Indkøbskurven er tom.
Kunstnernes Efterårsudstilling 2018
Kunstnernes Efterårsudstilling 2018

OMTALE: Af Anna Cæcilia Fløche
14.11.2018

Kunstnernes Efterårsudstilling er i øjeblikket aktuel med 29 kunstneres værker på Den Frie Udstillingsbygning i København. Det er mere end 100 år siden Kunstnernes Efterårsudstilling blev dannet og i den tid har udstillingen både udfordret, glædet og overrasket. Og i år er ingen undtagelse. Udstillingen kan opleves indtil søndag d. 18 november 2018.

”En evig vibrerende kompasnål, der udpeger kommende tendenser i samtidskunsten”. Sådan beskriver Kirse Junge-Stevnsborg, kunstnerisk leder i Den Frie Udstillingsbygning, Kunstnernes Efterårsudstilling i årets katalog. For definitionen på hvad samtidskunst er – eller kan være – er noget af det, Kunstnernes Efterårsudstilling, i over 100 år, har skubbet til og udforsket. KE er en censureret udstilling for samtidskunst og har siden 1900 fungeret som alternativ til andre udstillinger som kun antog værker fra akademistuderende. Det er, med få undtagelser, Den Frie Udstillingsbygning, der har huset den årlige udstilling og på den måde ageret springbræt for debuterende, upcoming talenter og været en port til den professionelle kunstverden, fordi alle kan få deres værker professionelt kunstfagligt bedømt, uafhængigt af deres baggrund eller netværk. Udstillingen fungerer som et indblik i hvad der rører sig i vækstlaget og ikke mindst en udvidelse af hvad der er forstået som rammerne for samtidskunst.


Billie Maya Johansen, Spiral Telefon Kabler. Kunstnernes Efterårsudstilling 2018. Foto: Magasinet Kunst.

Årets udvalgte værker spænder vidt, fra performances og installationer til fotografi og billedkunst. Antallet af antagne værker er forskelligt fra år til år. For eksempel ansøgte 500 kunstnere til KE12, hvoraf 56 blev antaget. I 2017 ansøgte 493 og 36 blev antaget, og i år kan du altså opleve 29 forskellige kunstnere.

Kunstnernes Efterårsudstilling er en kunstnerdreven forening, baseret på frivillighed, demokrati, stadig omskiftelighed og frihed. De kunstnere, der antages til udstillingen, bliver automatisk medlem af foreningen de følgende fem år og kan deltage i udviklingen af den årlige udstilling, gennem bestyrelsesarbejde og kunstnermøder. Censorpanelet i år bestod af Lea Guldditte Hestelund, Kristoffer Ørum, Jeannette Ehlers, Mathias Kryger og Kaspar Bonnen.


Kunstnernes Efterårsudstilling 2018. Foto: Tomas Skovgaard. 

Kvindernes KE
Ved KE18-ferniseringen overraktes tre priser. CCA Andratx-prisen blev indstiftet af Jacob og Patricia Asbæk i 2011. Patricia Asbæk vælger blandt årets antagne værker, en kunstner, hun vil støtte i dennes karriere. Kunstneren tildeles et måneds ophold med eget atelier på kunstnerrefugiet CCA Andratx på Mallorca. I år gik CCA Andratx-prisen til Billie Maya Johansen. Hendes fire værker er både video, men også skulpturer og installationer af sprittus på silkepapir, spiral telefonkabler og jesmonite.

 KE-prisen uddeles i samarbejde med kuratorduoen meter og gik til henholdsvis Anne Dyhr og Luna Scales, som dermed fik muligheden for at deltage i en satellitudstilling i foråret 2019, der breder sig over de tre projektrum: meter, LOKALE & OK Corral. De tre kunstnere, der modtog priser, giver også antydningen af en tendens i årets KE. Udstillingen er nemlig præget af kvinder. 80% af de antagne kunstnere er kvinder. De udvalgte værker er indsendt anonymt og udvalgt af et kunstfagligt censorpanel. At de udstillende på KE18 overvejende er kvinder, er interessant, fordi det ikke synes at spejle den øvrige tendens på den danske kunstscene. Interessant og forfriskende.


Kunstnernes Efterårsudstilling 2018. Foto: Tomas Skovgaard. 

Skrøbeligt og fandenivoldsk
Anne Dyhr modtog prisen med begrundelsen at ”hendes værker giver adgang til et intimt rum, der både synes skrøbeligt og fandenivoldsk. Et rum, hvor den afbillede krop ikke synes at indordne sig i sine omgivelser. Dette skaber ikke nødvendigvis konflikt men synes underligt frigørende, som er det en næsten undseelig kropslig protest vi bevidner.”. Anne Dyhr udstiller to værker. Installationer af foto, performancegenstande, bambus, pels, tekstil, tørrede blomster og keramik. Med fotografier i centrum, bliver værkerne som billeder i flere lag. Fotografierne udvides ved at være præsenteret sammen med diverse genstande. 


