Indkøbskurven er tom.
»Forestillingen om det fremmede er med til at definere os alle«
Interview & Portræt

Magasinet Kunst interviewer nyuddannede Alen Aligrudic - aktuel på Art Copenhagen i Forum

Af Mathilde Wendelboe
11.08.2015.

Når Art Copenhagen skydes i gang den 18. september, kan du som noget nyt opleve ni nyudannede kunstnere udstille som en del af projektet 'Edge'. Magasinet Kunst interviewer i denne anledning kunstneren Alen Aligrudic, hvis fotografiske praksis forener smukke motiver med melankolske historier om det fremmede.
 

Midt i hjertet af København, på Kunstakademiets kvist, ligger et lille studie. Gemt bag de gamle skråvægge og 200 års historie. Et studie der minder om en tid, hvor kunstnerne spillede skak, drak morgensjusser og havde flere muser end penge.
 

Her, blandt bøger og fotografier, arbejder bosniske Alen Aligrudic med sin kunst. Eller rettere, det er her, han læser sine bøger og får en idé, der måske forvandler sig til kunst. Som dengang hvor han sad med sin let krumme næse i Boris Groys’ essay 'Europe and Its Others', og det ambitiøse kunstprojekt 'Paradigm Metamorphosis' tog sin form.


Alen Aligrudic, 'Paradigm Metamorphosis', 2011-2014

»I Forum udstiller jeg et par værker fra to af mine større kunstprojekter nemlig 'Paradigm Metamorphosis' og 'The Banana Region of the Western Balkan'. Der er tale om to videoer og et par fotografier fra 'Metamorphosis' og en tekstuel installation i kombination med et eller to fotografier fra 'Banana Region'. Værkerne kommer til at optræde som isolerede enheder, der alligevel godt må snakke sammen.«

Det fremmede som en nødvendighed
'Paradigm Metamorphosis' er en trilogi af fotografier, film og skrevne narrativer. Projektet er skabt i perioden mellem 2011-2014 og har sit geografiske afsæt i Balkan, hvor Alen er født og boede, indtil han kom til Danmark i 1999 som flygtning.

 »Selvom værkerne fra 'Metamorphosis' har deres geografiske udgangspunkt i Balkan, betyder det ikke, at værkerne handler om min baggrund. De arbejder faktisk med en lidt modsat logik. Jeg har bare brugt Eksjugoslavien som study-case, fordi det var det nemmeste,« forklarer Alen og forsætter:


»Værkerne handler altså ikke om et personligt traume, men om noget langt mere universelt. De handler om europæiske værdier og om kontradiktionen mellem det fremmede og det velkendte. Jeg opfatter i høj grad det fremmede som en universel nødvendighed, da forestillingen om det fremmede er med til at definere os alle - også selvom det fremmede jo bare er en forestilling. En forestilling som jeg gerne vil ryste. Mit udgangspunkt er altså ikke geografisk eller biografisk.  Faktisk var det litteratur, eller mere præcist Boris Groys’ essay der triggede hele det her projekt.«


​Alen Aligrudic, 'Paradigm Metamorphosis', 2011-2014

Alen rejser sig og giver sig til at lede efter Groys 'Europe and Its Others' i sin tætpakkede reol. Efter en smule søgen finder han sit tyndslidte eksemplar og giver sig til at fortælle om sit forhold til den lille bog:

»'Europe and Its Others' har været meget afgørende for min kunst, fordi Groys netop reflekterer over den fremmedhed, som jeg synes, præger hele Europa. En projektion af fremmedhed som har påvirket mig personligt, men som også er relevant på et mere universelt plan. Eftersom 'Paradigm Metamorphosis' arbejder med nogle af de samme teamtikker, synes jeg netop, at projektet, og ikke mindst videoværket 'Sisyfos Speciale', virker ret universelt.«

Overlevelse fra dag til dag
Videoværket 'Sisyfos speciale' stammer fra 'Paradigm Metamorphosis', og er ét af de to videoværker, som Alen udstiller på 'Edge'.

Videoen er optaget et ukendt sted i Balkans overvældende natur og arbejder med et nedkogt narrativ. Vi ser en gammel mørkegrøn militær-bil, som holder stille nær en skrænt. Bilens utrættelige motor er i tomgang. Et par arbejdere anvender nemlig motorens overmenneskelige kræfter til at trække træstammer op fra kløften.

Videoen har ingen progressiv handling. Det eneste vi oplever er en kontinuerlig trækken op og den monotone lyd fra bilen. Titlen kunne ikke være mere passende.


​Alen Aligrudic, 'Paradigm Metamorphosis', 2011-2014

»Da jeg hørte at udstillingen hedder 'Edge', gav det sig selv, at 'Sisyfos Speciale' skulle med. Jeg synes den passer godt, fordi lastbilen jo bogstaveligt talt står "on the edge", og fordi hele værket er fyldt med spændinger. Selvom lastbilen og arbejdernes opgave er at trække træstammer op, så virker det mere som om, at det er bilen, der bliver trukket ned. På den måde handler værket på mange måder også om overlevelse. Om den daglige kamp for livet. Man trækker og trækker og trækker, og alligevel sker der ikke noget. En uendelig kamp. Du behøver slet ikke være bo sådan et 'fuckt up' sted som Balkan for at opleve den her daglige kamp. Den er universel.«


​Alen Aligrudic, 'Paradigm Metamorphosis', 2011-2014

Smuk natur og tvetydige forhold
På udstillingen i Forum vil videoværket 'Sisyfos Speciale' optræde sammen med et fotografi af samme motiv og lokalitet. Her er scenariet dog fanget fra en mere distanceret position: Med et næsten panoramisk blik fanger Alen områdets smukke natur gennem sin linse.

Lastbilen fra 'Sisyfos Speciale' optræder igen, men ikke som det primære fokus. I stedet fanges øjet af et malplaceret køleskab, der ligger forladt nær skræntens kant sammen med et franskbrød og to ølflasker.  Alle tre genstande kan hvert sekund forsvinde ned i dybet.

»Fotografiets motiv er faktisk meget romantisk, men samtidig er det hele også ret bizart. På den måde skabes der nogle tvetydige forhold, som gør, at man ikke rigtigt ved, hvad der foregår - og det får man heller ikke at vide.«  

Alen griner og bladrer ivrigt frem og tilbage i den billed- og tekstbog, som han har fået lavet til 'Paradigm Metamorphosis'. Han standser pludselig ved et stil-billede af et andet videoværk. Værket, der har titlen 'Booze', vil også være at opleve på 'Edge', og er ligeledes filmet i Balkan.


​Alen Aligrudic, 'Paradigm Metamorphosis', 2011-2014

Værket skildrer en ældre lurvet mand, der er i færd med at producere spiritus, mens han fører en mystik monolog. Som i 'Sisyfos Speciale' er handlingen nedkogt. Der kun den gamle mand, hans hjemmelavede sprut og naturen.

»Man kan godt sige at 'Sisyfos Speciale' optræder som en metafor for 'Booze'. 'Booze' handler nemlig også om livets daglige kamp bare på en lidt mere konkret måde. Her oplever vi, hvordan en aktivitet som spiritusproduktion bliver en måde, hvorpå livets daglige problemer kan træde i baggrunden,«  forklarer Alen og bladrer videre i bogen. Han hopper fra emne til emne med samme fart og iver, som han bladrer i sin bog.

Bananer og metaforer 
»Banan....Ja så er de jo også banan,« udbryder han pludselig og viser et fotografi af en mørkegrøn bananplante.


​Alen Aligrudic, 'The Banana Region of the Western Balkan', 2014

Fotografiet stammer fra projektet 'The Banana Region of the Western Balkan' , hvorfra dele udstilles på 'Edge'. Projektet er lavet i  2014 og startede da Alen erfarede, at bananplanterne i den vestlige del af Balkan er er truet af indavl eller såkaldt mono-genetik.

En situation der gør, at planterne er mere modtagelige over for sygdomme, og derfor er tættere på deres egen udryddelse. Projektet trækker en metaforisk parallel mellem bananernes situation og situationen for befolkningen i den vestlige del af Balkan. Befolkningens overlevelse er nemlig også truet. Ikke i biologisk forstand, men af nationalisme og fremmedhad.

»Bananprojekter er frem for alt en leg med en metafor. Jeg var på besøg hos mine forældre og blev pludselig helt vildt fascineret byens bananplanter. Jeg fotograferede én banan og så begyndte det hele. Pludselig kunne jeg bare finde så mange sammenhænge mellem banner og mennesker«

Lidt for meget kunstner, lidt for meget fotograf
De forskellige historier der relaterer sig til 'The Banana Region of the Western Balkan' er skrevet direkte på tørrede bananbalde, og skal udstilles som en skulpturel installation i kombination med ét eller to fotografier.

»Jeg har længe haft en tendens til at lave de her mere skulpturelle aktioner, men som hovedregel forsøger jeg at holde mig til fotografiet. Det er nu ikke fordi jeg tilbeder billedet, som nogle fotografer gør. Jeg er ikke til fotografiske tips og tricks -  faktisk forsøger jeg at undgå det. Jeg befinder mig nok i et ret mærkeligt ingenmandsland: For fotografen er jeg lidt for meget kunstner, og for kunstneren er jeg lidt for meget fotograf.«


​Alen Aligrudic, 'The Banana Region of the Western Balkan', 2014

»Og lige pludselig var jeg kunstner"
Alen har foruden sin uddannelse fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og Det Fynske Kunstakademi i Odense bl.a. også en bachelor fra The Academy of Performing Arts Prag, hvor han har studeret fotografi.

»Jeg har fotograferet siden jeg var barn, men min helt store interesse har altid været litteratur og film. Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle ende med at blive kunstner. Måske blev det sådan, fordi jeg ikke kunne sproget, da jeg kom til Danmark, og fordi mit engelsk heller ikke var særligt godt. Jeg kom på fotoskole, og lige pludselig var jeg kunster. Litteratur optager mig nu stadig mere end kunst - eller i hvert fald mere end kunsthistorie. «

Alens interesse for litteratur på igen måde til at overse. Hans studie er fyldt med bøger, og det er tydeligt, at sproget og historierne er en vittig del af hans kunst.  

»Jeg er meget inspireret af litteratur og filosofi, men jeg bruger det mest som et redskab. Mine idéer kommer fra ting jeg lægger mærke til. Det kan være, at jeg har en oplevelse, som pludselig giver ny betydning til noget litterært. På den måde er litteraturen et værktøj. Jeg opdager måske en kontradiktion eller et paradoks, som giver en tekst ny mening, og som bliver starten på et kunstprojekt eller et værk. Så faktisk er kunsten også en form for redskab. Sådan har jeg det nok helt generelt - kunst er mere et redskab end et budskab.«


​Alen Aligrudic, 'The Banana Region of the Western Balkan', 2014

Think first - shoot after
Alen holder inde for en stund. Studiet fyldes for første gang af stilhed. Det er tydeligt, at han er en mand der, trods sin verbale iver, overvejer sine ord, sine handlinger og projekter.

»Jeg har altid en grundidé før jeg går i gang med et projekt, og jeg laver nok et sted mellem tre og otte måneders research,  inden jeg starter det praktiske arbejde,« forklarer han og fortsætter med et lille bagklogt smil:

»Før i tiden arbejdede jeg sådan meget "shoot first think after", men i dag har jeg altid en idé før jeg begynder. Ofte ender det nu med at der opstår en tilfældig situation, som jeg kan bruge, og så gør jeg det. Mine værker ændrer sig altid som resultat af processen, og er derfor aldrig helt formulerede fra start. Som udgangspunkt ved jeg altid, hvad jeg leder efter, men ikke præcis hvor, hvornår og hvordan det hele skal tage form. Det er faktisk en meget langsommelig proces, men paradoksalt nok er kunsten det eneste sted i mit liv, hvor jeg er tålmodig. Bare tænk på hvor længe det har taget mig at lave 'Paradigm Metamorphosis' ...det blev vist til tre år, 10.000 kilometer, og 50 ruller film.«   

Alen Aligrudic er født i 1977 i det tidligere Jugoslavien, hvor han boede, indtil han i 1999 flyttede til Danmark. Han har studeret på Det Fynske Kunstakademi, Academy of Performing Arts – FAMU, Department of Still Photography i Prag og på Det Kongelig Danske Kunstakadami ved Skolen for Teori og Formidling. Han har bl.a. udstillet på Brands og på Museet for Samtidskunst.

Læs mere om Alen Aligrudic HER

'Edge' er en nyt udstillingsinitiativ på Art Copenhagen skabt i samarbejde med Magasinet Kunst. 'Egde' 2015 danner platform for en skare af nyuddannede kunstnere og bygger bro mellem de nyuddannede kunstnere og den etablerede kunstscene.

Læs mere om Edge HER

Oplev Alen Aligrudic og 'Edge' på Art Copenhagen i Forum, København, mellem den 18. og 20. september 2015
Åbent fredag 16-20, lørdag 11-19 og søndag fra 11-18

Læs mere om Art Cph HER

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig