
22 kvindelige designere udforsker den feminine æstetik i en udstilling i Rundetaarn.
KUNSTEN AT SNAKKE
Raportage af Louise Jørgensen
Er der forskel på det maskuline og feminine formsprog? Og hvad vil det egentlig sige, at arbejde ud fra en feminin æstetik? Skal feminin æstetik fylde mere i skandinavisk møbeldesign?
Photo credit: Morten Lau-Nielsen / Daniel Wiklund / Nina Wasland
Disse spørgsmål, og mange flere, stiller 22 kvindelige designere sig selv og hinanden i Rundkants nyeste udstilling i Rundetaarn.
Møbel af Emilie Dissing Wiehe & Naija Nygaard, foto af Christiane Helsted Juul og Cornelia Gramkow.
Rundkant
Rundkant er et tværfagligt designlaboratorium, der forener kvindelige designere inden for grafik, tekstil, arkitektur, illustration, møbeldesign, interaktinsdesign, mode, keramik og industrielt design.
Ly - Emilie Dissing Wiehe - Naija Nygaard, foto af Christiane Helsted Juul og Cornelia Gramkow.
Foreningen Rundkant blev skabt i 2011 som en reaktion på en voksende konservatisme i den danske og skandinaviske designindustri. Med udstillingen ”Ikke tale, bare snakke” ønsker Rundkant at sætte fokus på det kvindelige formsprog og samtidig undersøge vigtigheden heraf.
Ikke tale, bare snakke
Med udstillingen vil Rundkant belyse temaet ”dialog”. Derfor er det også gennem en faglig dialog, at de 22 designere i grupper på to har snakket og eksperimenteret sig frem til de 11 udstillede værker.
Photo credit: Morten Lau-Nielsen / Daniel Wiklund / Nina Wasland
Her forstås ordet ”snakke” som det at eksperimentere, forsøge og prøve ved at indgå i en dialog omkring et emne, frem for hurtigt at fastlægge sig på et endeligt svar.
Fortælling før produkt
Særligt for Rundkants designlaboratorium er dets fokus på fortællingen som grundlag for det udformede værk. Dette betyder, at fortællingen som oftest kommer før designet, hvilket adskiller sig fra den generelle tendens i design og møbelindustrien.
Møbel af Johanna Magoria & Katrine Marie Nielsen, foto af Christiane Helsted Juul og Cornelia Gramkow.
Som det formuleres af keramiker, Lene Roehrig Kjær og tekstildesigner, Charlotte Bodil Hermandsen, der tilsammen har skabt værket ”Mellem Rum”, er formålet med deres værk ikke at skabe et brugbart møbel.
Møbel af Charlotte Bodil Hermansen & Lene Roehrig Kjær, foto af Christiane Helsted Juul og Cornelia Gramkow.
Derimod ønsker de at skabe en abstraktion over det usynlige og intuitive rum mellem mennesker. Over det vi ikke ser, men som er allestedsværende.
Photo credit: Morten Lau-Nielsen / Daniel Wiklund / Nina Wasland
Rundkants metodiske fokus på fortællingen skyldes et ønske om, at skabe et rum hvor det er muligt at eksperimentere med grænserne mellem kunst og design.
Møbel af Helle Sveistrup Clausen, foto af Christiane Helsted Juul og Cornelia Gramkow.
Som et resultat heraf fremstår værkerne på ”Ikke tale, bare snakke” som værker der balancerer på grænsen mellem funktion og ren æstetik.
Møbel af Kathrine Dalsgaard von Henneberg, foto af Christiane Helsted Juul og Cornelia Gramkow.
En snak om at snakke
Da Rundetaarns smukke udstillingsrum d. 23. august blev indtaget af de 22 kvindelige designere, blev rummet fyldt op med fysiske og æstetiske bud på forholdet mellem mennesker i dialog.
Møbel af Kitt Stuart Schwenn & Anne Louise Bahn, foto af Christiane Helsted Juul og Cornelia Gramkow.
Når vi taler om en dialog, så implicerer det et todelt forhold. Altså at der er nogen, der taler til hinanden og med hinanden.
Noget andet der taler til, og med hinanden, er de møbler og ting vi omgiver os med i vores bolig. I hvert fald hvis vi spørger tekstildesignerne, Anne Louise Bahn og Kitt Stuart Schwenn, der i samspil har skabt værket ”STOKL”.
Photo credit: Morten Lau-Nielsen / Daniel Wiklund / Nina Wasland
STOKL er en undersøgelse af hvordan forskellige elementer, tekstiler og funktioner kan indgå i dialog i et rum, og sammen skabe en historie.
Værket består af en lang række forskellige sokler, der hver især er en variation over et velkendt møbel: en stol, en lampe, et gulvtæppe eller lignende.
Ved at låne fra forskellige æstetiske og historiske perioder samt kombinere form, stof og funktion på en ny og anderledes måde opstår hybrid mellem tid og sted.
Værket er placeret i den forreste del af udstillingsrummet og fungerer nærmest som et samlingsværk for de øvrige værker.
Den filtrerede samtale
Men det er ikke bare hjemmet og de nære elementer ved en samtale, der berøres i udstillingen. Også vor tids store omdrejningspunkt, og center for samtale og debat, de sociale medier, får en bemærkning med på vejen.
Photo credit: Morten Lau-Nielsen / Daniel Wiklund / Nina Wasland
Grafisk designer, Cecilie Marie Skov og interaktionsdesigner, Signe Marbjerg Thomsen, har sammen snakket sig frem til et visuelt bud på den form for dialog der foregår på de sociale medier.
”Den filtrerede samtale” fungerer som et privat rum, i det offentlige rum. Som en transparent puppe hænger værket fra loftet. Gennemstrømmet af lyset fra Københavns gader udenfor.
Møbel af Signe Maarbjerg Thomsen og Cecilie Marie Skov, foto af Christiane Helsted Juul og Cornelia Gramkow.
En statusopdatering på facebook, et tweet eller et billede på Instagram har jeg’et som omdrejningspunkt, men er i kraft af mediets udformning aldrig privat.
Selvom vi sidder alene, så er vores samtale og dialog et offentligt anliggende.
”Den filtrerede samtale” en abstraktion over vor tids skriftestol: facebook, twitter, instagram og alle de andre sociale medier, der hver især giver os følelsen af en udvidet privatsfære i det offentligt rum.
Møbel af Maria Lyhne Grønaa & Lisa Strøander, foto af Christiane Helsted Juul og Cornelia Gramkow.
Et sted for fortrolighed, bekendelse og samtidig total offentlighed. Vi er usynlige og eksponerede på én og samme tid.
Omdrejningspunkt for flere af værkerne på udstillingen er forholdet og samspillet mellem det hyperekstroverte samfund og det introverte individ.
Symbiose med omvendt fortegn - Helle Sveistrup Clausen - Kathrine Henneberg - foto af Christiane Helsted Juul og Cornelia Gramkow.jpg
Udstillingen er først og fremmest smuk og indtager udstillingsrummet i Rundetaarn på en behagelig måde. I kombination med fortællingerne der ligger til grund for værkernes udformning, danner dette baggrund for et fascinerende og interessant indblik i Rundkants virke.
Udstillingen fortsætter frem til 28. september.
Rundetaarn og Rundkant holder i perioden en række arrangementer. Hold dig opdateret på Rundkants hjemmeside.