Anne Dyhr, Til en lejlighed/ Misplaced. Kunstnernes Efterårsudstilling 2018. Foto: Magasinet Kunst. 

Kvindekrop
”Vi er vilde med dette værk, fordi det trods små og enkle virkemidler formåede at holde os fanget på kanten af vores stole. Tekstsporets gennemgang af kroppens formåen satte sig i vores egne kroppe og åbnede vores blikke for alt det vi tager for givet i vores hverdag. Overordnet er der tale om en meget vellykket video der med få greb er utrolig virksom og kompleks, og den efterlader os med lysten til at se mere.”. Sådan lød en del af begrundelsen for at Luna Scales modtog KE-prisen.

Luna Scales udstiller det 17 minutter lange videoværk Physical Status Report. En kvinde ligger henslængt og, som det også nævnes i begrundelsen for Luna Scales som prismodtager, er der noget nærmest barokt over iscenesættelsen af den nøgne, hvide kvindekrop i mørket. Værket prikker til vores forestilling om den nøgne kvindekrop, og ligner til forveksling den skildring af kvindekroppen, som vi kender fra meget af den vestlige kunsthistorie. Men videoens tekstside beskriver detaljeret hverdagens besværligheder og fører os gennem de strategier og overvejelser, hun må forholde sig til, både i det private og offentlige rum.

At skære igennem støjen
Endnu en kvindelig kunstner, ved årets udstilling, er Mette Riise, som udstiller værket "How to Build an Artist Brand - Tutorial by Mette Riise". Titlen dækker over en messestand inkl. video samt et 15-minutters foredrag om branding for kunstnere, som Mette Riise afholdt i udstillingsbygningen d. 3. november - og afholder igen søndag d. 18 november.

Mette Riises værk skiller sig ud ved at beskæftige sig med kunstverdenen som et "Winner-takes-it-all"-marked, hvor en minimal del af kunstnere får en stor markedsandel og en kæmpe andel kunstnere deles om en lille markedsandel. Præmissen for Mette Riises værk er at dette også gælder både penge og opmærksomhed. ”Problemet er, at alle kunstnere gerne vil valideres af superstjerne kuratorere, sælge til oligarker og kaldes 'kunstkometer' af Politiken, men for at opnå dette, kan du ikke bare satse på at dit talent kan bære dig hele vejen. Denne kunstmyte aflives. Du må også tænke taktisk og behandle kunstverdenen som den industri den er, samt planlægge, hvordan du kan markedsføre dig vej igennem den. Ydermere må du være bevidst om, at du også opererer i en samtid, hvor der er et overvældende flow af information og konkurrence, men opmærksomhed er en knap ressource. At kunne skabe et stærkt brand som kan skære igennem støjen, er derfor en nødvendighed”. Selvom det absolut ikke er støj, Mette Riises værk, er omgivet af, skærer det tydeligt igennem. I videoen slynger Mette Riise om sig med udtryk som ”content” og ”branding” og løfter om at et stærkt artist brand, vil sikre dig at blive både set, hørt og husket. Pointerne præsenteres af Mette Riise i hvad der ligner kontorer og mødelokaler. Klare, hvide rum med whiteboards og ovale borde og i baggrunden kører en melodi, som minder til forveksling om at være i telefonkø. Med både sine pointer og udtryk, skiller videoen sig markant ud fra udstillingens øvrige værker.


Mette Riise, How To Bouild an Artist Brand. Kunstnernes Efterårsudstilling 2018. Foto: Mette Riise. 

Panelsamtaler og kritikklasser
Du kan stadig nå at opleve ”kritikklasser” og en panelsamtale om dekolonial og feministisk kuratering. Under udstillingen bliver der afholdt fire kritikklasser for de udstillende kunstnere. Kritikerne er billedkunstnerne Farshad Farzankia, Peter Land, Markus Von Platen og Sonja Lillebæk. Husets gæster er velkomne til at følge kritikklasserne, som en uformel samtale mellem kunstnerne.

I forbindelse med KE har udstillingsformatet meter inviteret kunstner Jeannette Ehlers og kunstner, kritiker og kurator Mathias Kryger til at deltage i en panelsamtale om repræsentation og sikring af diversitet i kunstverden.


Billie Maya Johansen, Kicking the Bird. Kunstnernes Efterårsudstilling 2018. Foto: Tomas Skovgaard. 


Læs mere på www.ke-udstilling.dk

Kunstnernes Efterårsudstilling
Den Frie Udstillingsbygning
Oslo plads 1
2100 København Ø

Udstillingsperiode
03.11.2018 – 18.11.2018

Åbningstider
mandag: lukket
tirsdag-søndag: 12-18
torsdag: 12-21

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer