
Reportage fra festivalen, Refshaleøen.
Copenhagen Photo Festival
Af Iben Langholz Carstensen.
10.06.2022.
Future Nordic Talent 2022
Iben Gad, Inuuteq Storch, Tine Bek, Luna Scales, Oscar Scott Carl.
2.6 – 12.6
Hvordan ekisterer man som menneske i en verden, der viser sprækker og indledende tegn på kollaps? Måske ved at se indad og begynde at undersøge de relationer som virkelig definerer os både som menneskehed og som individ.
I centrum af dette års fotofestival, som huser en række udstillinger på Refshaleøen, søger kunstnerne i høj grad ind i den menneskelige psykologi og udforsker de nære relationer for grundlæggende at betragte hvordan indre liv formes og påvirkes af både selvet, men måske allermest af de mennesker som er tættest på én.
På mange måder er et tema som familiære relationer et nøgleord for flere af de udstillende kunstnere. På udstillingen Future Nordic Talents 2022 henvender Iben Gad sig til sine gamle klassekammerater der mobbede hende i skoletiden for at få deres perspektiv på den periode af hendes liv.
Iben Gad, Til de upopulære piger, Copenhagen Photo Festival, 2022. Foto: Iben Langholz Carstensen.
Det er et hårdt møde med en virkelighed, der viser menneskets potentielt brutale natur og til trods for at der ikke appelleres til medynk, så er det med en klump i halsen at man betragter hendes historie fortalt både gennem billedmateriale, mailkorrespondancer og collager.
Hun er ikke interesseret i hævn men i at forstå den menneskelige drift og det bliver virkelig fint understreget i hendes udstillingsformat, der ligeledes lader betragteren mærke hvordan mobberi ekkoer i sindet.
Hvor Iben Gads værker er en undersøgelse af det stof som splitter mennesker ad, så handler Inuuteq Storchs værker modsat om den sammenhængskraft der kan få et lille samfund til at fungere som en familie.
Inuuteq Storch betragter naturens overlegenhed og kraft med henblik på at undersøge menneskets forhold til hinanden, når den overvældende natur, der karakteriserer Vestgrønland bestandigt rumsterer. Inuuteq Storch skildrer samværet mellem mennesker som passer på hinanden et sted hvor naturen ikke er underlagt mennesket, men i høj grad omvendt.
Inuuteq Storch, Keepers of the Ocean, Copenhagen Photo Festival 2022. Foto: Iben Langholz Carstensen.
Mennesket er ikke en maskine som kan programmeres til perfektion og Gud ske lov for det! Denne pointe understreger Tine Bek når hun skildrer clashet mellem fotografiets flade eksistens og virkelighedens tredimensionelle svulstighed. Hun eksperimenterer på underfundig vis med forskellige meget sanselige nærmest fotografiske performances og med en hvis humoristisk åre nagler hun pænhed når den bliver ukontrolleret og indfanger øjeblikke af sanselighed og viser at menneskets natur ikke er disciplineret som en barok have, men derimod fuld af tilfældigheder, underlige øjeblikke og ikke altid under kontrol.
Tofu Collective
2.6 – 12.6
På udstillingen Tofu Collective portrætterer de to kinesiske kunstnere Luo Yang og Lin Zhipeng kroppens mange eksplicitte måder at udtrykke sig på. De indkapsler følelser som frihed, mangfoldighed og uafhængighed og udfordrer hermed den traditionelle forståelse af hvornår kroppen er smuk og på traditionel vis værdig til at blive afbildet.
De repræsenterer en generation som hylder denne tilgang til livet, at meningen er individuel og sameksistens bygger på en fælles accept af hverandre, men er samtidig en del af et samfund, hvor det ikke er normen at hvert individ har sin egen måde at eksistere i verden på. Med en nærmest skulpturel udforskning af kroppens bevægelighed, skildrer de den mest af alt som en genstand man kan modulere og forme som man vil, og samtidig bliver den en kanal for at udtrykke alle de vibrerende følelser der rumsterer inde bag væggen. Deres værker sætter på en måde menneskelige følelser fri af kroppens rum for at kunne portrættere sindstilstande som ensomhed, tosomhed, længsel, frihed, kærlighed og lyst.
Ud over festivalens centrum på Refshaleøen kan man besøge venues med fotoudstillinger spredt rundt i byen. To som viser meget forskellige bud på fotokunstens forskelligartethed er Astrid Kruse Jensen der udstiller sin værkrække Resonance hos Galleri Martin Asbæk og Casper Aguila som præsenterer sin udstilling Universal to all Systems hos galleri Alice Folker.
Forsidebillede: Luo Yang, Roro, Copenhagen Photo Festival 2022. Foto: Iben Langholz Carstensen