Indkøbskurven er tom.
Det glade kaos
Udstillinger & Omtaler

Den franske kunstner Camille Henrot er over sommeren aktuel med sin version af kosmos og kaos på Kunsthal Charlottenborg.

Det glade kaos
Af Cathrine Ramsing

 

Nu bliver det fransk. Og fordi franskmænd er ellevilde med ordbogsopslag og etymologiske udredninger, så snart scenen for noget alvorligt intellektuelt guf skal sættes, starter vi naturligvis også sådan. Intet mindre.

I parentes bemærket er det er heller ikke sikkert, at alle på stående fod kan huske, hvad ordet ”entropi” betyder.

Entropi-begrebet spiller nemlig en hovedrolle i Camille Henrots soloudstilling The Pale Fox, som løber på Charlottenborg indtil d. 17. august.

Vi griber derfor den danske pendant til franskmændendes højtelskede sprogbibel Larousse, og spørger Gyldendals Store Danske, hvad den kan fortælle om entropi. Den svarer, at entropi er ”et mål for graden af uorden i et system, der indeholder energi eller information”.

Det vil sige den tilstand af tilfældighed og uorden, der hersker inden for et givent system. I sin symbolske forstand er system og entropi altså en variation over temaet kosmos og kaos, forstås.

 

 
Kunstner: Camille Henrot. Titel: The Pale Fox (Installation shot, Kunsthal Charlottenborg)  Foto: Anders Sune Berg, 2014                        

 

Livet er noget rod

I Camille Henrots kunst er det system universet. Og entropien er det levede liv, for livet kan som bekendt lave lidt rod i den. Men uorden er også den energi der skaber dynamik. Entropi er udover rod dermed samtidig fremdrift og energi.

Henrot udforsker i sit arbejde menneskets behov for alligevel at få verden til at give mening og hænge sammen - selvom mennesker ofte selv er skyld i det kaos, der hersker.

Der må være en totalitet i universet, en forbundethed som holder sammen på sagerne.

I Camille Henrots ”The Pale Fox” giver denne sammenhæng sig til kende som en fælles rytme, et formsprog, som udtrykkes klarest på engelsk med ordet ”continuity” - det vil på mindre mundret dansk sige videreførelse eller forbundethed.

 

Hjernegymnastik i verdenklasse

Det er dog ikke ligefrem en slående orden og harmonisk sammenhæng, der møder en som det første, man træder ind i Charlottenborgs 3 udstillingsrum. Henrot lader bestemt ikke til at være skræmt af det faktum, at alt i udgangspunktet er kaos.

Den kaotiske overflade skal nemlig rumme den dybere sammenhæng, vi ikke har afkodet endnu. Med Camille Henrots egne ord er udstillingen som et puslespil med upræcise retningslinjer. De er der, retningslinjerne, men det er med fuldt overlæg, at de er noget uldne i det.

Hun bryder sig ikke om færdigtfabrikerede statements, pointen med hendes kunst er tværtimod, at det skal sætte tanker i gang hos beskueren. Der er altså dømt hjernegymnastik på et højt associationsniveau når vi forsøger at få puslespilsbrikkerne til at passe.

 


 Kunstner: Camille Henrot. Titel: The Pale Fox (Installation shot, Kunsthal Charlottenborg)  Foto: Anders Sune Berg, 2014   

 

Et blåt mini-kosmos

Hele udstillingsrummet er holdt i en åndeløst koboltblå, himlen og havets uudgrundelige farve. Selv væg-til-væg tæppet er blåtblåtblåt, og det eneste som bryder den monokrome flade er glasloftet, der gavmildt sier det bløde dagslys ud over udstillingen.

I dette blå univers sejler så kolonier af, ja - rod. Legetøjsslanger, bøger, kassettebånd, bastskørter, avisudklip, perlekæder, udskårne træfigurer, ipads med billedslideshow og så fremdeles.

På væggene hænger metervis af metalhylder i forskellige udformninger, nogle er bløde og bølgede mens andre er hårde og kantede. De fungerer på en gang både som udstillingsobjekter i sig selv og som udstillingsplads for de andre nøje arrangerede dipedutter.

 

Antropologisk associationskunst

Udstillingen er simpelthen en gudsbenådet ophobning af ting og sager, tilsyneladende i en vilkårlig uorden. Men tag ikke fejl - Camille har fat i den lange ende når hun antyder, at der alligevel er en meningen med galskaben.

Giver man sig tid til at summe rundt i udstillingen i sit eget tempo, finder man ganske rigtigt konstellationer der pludselig giver mening. En sammenhæng, der ikke har åbenbaret sig før eller en associationsrække, som hjælpes godt på vej af kunstnerens kyndige miks mellem gamle, etnologiske effekter og spritny hipster-elektronik.

Et voilà: Uordenen er blevet en ny slags orden, entropien har vist sit potentiale som en skabende, kreativ kraft.

 

 
 Kunstner: Camille Henrot. Titel: The Pale Fox (Installation shot, Kunsthal Charlottenborg)  Foto: Anders Sune Berg, 2014                  

 

Om kaos og hvide ræve

Camille Henrot forklarer selv, at hun henter inspiration til sine kunstværker alle andre steder end i kunstens verden. Videnskaben er faktisk hovedleverandøren af idéer og inspiration til hendes arbejder, og ”The Pale Fox” er ingen undtagelse.

Navnet henviser egentlig til et antropologisk studie af et vestafrikanske Dogon-folk fra 1965.

Dette folk skulle skulle eftersigende parre tankesystemer fra både astronomien, filosofien og matematikken i deres mytologi, ligesom Camille Henrot blander tankegods fra forskellige traditioner godt og grundigt sammen i sin kunst.

I Dogon-folkets mytiske fortælling er den hvide ræv symbolet på uorden og kaos, men også på skabelse. Det er den tråd, vi nu kan følge i Henrots udstilling.

 


 Kunstner: Camille Henrot. Titel: The Pale Fox (Installation shot, Kunsthal Charlottenborg)  Foto: Anders Sune Berg, 2014                    

 

Videnskabelig inspiration

Hun uddyber, at hun på den måde nok er lidt af nørd. Hendes kreative arbejdsproces tager tit sit afsæt i en slags videnskabelig besættelse, for Camille Henrot hører til et af de mennesker, der pludselig kan blive enormt fascineret af eksempelvis antropologi, filosofi, geologi, etnologi.

Når det sker, graver hun sig helt ned i emnet og kommer op igen med hovedet fuldt af idéer til sin kunst. Ikke fordi hun har ambitioner om at bevæge sig for langt ind på videnskabeligt territorium og lave sin kunst om til en slags pseudo-videnskab, forsikrer hun dog.

For hende handler det mere om en trang til at videreformidle alt det, hun med kunstnerens veludviklede sanseapparat suger til sig.

To i én

Som om ”The Pale Fox” ikke var grund nok til at lægge vejen forbi Charlottenborg (det er den), tryller Camille Henrots særudstilling en ekstra bonusoplevelse frem fra gemmerne.

I arrangementets bagerste rum vises Camille Henrots Sølvløve-belønnede værk, den 13 minutter lange filminstallationen Grosse Fatigue (Den store træthed) fra 2013.

Videoprojektion er forløberen for den fysiske udstilling The Pale Fox, og filmen giver med sit messende flow og sin overraskende naturlige, harmoniske rytme et imponerende eksempel på, at Camille Henrot selv formår at udnytte entropiens skabende kraft til sin egen kreative fordel.

 


 Kunstner: Camille Henrot. Titel: The Pale Fox (Installation shot, Kunsthal Charlottenborg)  Foto: Anders Sune Berg, 2014                    

 

Fokusbillede: The Pale Fox (Installation shot, Kunsthal Charlottenborg)
Foto: Anders Sune Berg, 2014

Udstillingen kan opleves på Charlottenborg Kunsthal indtil d. 17. august

Kongens Nytorv 1
1051 København K

www.kunsthalcharlottenborg.dk 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig