Indkøbskurven er tom.
Forført af "Rum uden sted"
Forført af "Rum uden sted"

ANMELDELSE: af Nikita Pharao Munk, 1. februar 2016

Fredag d. 22. januar åbnede Anette Harboe Flensburgs soloudstilling ”Rum uden sted” på Brandts 13. Udstillingen tager dig med på en tur gennem en række af kunstnerens betagende interiørmalerier, som i første omgang tager udgangspunkt i tomme rum, men ved eftersyn indeholder mere end blot det stringente, arkitektoniske udtryk.

Tableauer af interiør
En klar linje i Anette Harboe Flensburgs kunstneriske virke er fascinationen af arkitekturen. Hun maler rum – som oftest tomme rum. Rum i den helt konkrete forstand; realistiske, arkitektoniske gengivelser af vægge og lofter med døre og vinduer. Men også i den mere abstrakte forstand, hvor rummene i sig selv er stemningsbærende.

Som udstillingens titel indikerer, maler hun rum uden sted. De findes nemlig ikke nogen steder i virkeligheden, men er resultatet af en sammensat kunstnerisk proces, som starter med en miniaturemodel i dukkehusformat. Modellen bruger Harboe Flensburg til at eksperimentere med virkemidler som lys, skygge, farve og materialer, som hun herefter fotograferer.

Anette Harboe-Flensburg og Ole Larsen fra Brandts hænger værker op på Brandts 13. Foto: Brandts

Med sit skarpe øje og sans for detaljen er det ofte kontraster som lys og skygge, der spiller en afgørende rolle i malerierne. Farvespillet mellem en stribe overlappende akrylplader kan være i centrum i ét værk, mens hun i et andet lader lyset strømme ind ad vinduerne i en klar, gul korridor, hvor væggene giver genskær på både loft og gulv. Det giver billederne en utrolig dybde, som bidrager til det meget realistiske, fotografiske udtryk.

Kunstnerisk proces
I Harboe Flensburgs værker er det kamera-baserede element tydeligt, fordi det er en basal del af processen. Fotografier danner grundlaget for malerierne, men magien ligger i omdannelsen fra fotografi til maleri. Her er hun eminent til at skrue op og ned for de maleriske virkemidler, og først her vækkes motivet til live med en detaljerigdom, som fotografiet kan have svært ved at fange.

I flere af de nyere værker giver motivernes umiddelbart enkle opstilling af materialer, som eksempelvis akrylplader, en association til byggematerialer – eller ligefrem byggeklodser, som Harboe Flensburg bruger til at skabe tableauer eller moderne stilleben. Samtidig er perspektivet og maleriernes store format med til, at man som tilskuer får en stærk fornemmelse af at kunne gå direkte ind og stille sig midt i værket, og man føler sig på én gang betaget og bedraget af skalaforholdende, som er umulige at gøre sig kloge på. Er det stort? Er det småt? Bliver jeg snydt?


Anette Harboe Flensburg, A message about absense, 2013-14. Foto: Anders Sune Berg

Opdag dig selv midt i værket
Uanset hvordan du ser værkerne, er det ikke nødvendigvis det egentlige rum, der er det essentielle, men i ligeså høj grad den stemning, som Harboe Flensburg på dygtigste vis maler ind i værkerne. De mange kontraster – lys og skygge, hårde og bløde materialer, farverne og linjerne – spiller så livagtig en rolle, at man som beskuer har fornemmelsen af, at kunne træde ind i billedet når som helst, ligesom der til enhver tid kunne komme en person ud af det blå, og træde ind i billedet.  

Den overvældende detaljegrad vækker nysgerrigheden, så man får lyst til at gå på opdagelse i billedets mange niveauer og rum. Hvad vi ser, og hvilke historier der maler sig frem foran os, afhænger af, hvem vi er. Med sin kunst giver Harboe Flensburg os rammerne, som vi kan placere os selv midt i, hvis vi har lyst. Måske hjælper de os til en anderledes forståelse af verden og vores eksistens, end den vi kom til værket med i første omgang.

Du kan opleve Anette Harboe Flensburgs værker på Brandts 13 frem til 1. maj 2016.

Læs om udstillingen:
https://brandts.dk/udstilling/anette-harboe-flensburg/

Læs om kunstneren:
http://www.anettehflensburg.dk

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer