Indkøbskurven er tom.
Boy George: Icons & Aliens
Udstillinger & Omtaler

Galleri Oxholm, 30.april - 4. juni

Popikon springer ud som vild kunstner 

 

Af Kristian Emil Mariager 

03.05.2022

Culture Club-frontmanden Boy George kan lige nu opleves som billedkunstner på Galleri Oxholm i København. Gennem 26 mixed media-værker viser soloudstillingen en kunst så glamourøs og flamboyant som den 80’er pop og rock’n roll-bølge, Boy George’s liv og virke på alle måder har inkarneret. Det er alt for meget. Det er overdrevet og næsten latterligt. Men det er også morsomt, smukt og urovækkende.


Boy George. Alternative Realities (2021). Akryl, perler og plexiglas på lærred. Foto: Dean Stockings

Han var queer længe før, det blev fast inventar på identitetsbuffeten. Quirky længe før, ordet blev mainstream. Han var en rock’n roll-persona, for hvem det gjaldt om at transcendere alting fra køn over tro til farve og alder. 

Med sit sminkede ansigt, flettede hår og eksperimenterende mundering kender de fleste nok Boy George som den androgyne frontfigur i popgruppen Culture Club. Med umiskendelige 80’er hits som Karma Chameleon og Do You Really Want To Hurt Me har de millioner af solgte albums og en Grammy bag sig.

I 2019 lancerede Boy George sin billedkunstneriske karriere i Monaco og høstede roser fra kritikerne. Forsinket af COVID-19 rejser udstillingen nu videre og er forbi Galleri Oxholm på Frederiksberg, København.

”Det er med stor glæde, at det er lykkedes os at overtale Boy George og hans kurator til at udstille i Galleri Oxholm i København. Jeg tilhører den generation, som selv er vokset op med lyden af Culture Club og med popmusikken som bagtæppe," siger gallerist Kim Jørgensen. 

"Nu er det interessant, at Boy George træder i karakter som en iøjnefaldende dygtig og spændende billedkunster. Han rammer som person og med sin kunst på mange måder det, der igennem nu 10 år har været galleriets stil. Det larmende, skæve og grænsesøgende provokerende.” 


Boy George. Mexican Wave (2020). Akryl, perler og plexiglas på lærred. Foto: Dean Stockings

Legebarn med skabertrang 
Boy George var ikon i en tid, der tog mange af sine tungeste disciple med i graven. Hans eget liv har da også været præget af narkotikaproblemer, store personlige nedture, gentagende konflikter med retssystemet og en fængselsdom.    

Men skønt Boy George i dag som stoffri og mediterende buddhist fører en mindre dramatisk tilværelse, er han ingenlunde gået hen at blive kedelig. Hans kunst er nøjagtig så flamboyant og glamourøs, som man tør forestille sig.

Måske er det netop den ustoppelige virkelyst og galoperende kreativitet, der har sikret popfænomenets overlevelse. Foruden Cultur Club har Boy George udgivet flere soloprojekter, produceret, er en verdensberømt DJ, modeskaber, designer og forfatter til to selvbiografier.

Nu har CV'et fået endnu en tilføjelse i kraft af billedkunsten, og de farvestrålende og på alle måder opsigtsvækkende mixed media-værker oser af den vilde energi og skabertrang, der ifølge gallerist Kim Jørgensen altid har drevet fænomenet Boy Gorge.  

”Han er et kæmpe legebarn med en enorm skabertrang.Han skal helst være i gang hele tiden. Han synes simpelthen, det er sjovt at skabe kunst. Derfor gør han det. Og det mener han, at alle kan inden for moderne kunst, hvor det ikke handler om fotografiske efterligninger. Man skal bare turde at udtrykke sig.” 


Boy George. Dance Like No One Is Watching You (2019). Silkscreen print. Foto: Dean Stockings

Mixed media og fantastiske titler
Værkerne blander konturstreger og maleri med specialdesignede perler og palietter, der syes ind i lærredet. Påklistret plexiglas og træklodser, hår der falder som snørebånd og garn, og blomsterkroner der vokser ud af lærredet i form af piberensere, møder ligeledes beskueren.

Det skaber en levende dynamik mellem det ekspressive her og nu, værkerne udtrykker, og den møjsommelige arbejdsproces, der følger. Det er ligeledes en dynamik mellem lethed og tyngde, humor og alvor. Mellem en dampagtig kreativitet og meditativ gentagelse.

Udstillingen tæller også mindre glamourøse værker. Eksempelvis et mere nøgent selvportræt, grafiske arbejder i form af computertegninger og en lille tuschtegning på papir, der viser, at Boy George har en meget fin streg.

Værkerne forener på forunderlig vis hele Boy George’s liv og virke - både som ikon og alien. Musikeren, modeskaberen, personaen. Udstillingen er ligeledes rig på referencer til filmens og musikkens verden, bl.a. med titler som Meditation Boy, Eezee Posse og Yamamoto Pink Medium.

Værktitlerne er en af Boy George’s helt store styrker. De har en befriende humor og løssluppenhed og rammer hovedet på sømmet i en sådan grad, at de for denne anmelder blev hovedattraktion. She Knows How To Arrive, Dance Like No One Is Watching You og After The Love er nogle af de uforglemmelige, der virkelig får værkerne til at indprente sig. 


Boy George. I Have To Keep It All Inside (2020).Akryl og perler på lærred. Foto: Dean Stockings

Andet og mere end overfladisk overdrev
I det muntre cruise gennem pop og punk lurer imidlertid en foruroligende undertone. De ekspressive figurer er mere eller mindre forvredne skikkelser og dødningeagtige portrætter, og deres dans i farveorgier og glimmerkaskader minder om en art danse macabre.

Et gennemgående træk i værkerne er den arrede eller sammensyede udformning af mund, øjne, mave eller bryst, tydeligst i værket Scarman. Det bliver nærmest en reference til værkerne selv, hvori syarbejdet netop spiller en afgørende rolle, som skabende kraft.

De glamourøse værker med de vidunderlige titler bliver en befriende langemand til alting, og sætter den skabende energi i forreste række. Men det bliver samtidig en tragikomedie, en dødedans, i hvilken man som beskuer lidt nervøst må overveje, hvad man egentlig griner af?

Absolut ingenting. Og så alligevel det hele. 

Boy George, Icons & Aliens, kan opleves på Galleri Oxholm på Frederiksberg i København frem til 4. juni. Udstillingen er absolut et besøg værd, og alle kan være med i dette herligt bizarre univers, hvor der er rigeligt at gå på opdagelse i. Værkerne må absolut ses i virkeligheden frem for på fotos, da det centrale arbejde med perler, palietter, plexiglas m.m. kun for alvor kommer til sin ret på denne måde.    

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig