda slet ikke haft adgang til sit værksted og har derfor ikke kunnet producere under nedlukningen. Selv har hun heldigvis sit eget værksted med ovn og har derfor ikke været ramt ligeså hårdt. Men ikke desto mindre er forklaringen på udstillingens størrelse en ret lavpraktisk konsekvens af COVID-19 restriktionernes indtog det seneste års tid.

”Vi er jo venner”, fortæller Klara Lilja. ”Vi har brugt meget tid sammen, vi har arbejdet sammen og så har vi meget til fælles i vores fokus på det mytologiske og dyr.”

Tupilakkerne er lavet i ler.

Martin Brandt Hansens tre værker står på hver deres aflange, hvide podie. De ligner tupilakker, som vi kender dem fra grønlandsk inuitkultur. Men i stedet for at være udskåret af ben, er de skabt af ler. Glasuren er anvendt forskelligt. Nogle steder dækker den fuldstændig, andre steder kommer lerets struktur og rødbrune korn til syne under det hvide, glatte dække.


(Martin Brandt Hansen. Pressebillede, taget af Ole Akhøj)

”Martin arbejder med inuit-myter”, fortæller Karen Harsbo. ”Særligt har han været optaget af en myte om en troldkvinde, der føder et monster, for at straffe menneskene for deres ugerninger. De to af hans tre værker er forskellige fortolkninger af denne myte. Det ene monster er en meme-figur, Pepe the Frog, som er gået fra at være en harmløs frø til nu, at blive brugt især i højrenationalistiske internetfora.”

Dermed mødes traditionel inuitkulturhistorie med et nyt element; keramikken.

Fortid, nutid og fremtidens krus
Albin Werles tre værker står i tre niveauer på og i et gammel, antikt skabsmøbel. Værkerne indbyder til interaktion. Deres krukkestruktur giver iagttageren lyst til at gribe fat i dem og undersøge det, der tydeligt er en form for spil, men som ikke umiddelbart afkodes ved første øjekast. Men det er okay, værkerne inviterer til fortolkning, fremfor en ekskluderende og entydig sandhed. Karen Harsbo understøtter:

”De to af værkerne her, kalder han meditationsobjekter. Vi kan dels meditere over dem, eller vi kan udtænke spil-regler, som kan være forskellig fra gang til gang. De lægger op til systematik og vi bestemmer selv, hvordan vi interagerer med dem.”


(Albin Werles værker ses i forgrunden, mens Klara Lilja har et enkelt hængende på væggen bag. Pressebillede taget af Ole Akhøj)

I midten ser vi tre drikkekrus, som er sammensat ligesom de cirkulære sofaer i Napoleons kejserlige gemakker. Men de har intet med Napoleon eller kejserlige gemakker at gøre. I stedet har de alt med nordisk mytologi at gøre. Yggdrasils grene snor sig rundt om krusenes kroppe. De tilhører de tre norner, som sidder ved Urds brønd og spinder de levendes livstråde. Urd, Verdande og Skuld, eller Fortid, Nutid og Fremtid. Albin Werles værker har farve fra lerets brune kulør og sort jernoxid.


(Albin Werle. Billede taget af Line Lund Hebbelstrup)

Lille spejl på væggen der
På væggene bag de opstillede værker, hænger tre spejle. Men det er ikke almindelige spejle. I stjernelignende formationer rækker tentakler udover væggenes hvide flader. Et i farven umbra, som er beige brun jordfarve med jern og manganforbindelser. Et i en lys rustrød sienna; også en jordfarve. Det sidste spejl i en lys rødlig okker, som også er fremstillet af en jordfarve med jernforbindelse. Spejlene er skabt af kunstneren Klara Liljas hænder og fantasi.


(Klara Lilja. Pressebillede taget af Ole Akhøj)

Jeg har fanget Klara Lilja over telefonen, hvor vi taler om udstillingen 3x3 Øjne og især hendes valg af værker og deres udtryk. Hun fortæller, at hendes valg af værker bunder i farverne og deres placering som modspil til Martin Brandt Hansen og Albin Werles værker. Peach Corner er et galleri skabt af keramikkere for at udstille keramik. For at blive i temaet, syntes Klara Lilja, det var en sjov kommentar, at hendes værker er skabt af jord og dekoreret med jord; derfor de naturligt fremstillede jordfarver.

Jeg spørger hende til hendes valg af spejlene, men også i det hele taget, hvorfor hun har lavet spejle.

”Jeg elskede at se Troldspejlet med Jakob Stegelmann som barn. Ja, jeg elsker det jo stadig, siger hun og griner. For nyligt sad jeg sammen med min mor og så nogle af de gamle episoder fra 90’erne. I starten af introen ser man troldspejlet fra Snehvide og så tænkte jeg, at jeg ville lave troldspejle. Jeg kan godt lide, at det er en brugsgenstand, men en udgakket version med trolddommen. Man bliver også lidt smukkere, når man ser ind i dem, synes jeg.”


(Klara Lilja. Pressebillede taget af Ole Akhøj)

Wunderkammeret
Når du besøger Peach Corner må du endelig ikke snyde dig for galleriets andet rum. På sterile, hvide værktøjshylder står de smukkeste unikaværker fra en drøm af dygtige, danske keramikere. De har valgt at kalde det andet rum for Wunderkammeret. Her udstilles mere faste værker og unikaer side om side.


(Wunderkammeret. Billede taget af Line Lund Hebbelstrup)

Galleriet kommer bestemt til sin ret og man fornemmer straks dedikationen og kærligheden til håndværket i de to rum.

Vi glæder os til at komme tilbage.

Udstillingen 3x3 Øjne kan ses frem til d. 3. juli 2021

Du kan læse mere om udstillingen her.

Galleri Peach Corner
Howitzvej 67A, st.
2000 Frederiksberg

Billedet øverst er taget af Ole Akhøj

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig