Indkøbskurven er tom.
 En kunstner vender hjem
En kunstner vender hjem

OMTALE: af Mette Møbjerg

21.03.2018

Den Hirschsprungske Samling åbnede den 9. marts dørene for udstillingen ”Mod Fjerne Horisonter”, som er en hyldest til den danske marinemaler Anton Melbye i anledningen af 200-året for hans fødsel. Udstillingen byder på en imponerende samling af Melbyes værker fra oliemalerier og kultegninger til rejsebøger og fotografier.

Når man træder ind i den storslåede bygning i Østre Anlæg, bliver man straks mødt af et hav af små og store autentiske marinemalerier, som alle tager os med på en rejse mod fjerne horisonter. Kursen er sat, og vi bevæger os langsomt væk fra de danske kyster, mens vi sejler mod ukendt land i måneskin og solnedgang. Forude venter mødet med fremmede kulturer og natur, hvor oliemalingen udskiftes med kul og lærredet udskiftes med guldalderens nye medie, fotografiet. 

Anton Melbye, Havneparti. Sommeraften. Vordingborg, 1841. 

Manglende anerkendelse

Anton Melbyes kunstneriske virke fik aldrig den anerkendelse i Danmark, som han oplevede i udlandet, og i dag kan han bedst betegnes som en af guldalderens glemte skatte. Melbye begyndte sit kunstneriske virke som elev hos den anerkendte marinemaler C.W. Eckersberg, hvilket kom til udtryk i hans tidlige værker, som også kan opleves på udstillingen. Melbye fandt dog hurtigt sin egen stilart, som i den grad adskilte ham fra datidens marinemalere. På udstillingen opleves det tydeligt, hvordan Melbye havde havet og naturen i fokus i sine værker i modsætning til datidens marinemalere, hvor skibet var i fokus. På udstillingen kan man se, hvordan de eksperimenterende penselstrøg er med til at præsentere den helt specielle stemning, som naturen udviser i de forskellige værker; om det er mystikken i måneskinnet eller melankolien i malerierne af havet.  

Anton Melbye, ved Øresund, 1852

For ‘udansk’ 

Denne stilart var netop en af grundene til, at Melbye blev betegnet som for fantasifuld, da han var med til at bryde datidens kunstneriske idealer. Melbye blev derfor stemplet ‘udansk’, hvilket kan være grunden til, at han satte kursen mod den kunstneriske mekka, Paris. Her fandt han en mere naturlig plads i det kunstneriske miljø, hvor han udstillede sine værker og fik den anerkendelse, som han manglede i sit hjemland.

Anton Melbye, Oprørt hav med et dampskib, 1860

Den moderne teknologi 

I udstillingen opleves det hvordan Melbye inddragede den moderne teknologi i sine malerier bl.a. i værket “Oprørt hav med et dampskib” fra 1860. Her ses det moderne dampskib i måneskinnets skær, mens det sejler mod fjerne horisonter, hvor man i dette levende ‘portræt’ næsten kan høre bølgeskvulpene ramme skibet. Dette er essensen af Melbyes marinemalerier. De er meget levende med skarpe penselsstrøg og farvevalg, som skaber et autentisk stemningsfyldt billede af naturen.

Anton Melbye, fotograferet ca. 1866. Foto: Den Hirsprungske Samling

Det nye medie

Datidens moderne teknologi inddrages også i udstillingen i form af et udvalg af Melbyes fotografier fra Paris, hvor han næsten agerede ‘pressefotograf’. Melbye anvendte også dette nye medie til at promovere sin kunst. Udstillingen byder på flere næsten komisk opstillede fotografier af Melbye, hvor han er fotograferet med sin kunst i baggrunden som en form for ‘moderne’ ‘visitkort’. Her formåede Melbye at tage det nye medie til sig, og anvende det i markedsføringen af sine egne værker.

Anton Melbye, Parti fra Seinen, 1861

Fra olie til kul

Efter længere tid til søs præsenterer udstillingen også flere kultegninger, som viser Melbyes talent som tegner. En anden side af hans kunstneriske virke, som ikke tidligere har fået tildelt lige så meget opmærksomhed. På udstillingen kan man bl.a. opleve Melbyes kultegning “Parti fra Seinen” fra 1861, hvor han ligesom i sine malerier, har et talent for at portrættere den stemningsfyldte natur. Fra detaljerne i trætoppene til nuancerne i himlen og floden.

Den imponerende samling 

Den Hirschsprungske Samling formår at vise en imponerende samling af Melbyes kunstneriske virke. Her får man virkelig en fornemmelsen af, hvem Melbye var som kunstner. Som besøgende bliver man guidet igennem udstillingen i form af podcasts, som er tilgængelige rundt på udstillingen eller i form af downloads, der kort og præcist fortæller om Melbyes kunstneriske virke. Den Hirschsprungske Samling har dermed gjort det ‘let’ for enhver at opleve udstillingen. Selvom man ikke er ekspert i klassisk kunst, kan man få noget ud af denne fantastiske særudstilling.

Fakta

Udstillingen “Mod Fjerne Horisonter” kan opleves frem til den 17. juni 2018

http://hirschsprung.dk 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer